Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kloke hoder.

Jeg er førstegangsgravid og nå i uke 5. 

Har planlagt ultralyd om 3 uker, altså i uke 8, men synes allerede dette er lenge å vente på.

Så kommer jo etter hvert disse offentlige i uke 11-14 og 17-19.

Hvor mye ultralyd tok dere i begynnelsen? 

Ble dere mindre engstelige av ultralyd før uke 10?

Er det "spinnvilt" av meg å booke en time allerede neste uke, når jeg er i begynnelsen av uke 6? (I tillegg til den om 3 uker?)

Bør man begrense tidlig ultralyd i størst mulig grad? 

Tusen takk for svar!

Anonymkode: 5d499...2eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trenger vel ikke begrense, det spør hvor mye penger du ønsker å bruke. Jeg gikk på ultralyd nå sist i uke 6 og alt var fint, mistet allikevel i uke 11. Så at man ser liv og hjerteslag betyr dessverre ikke at alt går fint. Om du skal ha ultralyd i uke 8 ville jeg bare ventet de to ukene, med mindre du har smerter eller annet som gjør deg urolig.

Anonymkode: d5c52...13c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det du trenger for å føle deg trygg. Vi hadde ul på sykehuset i uke 8, 14 og 20 (pluss flere pga ting som ble oppdaget på OUL) og i tillegg privat i uke 11 og 16. 

Anonymkode: 72dba...043

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i alle fall droppe ultralyd i begynnelsen av uke seks. Da er du helt på grensa for at embryoet i det hele tatt kan sees, samme med hjerteslag osv. Stor sjanse for at du går fra timen mer bekymret enn du er nå. I tillegg er det ingen garanti for at det går bra, selv om alt skulle se bra ut på det tidspunktet. Så jeg ville heller forsøkt å akseptere at per nå er du gravid, og det er en usikker prosess du ikke kan kontrollere. Og kanskje utforsket litt hvor denne utålmodigheten og frykten kommer fra. 

Gratulerer med graviditeten, og krysser fingrene for at alt går bra ❤️

Anonymkode: 3b859...65e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert du vil se noe i uke 6. Det gjorde ikke jeg med eldste barnet, uke 7, og fikk beskjed om at "her er det ingen tegn til liv", og aldri har jeg hatt det så vondt. Fikk både utvendig og innvendig. Fikk ny UL i uke 9 hvor alt var fint. Med andremann kunne de ikke engang se embryo i uke 6, men alt var fint i uke 8. Jeg ville definitivt venta. Jeg fikk forresten tidlig UL pga SA og MA tidligere.

Anonymkode: 8364c...b25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei, kloke hoder.

Har planlagt ultralyd om 3 uker, altså i uke 8, men synes allerede dette er lenge å vente på.

Er det "spinnvilt" av meg å booke en time allerede neste uke, når jeg er i begynnelsen av uke 6? (I tillegg til den om 3 uker?)

Tusen takk for svar!

Uke 6 er bortkastet. Ikke sikkert de ser noe som gir deg noe form trygghet, heller mer usikkerhet. Tidligst i midten av uke 7, og da kan man like gjerne vente til den i uke 8. 

Uansett hvor mange UL du tar så endrer ikke det potensielt utfall. 

Og ja - man bør ikke ha overdrevet bruk av UL. 

Anonymkode: 7b121...f38

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Er det doppler som er det som antatt medfører risiko? Har lest noen studier om ultralydeksponering og virker som om det er doppler-komponenten det dreier seg om med tanke på strålebelastning.

Takk for alle svar så langt 🙂
Blir ikke noe ultralyd før den i uke 8, da. 

Skrevet

Hadde UL i veke 8 som ein del av oppfølginga etter IVF. Eg ville neppe ha hatt anna UL enn dei vanlege om det ikkje var for det, men eg hadde spotta litt halvanna veke før denne og skuldrene senka seg når eg såg at alt var i orden. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen ultralyd før uke 10 og det var i forbindelse med NIPT. Hadde ikke tatt privat hvis det ikke var for den. 

Anonymkode: 74f54...07f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen vits å ta nå. Vent til den du skal ha i uke 8, da kan du faktisk se noe. 

Anonymkode: a8903...efd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde UL uke 7, fikk da kun se en klump med dunkende hjerte. 

Via fastlege får du henvisning til tidlig ordinær ul om du ønsker det (lurt å gå tidlig til fastlege i så fall, mange sykehus har lange «ventelister» til UL). Dette er mellom uke 11 og 14 mener jeg. 
Da får du også henvisning til ordinær ul i samme slengen :). 

Anonymkode: 908f0...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Kan jordmor i kommunen også henvise til offentlige ultralyder? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan jordmor i kommunen også henvise til offentlige ultralyder? 

ja

Anonymkode: 30151...974

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei, kloke hoder.

Tusen takk for svar!

I uke 6 så ser man nesten ingenting. Jeg har riktignok tatt endel ekstra ultralyder i svangerskap, f.eks pga blødninger før uke 14, og ellers utover i svangerskap pga vil sjekke at alt står bra til. Men som andre her sier  tar du så tidlig ultralyd så kan du fremdeles oppleve spontanabort. Jeg har selv en missed abortion i uke 12 (men fosteret hadde da vært dødt siden uke 8 - 9).

Anonymkode: 87158...776

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS her:

Er det doppler som er det som antatt medfører risiko? Har lest noen studier om ultralydeksponering og virker som om det er doppler-komponenten det dreier seg om med tanke på strålebelastning.

Takk for alle svar så langt 🙂
Blir ikke noe ultralyd før den i uke 8, da. 

Doppler brukes ikke før senere i svangerskapet og brukes hyppigere i graviditet hos jordmor enn UL. Det er så kort bruk at det har ikke noe særlig å si. 

Er ganske lite stråling i nyere apparater, men det er noe varmeproduksjon de gjerne vil unngå. 

Anonymkode: 7b121...f38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trenger vel ikke begrense, det spør hvor mye penger du ønsker å bruke. Jeg gikk på ultralyd nå sist i uke 6 og alt var fint, mistet allikevel i uke 11. Så at man ser liv og hjerteslag betyr dessverre ikke at alt går fint. Om du skal ha ultralyd i uke 8 ville jeg bare ventet de to ukene, med mindre du har smerter eller annet som gjør deg urolig.

Anonymkode: d5c52...13c

Men hvis alt ser bra ut med et bankende hjerte i uke 8, er det veldig lite sannsynlig for at det ender i spontanabort slik hos deg. Det kan skje grunnet at progesteronnivået går ned pga at morkaken skal ta over progesteronproduksjonen, men er man ung og frisk er det veldig lite sannsynlig at progesteronnivået faller så lavt at man spontanaborterer. 

Anonymkode: 156ee...227

Skrevet

Var på ultralyd uke 6+1 og så hjerteslag. Jeg angrer ikke og kommer til å gå like tidlig en evt neste gang. Var også i uke 6+5, 7+4 og uke 10 pga blødninger. Alt var helt fint da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på ultralydklinikk og vil anbefale deg å droppe uke 6, vent til tidligst uke 7. Så tidlig som uke 6 er det så lite at det er lett å gjøre feilmålinger som kan skape bekymring hos deg. Med mindre du er gravid med ivf slik at du er 100% sikker på tid for befruktning, vil jeg iallfall ikke anbefale det, da et par dager til eller fra kan ha mye å si for hva vi ser på ultralyd i uke 6. Vent til tidligst uke 7!

Anonymkode: 2d715...1fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har ikke vært så veldig bekymret, og tenkt at det er faktisk ingenting de kan gjøre hvis noe faktisk er galt. Ikke før uke 24, og det hjelper når magen begynner å vokse og man kjenner liv. Så det holdt med ultralyd uke 13 og uke 18.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...