Gå til innhold

Psykiske plager på natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Først må jeg si at jeg tror ikke noen faktisk prøver å fange meg, men er fullt og helt klar over at dette kommer fra meg selv. Jeg opplever i halvvåken (?) tilstand at "noen" eller "noe" prøver å fange meg, mentalt. Følelsen er at hvis de lykkes vil jeg for alltid bli i et mørke og aldri komme ut. Jeg er "våken" i rommet. Det er for meg en umulig oppgave å prøve å forklare akkurat hvordan dette skjer. Etter en stund sovner jeg bort fra det. 

Når jeg våkner opp er alt normalt. Men det oppleves som utrolig slitsomt. Hver gang når dette skjer er jeg i en krisetilstand, blir utrolig redd og kan ikke tenke meg ut av det. Det går i perioder, noen ganger hver natt i en uke og så kan det være lengre perioder uten. 

Jeg ser og en sammenheng med generelt stress, i hovedsak i jobbsammenheng. Det blir verre og hyppigere når jeg har mye å tenke på. 

Jeg lurer på om det er det noen som har opplevd lignende og som kanskje vet hvor man kan begynne å søke/lete etter informasjon og hjelp? Jeg er relativt god å google og lete meg fram til informasjon, men her er jeg helt blank. 

Opplever meg selv som høyst opppegående og blir nok ikke mer påvirket av dette i hverdagen enn at jeg blir kjempesliten og litt bekymret over om jeg holder på å bli gal, og om hva som skjer med meg hvis "de" en gang skulle lykkes 😅

Anonymkode: a2ff1...564

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som søvnparalyse? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nadya skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som søvnparalyse? 

Takk for svar. Jeg er fullt mobil, så det er nok ikke den "klassiske" i hvertfall. Kan være en variant, evt. en kombo med noe annet. Skal sies at jeg har hatt min del søvnrelaterte issues i løpet av livet. Tror jeg har opplevd det meste. Dette her er noe helt nytt for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg er fullt mobil, så det er nok ikke den "klassiske" i hvertfall. Kan være en variant, evt. en kombo med noe annet. Skal sies at jeg har hatt min del søvnrelaterte issues i løpet av livet. Tror jeg har opplevd det meste. Dette her er noe helt nytt for meg. 

Føyer på, dette inkludert den klassiske søvnparalysen 😊

Gjest lavmålet
Skrevet

Det du har er nok en parasomni, du finner en del hvis du googler det :)

AnonymBruker
Skrevet
lavmålet skrev (45 minutter siden):

Det du har er nok en parasomni, du finner en del hvis du googler det :)

Takk for svar 😊 Hehe, ja. Jeg kunne nok ha skrevet litt i første innlegg om hvor mye jeg vet om dette fra før. Det er mye. Parasomni er jo på et vis en samlebetegnelse for psykiske søvnlidelser. Jeg finner dog ingenting som beskriver det jeg opplever nå, og det er derfor jeg lurer på om noen andre har kjennskap til de samme "symptomer" 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener dette går inn under det som heter hypnagoge hallusinasjoner, som du jo er inne på. Det finnes mange variasjoner av dette, det omfatter alle slags rare sanseopplevelser og følelser vi kan ha når vi er på vei til å sovne (eller våkne). Antagelig finnes det ikke navn eller nøyaktig beskrivelse av alle de ulike fordi folk er forskjellige og vil ha ulike opplevelser.

Anonymkode: 3690c...968

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...