AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #1 Skrevet 8. mai 2024 Jeg skal straks tilbake på jobb etter foreldrepermisjon og ønsker derfor å benytte meg av ammefri. Når jeg leser på det står det at alle har rett på 1 time ammefri, men at enkelte kan ha rett på 2. Hvordan finner jeg ut hva som gjelder for meg? Anonymkode: befb5...39e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #2 Skrevet 8. mai 2024 Tariff? Lokale forhandlinger? Forbund? Anonymkode: 728b0...1a4 1
Hammerhai Skrevet 8. mai 2024 #3 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal straks tilbake på jobb etter foreldrepermisjon og ønsker derfor å benytte meg av ammefri. Når jeg leser på det står det at alle har rett på 1 time ammefri, men at enkelte kan ha rett på 2. Hvordan finner jeg ut hva som gjelder for meg? Anonymkode: befb5...39e Forbund, regler på arbeidsplassen osv. Jeg som sykepleier på sykehus for eksempel har krav på 2 timer grunnet avtalen Norsk sykepleierforbund har med de norske sykehusene 😁 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #4 Skrevet 9. mai 2024 Du kan få så mye fri du bare orker, men det er ikke betalt. Det vanlige er 1 t betalt fri pr dag, men om du vil ha 4 timer kan du ta det og ikke få betalt for de andre 3. Anonymkode: f71aa...647
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #5 Skrevet 9. mai 2024 Er det noen som vet hvor lenge man har krav på det? F.eks hvis barnet ammes til det er over to år, og spiser annen mat, kan man få ammefri? Anonymkode: da5a6...451
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #7 Skrevet 9. mai 2024 Vent med å jobbe til barnet er minst 2år. Anonymkode: 404a0...aa3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #8 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er til ett år. Anonymkode: 4ccd7...352 Det var to år før. Da jeg fikk barn på begynnelsen av 2000tallet var det barn opptil to år man kunne få lønnet ammefri for. Tror det var opptil to timer pr dag i min bedrift. Anonymkode: 5ec72...a65
KaraThrace Skrevet 9. mai 2024 #9 Skrevet 9. mai 2024 Jobber du i staten er det enda to år. To timer hver dag til barnet er to år.
SynneD Skrevet 9. mai 2024 #10 Skrevet 9. mai 2024 Alle har rett på 1 time betalt ammefri om du jobber over 7 timer om dagen og barnet er under 1 år. Både hvor lenge og hvor mye du får betalt ammefri utover dette er regulert av tariffavtalen din. En del har to timer i tariff, andre har mulighet for, eller at du har krav på, ammefri utover første leveår.
SynneD Skrevet 9. mai 2024 #11 Skrevet 9. mai 2024 KaraThrace skrev (2 minutter siden): Jobber du i staten er det enda to år. To timer hver dag til barnet er to år. Dersom du trenger det. Ammefri skal brukes til å amme.
KaraThrace Skrevet 9. mai 2024 #12 Skrevet 9. mai 2024 SynneD skrev (2 minutter siden): Dersom du trenger det. Ammefri skal brukes til å amme. Ja, selvfølgelig. Sier jeg noe annet? Det et derimot ikke noe krav om at du skal amme NØYAKTIG når du har fri. Den tiden skal brukes til feks komme seg til og fra barnet, rengjøring av pumpeutstyr, alt som gjør at du får ammet barnet. 1
SynneD Skrevet 9. mai 2024 #13 Skrevet 9. mai 2024 KaraThrace skrev (1 minutt siden): Ja, selvfølgelig. Sier jeg noe annet? Det et derimot ikke noe krav om at du skal amme NØYAKTIG når du har fri. Den tiden skal brukes til feks komme seg til og fra barnet, rengjøring av pumpeutstyr, alt som gjør at du får ammet barnet. Ikke påstått at du sier noe annet. Det er en presisering for tråden. Ikke noen grunn til å bli fornærmet her. Til TS: På ammehjelpen sine sider finner du info om ammefri og ulike store tariffområders regler: https://ammehjelpen.no/ammefri/
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #14 Skrevet 9. mai 2024 TS du må sjekke personalhåndboka til din egen arbeidsplass. Generelt står alle sånne ting i personalhåndboka. De aller fleste arbeidsplasser har dette. Hvis ikke må du spørre HR eller sjefen din. Loven sier 1 time betalt ammefri og så mye ubetalt ammefri du trenger til barnet er ett år så lenge arbeidsdagen (uten ammefri) er minst 7 timer lang. Jobber du kortere enn 7 timer dag kan du likevel ta ubetalt. Andre avtaler man kan ha ut over loven er 2 timer betalt ammefri og/eller ammefri opp til barnet er 2 år, det siste krever ofte legeerklæring. Anonymkode: c7a83...eb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå