AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #1 Skrevet 8. mai 2024 Hvert år blir språkfeil etter språkfeil tatt opp i rettskrivningsnormene til språkrådet, bare fordi mange ikke gidder å sette seg inn i reglene. Nå er det nok! Hvis språket skal forandre seg så skal det skje basert på kompetanse, ikke kunnskapsløshet. Språkrådet må bli mye strengere og folk må skjerpe seg! Anonymkode: dc323...e59 3 1
Million Skrevet 8. mai 2024 #2 Skrevet 8. mai 2024 Å lære folk forskjellen og bruken av og/å burde hamres inn på skolen i langt bedre grad. Ser skrekkelig mye av det her på Kvinneguiden. "Å så gjorde han det slutt med meg". Ord delings feil er også utbredt (ja, den var med vilje). "Han ble kjempe sur for alt ting". Men du.... hva betyr simpe? Her er et ord jeg må lære, skjønner jeg. Simpe? 5 3
Kålrota Skrevet 8. mai 2024 #3 Skrevet 8. mai 2024 Og/å hamres inn, tro du meg. *norsklærer Særskrivingsfeil kommer gjerne av at barn og unge tenker engelsk. Hva slags språkfeil mener du at Språkrådet har godtatt, TS? Eksempler? Språket må jo utvikle seg noe, men jeg blir med-opprørt hvis direkte feil blir normert. 1
Frida Skrevet 8. mai 2024 #4 Skrevet 8. mai 2024 Kålrota skrev (6 minutter siden): Og/å hamres inn, tro du meg. *norsklærer Særskrivingsfeil kommer gjerne av at barn og unge tenker engelsk. Hva slags språkfeil mener du at Språkrådet har godtatt, TS? Eksempler? Språket må jo utvikle seg noe, men jeg blir med-opprørt hvis direkte feil blir normert. Har de ikke godtatt at forfordele kan bety både å få for lite og å få for mye? bokmålsordboka
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #5 Skrevet 8. mai 2024 Million skrev (41 minutter siden): Å lære folk forskjellen og bruken av og/å burde hamres inn på skolen i langt bedre grad. Ser skrekkelig mye av det her på Kvinneguiden. "Å så gjorde han det slutt med meg". Ord delings feil er også utbredt (ja, den var med vilje). "Han ble kjempe sur for alt ting". Men du.... hva betyr simpe? Her er et ord jeg må lære, skjønner jeg. Simpe? Simpe--Det eneste jeg tenker på er at "Simpe" er en hunnsau som ikke har fått lam, på min dialekt😅 Anonymkode: 123e4...e34 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #6 Skrevet 8. mai 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Simpe--Det eneste jeg tenker på er at "Simpe" er en hunnsau som ikke har fått lam, på min dialekt😅 Anonymkode: 123e4...e34 Ser allerede for meg hvordan den sauen får gjennomgå av andre sauer som synes livet uten lam er egoistisk og meningsløst. 🐑😅 Anonymkode: 64f87...fc2 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #7 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Simpe--Det eneste jeg tenker på er at "Simpe" er en hunnsau som ikke har fått lam, på min dialekt😅 Anonymkode: 123e4...e34 Å simpe blir det samme som å si at Språkrådet er tøffel. Anonymkode: 07205...51b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #8 Skrevet 8. mai 2024 Tja, jeg vil sitere bibelen her: "Hvorfor ser du flisen i din brors øye men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til?" Mener dere virkelig at kun de som skriver perfekt skal få uttrykke seg skriftlig? Det er en hersketeknikk. Videre så vil jeg også påpeke at dere er langt fra perfekte selv. Denne heksejakten på skrivefeil er for eksempel en veldig fordømmende måte å uttrykke seg på. Jeg er også over gjennomsnittet opptatt av språk, men er ikke så dum at jeg tror at alle andre har samme interesse eller forutsetninger for å lære språk. Dette forumet hadde vært dritkjedelig dersom kun 5'er og 6'er elevene fra skolen fikk delta. Anonymkode: e849d...07f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #11 Skrevet 14. mai 2024 On 5/9/2024 at 12:17 AM, AnonymBruker said: Tja, jeg vil sitere bibelen her: "Hvorfor ser du flisen i din brors øye men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til?" Mener dere virkelig at kun de som skriver perfekt skal få uttrykke seg skriftlig? Det er en hersketeknikk. Videre så vil jeg også påpeke at dere er langt fra perfekte selv. Denne heksejakten på skrivefeil er for eksempel en veldig fordømmende måte å uttrykke seg på. Jeg er også over gjennomsnittet opptatt av språk, men er ikke så dum at jeg tror at alle andre har samme interesse eller forutsetninger for å lære språk. Dette forumet hadde vært dritkjedelig dersom kun 5'er og 6'er elevene fra skolen fikk delta. Anonymkode: e849d...07f Det er da på ingen måte det tråden handler om. Anonymkode: 79653...98f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #12 Skrevet 14. mai 2024 Kålrota skrev (På 8.5.2024 den 23.09): Hva slags språkfeil mener du at Språkrådet har godtatt, TS? Eksempler? Språket må jo utvikle seg noe, men jeg blir med-opprørt hvis direkte feil blir normert. Er det ikke lov å skrive henholdsvis tunnel, tunnell og tunell, nå? Anonymkode: 252b3...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #14 Skrevet 14. mai 2024 Språket er jo i stadig endring, vi snakker/skriver ikke som før i tiden vi heller. Jeg er glad for at noen av oss er nøysommelige, men dagen hvor alle er det vil aldri komme. Blir alltid så frustrerte over dem som komplett ignorer innholdet i tråden og kun dukker opp for rettskrivning. Det er kun en som gjør det såpass morsomt at jeg ikke tenker negativt om det, språk politiet, lenge siden jeg har sett han nå. Målet med å si dette er at vi har ulike prioriteringer her i livet og annerkjenner ulike egenskaper som gode. Anonymkode: dc953...894
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå