Gå til innhold

Små barn som tisser på lekeplassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg velge mine ord med omhu. Jeg mener på ingen måte å kritisere foreldre, men jeg lurer helt oppriktig på om ikke det er mulig å gjøre ting på en annen måte.

Har selv et barn på 1,5 så vi har ikke begynt med pottetrening enda. Det kan jo godt hende jeg får meg en overraskelse når vi kommer så langt.

Men, i dag var jeg på lekeplassen en halvtimes tid med barnet etter bhg. På den lille halvtimen måtte jeg intet mindre enn 2 ganger styre min som er liten unna andre barn som tisset (under assistanse av foreldre) i utkanten av lekeplassen. Med utkanten mener jeg nærmeste tre og 50 cm fra sandkassen.

Dette synes jeg var svært lite hyggelig for oss andre, særlig når man er ute med en liten en som både krabber, sitter, plukker og spiser på absolutt alt, også på utsiden av sandkassa.

Skjønner at hunder tisser, at det er mye rart ute generelt, men, dette må da være mulig å styre i større grad for foreldrene? Det er jo lite koselig å oppholde seg i mennesketiss liksom.

Og dessuten, lærer ikke barna da at det er nettopp dette vi skal gjøre når vi må tisse, bare dra ned buksa og la det stå til der man står og går liksom?

Anonymkode: 58f6f...7de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent til du begynner med pottetrening før du kritiserer. Når min 2,5 åring sier hun må tisse, så har jeg noen få sekunder på meg, før det er for sent.

Ville vært mer redd for katteavføring i sandkassen, enn litt babytiss i gresset ved siden.

Anonymkode: 195d2...489

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du foreldrene kan styre dette på en bedre måte?

Anonymkode: c1709...e61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg aldri sett selv og min går fremdeles med bleie så ikke trengt å tisse ute ennå. Men hvor er denne lekeplassen, er den langt fra hus? Midt i boligfelt? Hadde det vært mulig å gå litt lenger bort for å la barna få tisse? Er det de samme foreldrene hver gang eller mange forskjellige du har sett? Jeg vil tro det er en stund der at barna ikke klarer holde seg veldig lenge når de først må tisse, iallfall om de er ute og langt hjemmefra så er det jo da vanskelig å vite hva man skal gjøre. Man bør jo ha rutine på tisse før man går ut osv men kanskje det ble glemt eller de var lenge ute.

Anonymkode: cbb3b...a19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har jeg aldri sett selv og min går fremdeles med bleie så ikke trengt å tisse ute ennå. Men hvor er denne lekeplassen, er den langt fra hus? Midt i boligfelt? Hadde det vært mulig å gå litt lenger bort for å la barna få tisse? Er det de samme foreldrene hver gang eller mange forskjellige du har sett? Jeg vil tro det er en stund der at barna ikke klarer holde seg veldig lenge når de først må tisse, iallfall om de er ute og langt hjemmefra så er det jo da vanskelig å vite hva man skal gjøre. Man bør jo ha rutine på tisse før man går ut osv men kanskje det ble glemt eller de var lenge ute.

Anonymkode: cbb3b...a19

Den er midt i byen, men likevel langt fra tilgjengelig toalett. Forstår jo på en måte at foreldre bare må «la det stå til», men tenker det må da være mulig å komme seg litt unna «midt oppi trynet» på oss andre liksom? 

Tenker også man bør ha rutine? Ser også det finnes truser designet for å tåle uhell osv? Burde man ikke bruke sånt frem til barnet er stødig nok på pottetreningen til at man ikke trenger å kaste buksa ved siden av sandkassen liksom?

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også reagert på dette, men har ikke opplevd det selv. Ok å tisse ute, men man må gå langt nok unna lekeplass til at det ikke er ekkelt. 

Anonymkode: 7a9b6...715

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 sekunder på meg fra 3 åringen min sier han må tisse før det går i buksa. Har ikke tid til noe som helst annet enn å vrenge av buksa. Bare vent til dere er i den alderen. 

Anonymkode: a8810...049

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har 3 sekunder på meg fra 3 åringen min sier han må tisse før det går i buksa. Har ikke tid til noe som helst annet enn å vrenge av buksa. Bare vent til dere er i den alderen. 

Går han ikke med bleie? Om han tisser i buksa så er det for tidlig å gå bleieløs.

Anonymkode: 0cc36...718

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går han ikke med bleie? Om han tisser i buksa så er det for tidlig å gå bleieløs.

Hvorfor skal han gå med bleie? Han gir jo beskjed? 

Det er ingen som er mestere i tissing med en gang. Barna må jo få øve seg. Skal de være inne til man er 1000% uhell sikker?

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, akkurat sluttet, han tisser ikke i buksa, vi er kjappe på å dra den ned. Det er SYKT nederlag for han å gå med bleie. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som er mestere i tissing med en gang. Barna må jo få øve seg. Skal de være inne til man er 1000% uhell sikker?

Dette! Alke barn er jo i denne fasen, de må få lov til å gå ut av huset likevel?  Det er en kort fase og så går det over. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan i svart satan helvete klarer du å få det til at jeg mener ungen din må være INNE TIL MAN ER 1000% sikker??!! 🤦‍♀️

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Den er midt i byen, men likevel langt fra tilgjengelig toalett. Forstår jo på en måte at foreldre bare må «la det stå til», men tenker det må da være mulig å komme seg litt unna «midt oppi trynet» på oss andre liksom? 

Tenker også man bør ha rutine? Ser også det finnes truser designet for å tåle uhell osv? Burde man ikke bruke sånt frem til barnet er stødig nok på pottetreningen til at man ikke trenger å kaste buksa ved siden av sandkassen liksom?

ts

De trusene tåler noen dråper, men ikke noe mer enn det. 

Du får heller ta med deg potta overalt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan i svart satan helvete klarer du å få det til at jeg mener ungen din må være INNE TIL MAN ER 1000% sikker??!! 🤦‍♀️

Du skrev at barnet måtte gå med bleie, selv når ungen gir beskjed om at han må tisse. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som mor til barn som må tisse NÅ, kan jeg godt forstå at foreldrene gjør som de gjør. Mitt barn har tisset i mange grøfter og busker. 

Derimot kan jeg være enig i at plasseringen er uheldig. Vi har forsøkt å lære barna å gå litt unna for å tisse, nettopp fordi det er uheldig med tiss der man går og leker. Det tar iblant tid før det glir inn.

Anonymkode: 68e2c...f4f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De synes det er sykt digg når de slipper bleier for godt. De er liksom uovervinnelige. Herlighet uhell skjer det er en del av prosessen ingen er perfekte de er ikke små roboter.

Anonymkode: b9d81...77c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Byer i seg selv er ekle.

Anonymkode: b9d81...77c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts selv om barn slutter med bleie betyr det ikke at de har ei blære som er utviklet bra nok til å holde seg. Du kommer til å erfare dette selv. Det skjer som regel npr de nærmer seg 5 år. Kanskje seinere. 

De kunne nok gått lenger unna, men noen ganger så strekker ikke de sekundene til. 

Anonymkode: 60cac...7be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skrev at barnet måtte gå med bleie, selv når ungen gir beskjed om at han må tisse. 

Bare vent til du blir gammel, da må du selv gå med bleie.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn går gjennom en periode hvor man må tisse Nå. Er man på en lekeplass er det ofte (alt for) langt til et toalett, og det er ikke gitt at det er noe egnet sted lengre unna heller. Da er man jo kanskje isåfall på et fortau eller i noen sin hage. 

I den fasen der (for min del litt av og på frem til ungene var ca 5) har mine unger tisset mange steder. Vi gjorde jo det vi kunne for å komme oss lengst unna folk. Er det feks en lekeplass og ikke mulighet for å tisse utenfor hadde vi gått så langt i utkanten som mulig, og gjerne bak en busk el for å minimere sjansen for at noen leker der barnet har tisset. 

Vi hadde selvsagt rutiner for å alltid tisse før vi gikk ut, begrense drikke hvis vi ikke hadde tilgang på toalett osv. Men av og til var det ikke til å unngå at det hastet litt ekstra. Særlig hvis barna koser seg veldig og har det kjempegøy utsetter de å gi beskjed til det virkelig haster. De innså jo ikke alltid selv hvor langt det var til et egnet sted. 

Anonymkode: 01f3c...318

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...