Gå til innhold

Til dere med pollenallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips for å komme meg gjennom dagene med minst mulig plager. Jeg bruker livostin nesespray, livostin øyedråper og jeg tar allergimedisin hver dag. Jeg fikk påvist pollenallergi i fjor så jeg  har ikke fått laget meg noen rutiner enda. 

AnonymBruker
Skrevet

Vask håret godt vær kveld i de verste periodene, pollen samler seg i håret og plager deg godt om natta. 

Anonymkode: 142b9...753

• Liker 3
Skrevet (endret)

I tillegg til det du gjør: vask hender og ansikt etter at du har vært ute. Bruk solbriller og caps (eller noe annet for å dekke til håret) når du er ute. Leste nettopp om en ny nesespray som skal være ganske god da den legger et beskyttende lag over slimhinnene, men jeg har ikke testet den selv enda. Husker ikke hva den heter akkurat nå men kan sikkert finne den. 

Eller bruker jeg Aerius allergitabletter, Livostin øyedråper og Dymista nesespray, alt på resept. Likevel er livet mitt jævlig fra juni til september. Anbefaler deg å undersøke om du kan få vaksine eller smeltetabletter for å bygge opp immunitet mot det du er allergisk mot. Jeg har fått det, men glemmer det hvert år da man må starte ganske tidlig (hvertfall med smeltetablettene, typ desember/januar). 

Edit: den nye neseprayen heter Bentrio og kan fås kjøpt på apotek. I tillegg sier det vel seg selv at det er viktig å holde dører og vinduer lukket både dag og natt. Noen har også god hjelp av luftrenser på soverom eller i stua. 

Endret av IssaKnife
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så jævlig plager med pollenallergi, så begynte på vaksine. Det beste valget jeg noen gang har gjort.

Anonymkode: c93f3...bb7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helårsallergi, og når jeg får pollenallergi på toppen blir det ganske så uutholdelig til tider.

Jeg bruker allergitabletter, nesespray, astmaspray (1 dose morgen og kveld) hele året, + øyedråper, astmaspray (2 doser morgen og kveld + ved behov) og kortison i pollensesongen. 

Som andre sier, beskytt hår og øyne når du er ute.  Jeg bruker også pollenmaske på de verste dagene.
Vask hender og ansikt når du kommer inn, og skyll håret hver kveld.
Vær nøye med rengjøring inne, og bruk støvsuger med HEPA-filter.
Det anbefales også å bytte putevar på hodeputen hver dag, og at du lufter når det er minst pollenspredning ute, og da helst med pollenfilter foran vinduet.

Anonymkode: 6392d...e79

• Liker 1
Skrevet

Vær forsiktig med å ta så mange medisiner, det er ikke bra for kroppen din og gjør noen ganger ting bare verre.

Vær nøye med maten din, prøv å spise minst mulig mat med histamin.

Hvis du vil bruke tabletter, bruk tabletter mot pollenallergi. Ikke hvilken som helst antihistamin.
Disse er hovedsakelig for allergi på mat, ikke på pollenallergi.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut hvilke matvarer som gir kryssallergi, og unngå de matvarene, spesielt i pollensesongen. 
Ikke luft med åpne vinduer. 
Skift putetrekk ofte. 
Dusj på kvelden før du legger deg, skyll gjerne håret også, her samler det seg mye støv. 
Bruk solbriller og hodeplagg når du er ute. 

Anonymkode: 5759b...961

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg, har bjørke- og gressallergi og da reagerer man visstnok ofte på or og hassel også (om man har bjørkepollenallergi) så jeg reagerer fra februar/mars og helt ut juli. Tar aerius tabletter, avamys nesespray og øyedråper på de aller verste dagene for å unngå å klø ut øynene mine til tross for at avamys visstnok skal hjelpe mot øresymptomer også. Jeg bruker linser, optikeren mente det faktisk kan hjelpe for å hindre at pollen kommer inn i øynene. Jeg vet ikke siden jeg har brukt linser siden lenge før jeg ble allergisk.

Anonymkode: 8d8bc...ad0

Skrevet
MNK2017 skrev (3 timer siden):

Vær forsiktig med å ta så mange medisiner, det er ikke bra for kroppen din og gjør noen ganger ting bare verre.

Hvis du vil bruke tabletter, bruk tabletter mot pollenallergi. Ikke hvilken som helst antihistamin.

🙄🙄🙄

Tydelig du ikke er plaget med allergi

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

aerius tabletter

Aerius innholder histamin. 

Anonymkode: 2da86...dc9

Skrevet
Spyflua skrev (Akkurat nå):

🙄🙄🙄

Tydelig du ikke er plaget med allergi

Jo. Histamin og pollen allergi. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Litt for sent nå, men begynn på medisiner tidlig. Jeg begynte 1.mars og har lite plager nå. 

Anonymkode: ac7cf...407

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, MNK2017 said:

Burde ikke gi råd om noe , når du tar så feil..

Anonymkode: f535c...8ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Aerius innholder histamin. 

Nei, Aerius inneholder antihistamin, som blokkerer histamin. 

Jeg har hatt pollenallergi siden jeg var liten, og det er like pyton hvert år. Reagerer heldigvis kun på bjørk, men bor et sted med lang pollensesong.

Utover lukkede vinduer, vask av hår og hender, ta medisiner hver dag kan jeg legge til at solbriller hjelper litt. Litt fordi det skjermer øynene og litt fordi jeg da ikke klarer å klø meg i øynene uten å tenke. For klør jeg meg i øynene er det kjørt.

AnonymBruker
Skrevet
Gekko skrev (11 minutter siden):

Nei, Aerius inneholder antihistamin, som blokkerer histamin. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/aerius-organon-545783

Sitat

TABLETTER, filmdrasjerte 5 mg: Hver tablett inneh.: Desloratadin 5 mg, laktose, hjelpestoffer. Fargestoff: Indigotin (E 132), titandioksid (E 171).

Tysk:

https://histaminta.de/zusatzstoffe-e-nummern-bei-histamin-intoleranz-mit-tabelle/

Sitat

Histaminhaltige / Histamin freisetzende bzw. ungeeignete Zusatzstoffe

E132

Engelsk:

https://www.food-info.net/uk/e/e132.htm

Sitat

E132: Indigotine

Side effects:
Side effects rarely occur in the concentrations used in foods. Rare allergic reactions have been described, due to coupling of the colour to (body) proteins. It can also function as a histamine liberator.

Engelsk:

https://www.histaminefoodlist.com/products/Food additives

E132 Liberator

Engelsk:

https://thezebranetwork.org/histamine-potential-of-foods-additives

(Klik på "Histamine Potential of Foods and Additives")

HISTAMINE POTENTIAL OF FOODS AND ADDITIVES list: E132
Side 6/8 colorants / farbstoffe: E132

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spør om deres erfaringer med pollennett? Har vurdert å kjøpe men er usikker på om det er verdt det? Mange sier det er så tett at på sommerstid så merker man nesten ikke at man lufter en gang...

Anonymkode: a2b00...cec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sjekk ut hvilke matvarer som gir kryssallergi, og unngå de matvarene, spesielt i pollensesongen. 
Ikke luft med åpne vinduer. 
Skift putetrekk ofte. 
Dusj på kvelden før du legger deg, skyll gjerne håret også, her samler det seg mye støv. 
Bruk solbriller og hodeplagg når du er ute. 

Man trenger ikke å unngå matvarer som gir kryssallergi såfremt man ikke reagerer på noen av de.

Anonymkode: 634fc...02d

AnonymBruker
Skrevet

Er dere trøtte??

Jeg er veldig utmattet hver vår. Tatt blodprøver nylig, ingen mangler.

Anonymkode: bcca7...f77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ikke å unngå matvarer som gir kryssallergi såfremt man ikke reagerer på noen av de.

Jeg har tilgode å møte noen med pollenallergi, som IKKE reagerer på de aktuelle matvarene som gir kryssallergi, meg selv inkludert. Jeg er veldig klar over at ikke ALLE reagerer, men det er mer vanlig å reagere, enn det er at man ikke reagerer. Dum sjanse å ta. Om man så vil teste det ut så bør man holde seg til en matvare per dag, feks kun eple den ene dag, så pære den neste dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tilgode å møte noen med pollenallergi, som IKKE reagerer på de aktuelle matvarene som gir kryssallergi, meg selv inkludert. Jeg er veldig klar over at ikke ALLE reagerer, men det er mer vanlig å reagere, enn det er at man ikke reagerer. Dum sjanse å ta. Om man så vil teste det ut så bør man holde seg til en matvare per dag, feks kun eple den ene dag, så pære den neste dagen. 

Man kan reagere på noen få ja, men veldig sjeldent at noen reagerer på alt. Så da er det jo veldig dumt å råde noen til å kutte ut flere matvarer før man i det heletatt vet om man reagerer på de. Kryssallergi vil ikke gi farlige symptomer, kun kløe/hevelse i lepper/munn som går fort over. Det blir noe annet med reell allergi..kryssallergi er ikke en reell allergi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...