Gå til innhold

Til dere med pollenallergi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bjørkepollenallergi og da har jeg kryssallergi mot or og hassel, men kan kryssallergi være både matvarer og andre ting?

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har tilgode å møte noen med pollenallergi, som IKKE reagerer på de aktuelle matvarene som gir kryssallergi, meg selv inkludert. Jeg er veldig klar over at ikke ALLE reagerer, men det er mer vanlig å reagere, enn det er at man ikke reagerer. Dum sjanse å ta. Om man så vil teste det ut så bør man holde seg til en matvare per dag, feks kun eple den ene dag, så pære den neste dagen. 

Anonymkode: 5759b...961

Jeg reagerer svært lite på få kryssallergimatvarer. Har ikke kartlagt helt hva jeg reagerer på da jeg reagerer på forskjellige ting forskjellige ganger, men får litt kløe i munnen/halsen bare. Helt ufarlig, bare plagsomt. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan reagere på noen få ja, men veldig sjeldent at noen reagerer på alt. Så da er det jo veldig dumt å råde noen til å kutte ut flere matvarer før man i det heletatt vet om man reagerer på de. Kryssallergi vil ikke gi farlige symptomer, kun kløe/hevelse i lepper/munn som går fort over. Det blir noe annet med reell allergi..kryssallergi er ikke en reell allergi.

Anonymkode: 634fc...02d

Dette! 👏

Anonymkode: 8d8bc...ad0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan reagere på noen få ja, men veldig sjeldent at noen reagerer på alt. Så da er det jo veldig dumt å råde noen til å kutte ut flere matvarer før man i det heletatt vet om man reagerer på de. Kryssallergi vil ikke gi farlige symptomer, kun kløe/hevelse i lepper/munn som går fort over. Det blir noe annet med reell allergi..kryssallergi er ikke en reell allergi.

Jeg reagerer på ALT. Og jeg reagerer ikke bare med kløe, jeg reagerer ved at jeg får lignende reaksjon som om jeg badet i pollenstøv. Jeg får nyseanfall, blir pottetett i nesen, klør i halsen, og har opplevd hevelse som ikke forsvinner med mindre jeg tar antihistamin fort som fy. Jeg har også fått elveblest og skikkelige magesmerter. Man skal ikke underdrive ubehaget man kan oppleve ved kryssallergi, bare fordi det ikke er farlig. Omtrent 80% av de med allergi mot bjørk, opplever kryssallergi. https://www.allergiguiden.no/nb-no/allergi/kryssallergi 

Så det er ikke så dumt å teste ut hvilke matvarer man potensielt reagerer på, for å unngå reaksjoner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg reagerer på ALT. Og jeg reagerer ikke bare med kløe, jeg reagerer ved at jeg får lignende reaksjon som om jeg badet i pollenstøv. Jeg får nyseanfall, blir pottetett i nesen, klør i halsen, og har opplevd hevelse som ikke forsvinner med mindre jeg tar antihistamin fort som fy. Jeg har også fått elveblest og skikkelige magesmerter. Man skal ikke underdrive ubehaget man kan oppleve ved kryssallergi, bare fordi det ikke er farlig. Omtrent 80% av de med allergi mot bjørk, opplever kryssallergi. https://www.allergiguiden.no/nb-no/allergi/kryssallergi 

Så det er ikke så dumt å teste ut hvilke matvarer man potensielt reagerer på, for å unngå reaksjoner. 

Da er jo du et ekstremtilfelle. Det er fortsatt ikke farlig som du sier selv. Ergo ingen grunn til å råde andre til å utelukke alle potensielle matvarer man KAN reagere på 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Finnes så mange forskjellige allergimedisiner. Har ikke den du bruker nå noe særlig virkning så be legen om å prøve en annen. 

Etter å ha slitt  8 år med pollenallergi for alt fikk jeg prøve en annen medisin i år. Gikk 2 uker og jeg er så og si symptomfri. 

Verdt å høre med legen. 

Anonymkode: 0458e...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et praktisk råd som har hjulpet meg ganske mye.:

I den verste pollensesongen er alle flater utendørs gule av pollen. Det er gift for en allergiker. Når du tar på bilen, sykkelen etc blir hånden full av pollen.

Derfor: Ikke gni deg i øyet eller nesen selv om det klør. Da får du bare 10 ganger så mye pollen i øyet som du hadde fra før. Pollenet i ansiktet og øyevippene kommer også inn i øynene på den måten. Vask hendene straks du kommer inn.

Anonymkode: ae7b2...bc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Finnes så mange forskjellige allergimedisiner. Har ikke den du bruker nå noe særlig virkning så be legen om å prøve en annen. 

Etter å ha slitt  8 år med pollenallergi for alt fikk jeg prøve en annen medisin i år. Gikk 2 uker og jeg er så og si symptomfri. 

Verdt å høre med legen. 

Anonymkode: 0458e...f6c

Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde før som ble borte og hvilken medisin du har fått som virker nå?😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...