AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #1 Skrevet 8. mai 2024 I borettslagets husholdningsregler står det "Fellesarealer Det må være i alles interesse å holde fellesområdet pent og ryddig. Sykler, ski, kjelker, barnevogner m.m. må ikke plasseres i trappeoppganger eller inngangspartier, men henvises til felles oppbevaringsrom i kjeller. NB! Ikke i kjellerkorridorene". I forbindelse med dugnad ble dette publisert på nett ca 3 uker i forkant: I forbindelse med vårdugnaden kommer vi til å rydde i alle fellesarealer, dvs i alle arealene mellom bodene i u. etg. og under trappene i oppgangene. ALT SOM IKKE ER FJERNET INNEN 30. APRIL VIL BLI KASTET. Vi kommer også til å fjerne sykler som ikke er merket. Klistremerker vil bli lagt i postkassene. Jeg har tolket dette som at alt som ikke er merket og hører til kategorier i ordensreglementet er unntak? I fellesarealene er det egne hyller og "kroker" som har vært innredet for oppbevaring av både kjelker og ski. Kravet er at det som står ute skal være merket med navn og leilighetsnummer. Har sett at det meste som har stått der har vært svært godt merket. Etter dugnad har borettslaget gått drastisk til verks og kastet absolutt ALT! Det eneste som står igjen er syklene. Absolutt alle skiene, akebrettene, sykkelvogner med mer har gått rett på dynga. Kjenner flere i oppgangen her som har mistet ekstreme verdier fordi dem har tolket dette som ting utover det som er tilrettelagt for (har stått noen gamle ødelagte møbler, tomme malingsspann, og enkelte ting som har vært tydelig herpa og klar for dynga). Personlig har jeg ikke mistet noe, men er ikke det å gå veldig drastisk til verks? Eller er det faktisk å forvente? Jeg er nysgjerrig på hva deres ærlige mening om dette er 😅 Anonymkode: c3504...400
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #2 Skrevet 8. mai 2024 Det virker som at absolutt alt skal taes bort før dugnaden, antakelig for å få en ordentlig oversikt over hva som er i bruk og hva som er gammelt og satt igjen, tross merking (som jo da også et gammel). Anonymkode: 9f659...afc 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #3 Skrevet 8. mai 2024 Jeg vil egentlig si at det som ble sendt ut er veldig klart og tydelig med presisering av hvilke områder det gjelder. Anonymkode: 9f659...afc 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #4 Skrevet 8. mai 2024 Står jo ganske klart, ja. Nok av folk i borettslag rundt omkring som lar både gamle barnevogner og ski osv stå igjen istedet for å kvitte seg med det.Hadde ikke vært vanskelig å bare merke det som skulle beholdes. Hvordan ellers skulle styret/dugnadsgjengen vite hva som skulle vekk? Anonymkode: bb19c...523 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #5 Skrevet 8. mai 2024 Før i tiden, i 0-erne, var de barnevognene et stort problem. De var innsatt med noe greier som avga ekstremt giftige gasser. Den gangen var derfor et forbud mot barnevogner veldig fornuftig. Hvis ski og annet rot dekker nødutganger er det heller ikke greit. Skulle noe skje, så «henger» vel de ansvarlige, altså styret? De har kanskje derfor lite eller ingen motivasjon til dette? Anonymkode: 564ef...379
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #6 Skrevet 8. mai 2024 Jeg ville tolket det som at styret ønsket at det ble gjort en opprydding, der alle beboere tok sine ting inn i egne leiligheter og boder. Med unntak av sykler, som det ble utlevert klistrelapper som kunne påsettes sykkelen. Jeg ville i det minste tenkt at det var greit å rydde bort mitt for å være sikker på at det ikke ble kastet. Om det var en stor ulempe for meg å sette ting inn i bod/leilighet, ville jeg passet på å være tilstede under dugnaden, og sikret meg at de ikke kastet tingene jeg hadde latt stå igjen. De fleste er vel uansett tilstede og med på en dugnad. Anonymkode: 12698...522 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #7 Skrevet 8. mai 2024 Det kan godt være at de navnene som står på tingene er fra folk som har bodd der før. Bor i borettslag selv. Noe lignende har skjedd hos oss og. Det ble hengt opp lapper overalt flere uker i forveien. Mye som ble fjernet og noen beboere var forbanna da nye sykler ble kasta, de mente styret måtte gi bedre beskjed!!! forstår ikke at en kan overse store plakater på alle utgangsdører samt sykkelrom og boder. De kom ingen vei med og klage da de selv er ansvarlig for og følge med, men neida de hadde aldri sett at det stod lapp. Vi har og hatt brannsjekk fra brannvesenet og mange hadde satt ting utforbi dørene selv om det i regelverket står at det ikke er tillatt med pynteting eller andre ting i gangene. Det var jo og gæli. For og si det sånn det er vanskelig og gjøre alle fornøyd. Anonymkode: c061b...d20 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #8 Skrevet 8. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjenner flere i oppgangen her som har mistet ekstreme verdier fordi dem har tolket dette som ting utover det som er tilrettelagt for (har stått noen gamle ødelagte møbler, tomme malingsspann, og enkelte ting som har vært tydelig herpa og klar for dynga). Personlig har jeg ikke mistet noe, men er ikke det å gå veldig drastisk til verks? Eller er det faktisk å forvente? Jeg er nysgjerrig på hva deres ærlige mening om dette er 😅 Anonymkode: c3504...400 Hvis noe er av "ekstrem verdi", setter man det ikke i fellesarealer, og lar det i alle fall ikke stå ute etter en slik beskjed. Gjetter på at den "ekstreme verdien" det er snakk om her, er noe man i beste fall kunne fått gitt bort på Finn. Anonymkode: 2e5d2...dcf 8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #9 Skrevet 8. mai 2024 Hvordan er det mulig å ikke forstå at alt annet enn merkede sykler blir kastet? Anonymkode: a3868...1bb 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #10 Skrevet 9. mai 2024 Den meldingen er tydelig og helt forståelig, alt utenom merkede sykler blir kastet. Da må folk klare å ta inn disse ekstreme verditingene sine om de fortsatt vil ha dem. Hos oss har folk som bodde der tidligere "glemt" barnevogner, sykler og diverse drit, så her er det rengjøring en gang i året etter samme prinsipp; alt som ikke er tatt bort blir kastet. Folk må slutte å kjøpe masse greier de ikke har plass til i bod eller leilighet og forvente at de kan sette det igjen i fellesarealene. Anonymkode: 721ac...259 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #11 Skrevet 9. mai 2024 Deltok ikke beboerne på dugnaden? Da ville man kunne hatt oversikt selv. Har sittet i styre i borettslag og FY F for en takknemlig jobb. De som bidrar minst klager mest. Folk får engasjere seg i styrearbeid selv om de synes ting bør gjøres på en annen måte. Anonymkode: 12add...853 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #12 Skrevet 9. mai 2024 Hos oss er det enda værre. Her bare kasta styret sykler som står i sykkelstativet uten å gi beskjed om at syklene måtte merkes. Anonymkode: af405...d42
AllahBallah Skrevet 9. mai 2024 #13 Skrevet 9. mai 2024 Altså, det er vanlig at styret tar noen sånne opprydnings-runder en gang i blant. Utrolig mange som flytter fra leiligheten sin uten å få med seg ski/akebrett/sykler osv. Tilslutt ender man opp med at over halvparten av utstyret som står der egt. ikke har noe eier. Jeg mistet selv sykkelen min pga en sånn opprydning. Ganske ny sykkel. Min egen feil, jeg markerte ikke sykkelen slik jeg fikk beskjed om.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #14 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hos oss er det enda værre. Her bare kasta styret sykler som står i sykkelstativet uten å gi beskjed om at syklene måtte merkes. Anonymkode: af405...d42 Dette kan dere gå videre med. Styret er pliktig og gi beskjed i rimelig tid i forkant. Beboerne må ta affære på sånne ting i dette tilfellet kan det være at styret er ansvarspliktig pga melding ikke er gitt. Anonymkode: c061b...d20
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #15 Skrevet 10. mai 2024 I vårt borettslag er det nulltolleranse for å sette ting i fellesarealet. Alt i sportsbodene skal være merket. Vaktmester går runder og kaster ting som ikke er merket. Strengt, men det er veldig ryddig og rent her nå. Anonymkode: 64067...faa
Gjest issoras Skrevet 10. mai 2024 #16 Skrevet 10. mai 2024 3 ukers varsling, og kun på nett, er ikke tilstrekkelig. Dette ville jeg varslet minst 6 mnd i forveien, og med månedlige påminnelser. Folk kan være bortreist, innlagt på sykehus eller sykehjem, være på utveksling eller jobbreise eller jobbe på båt eller offshore. 3 uker er jo latterlig kort frist for å fjerne noe som er tillatt i vedtektene. Måle med slik opprydding må jo være å kaste det ingen faktisk eier, ikke å være slem? Erfaringsmessig (fra styrearbeid) får sånn ca ingen med seg det som publiseres på nettsider. 😅 Brev i postkassen og flere eposter er et minimum!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå