Gå til innhold

Hva er et "normalt" kosthold for normal vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tro på å lære å lytte til egen kropp og sultfølelse, men for å oppnå det, tror jeg det er nødvendig å spise matvarer av god kvalitet. Ærlig talt tror jeg det er løsningen for å klare å holde vekta i lengden. Anbefaler å sjekke ut f.eks. ernæringsbiolog Marit Kolby, hun har mange gode poenger på dette området.

Anonymkode: a5c5b...b48

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at normalvektig/ slanke lytter mer til kroppen og spiser når vi er sultne og ikke følger en plan. 

jeg blir generelt slapp og oppblåst av for mye karbohydrater , så den dietten som beskrives i hi kunne jeg ikke spist. Ellers tror jeg dagsinntaket varierer fra 1000- 3000 kalorier. 

frokost : kaffe og vann

lunsj: grillpølse/ karbonade / salatbar/ proteinbar/ wasasandwitch 

mellommåltid: ingenting/  bær/ gulrøtter / is 

middag: salat/ omelett/ hamburger/ karbonader og grønnsaker/ halv grillet kylling 

kvelds: ingenting/  ruslunsj / peanøtter / smågodt . 

sånn ca ser uken min ut. har veid det samme i 15 år. 

Anonymkode: 65511...617

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du normal metthetsfølelse nå? Isåfall er trikset å spise seg 80% mett til hvert måltid. Da slipper du å telle i forhold til å vedlikeholde vekten.

Anonymkode: 264d7...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag: 2 grove brødskiver, den ene med to egg og den andre  med hjemmelaget syltetøy og gomme (1/2 hver). En appelsin til mellommål, ca 200g seifilet + grønnsaker og fløtesaus, ovnsbakt til middag. 
Nå går det minst 14 timer til neste måltid. Blir jeg sulten, tar jeg en kopp te til kvelds. 

Er i overgangsalderen, og kan ikke spise mer, da legger jeg på meg. I tillegg har jeg gått 90 min fjelltur. 

Anonymkode: 9d74b...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste jeg lærte meg som gjorde at jeg lykkes med å gå ned i vekt, var å være bevisst på alle unntakene. I ferier, enkelte helger, bursdager, hytteturer ect så hadde jeg alltid innstillingen om at dette "teller ikke", spiser og drikker som jeg vil. At det jeg spiser i hverdagen teller mest. Det stemmer om hverdagskostholdet er det man spiser 95% av tiden. Men dersom det bare er 70% av tiden så teller alle unntakene veldig mye for vekten. 

Så jeg måtte lære å begrense meg hele tiden, også når jeg koste meg. Og aldri, eller veldig sjeldent overspise. 

En typisk dag er ca lunsj kl.12.00 med salat i kantinen, eller tre knekkebrød med ulikt pålegg. Middag er hva som helst, men fylle opp tallerken med mest mulig grønnsaker. Spiser meg mett til middag. Så har en god porsjon. Utover det er det ingen snacksing, men kanskje en banan før trening, og melk i kaffeen. På lørdag spiser jeg litt sjokolade, men aldri mer enn noen biter. Og kanskje et par glass vin. 

De gangene det har sklidd ut, så krever det så mye mentalt å komme i rute igjen. Så det unngår jeg. Nå tror jeg magesekken har krympet og toleransen for sukker er lav, så jeg blir fort kvalm og ekkelt mett av for mye. Før kunne jeg fortære en stor sjokoladeplate uten å bli kvalm. Det er umulig nå. Ser på det som et bra tegn. Det er sånn det skal være. Kroppen er ikke en søppeldunk. 

Anonymkode: 7544a...0f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg ikke er normalvektig. Men jeg ønsker ikke telle kalorier resten av livet. Så spørsmålet var hva normalvektige faktisk spiser i løpet av en dag. Jeg vil jo fortsatt gå ned, om enn saktere, hvis jeg spiser vedlikeholdsbehovet for 10-12 kilo under det jeg veier nå. Men jeg har overspist i så mange år at jeg ikke selv klarer å vurdere hva som er vanlig inntak.

Anonymkode: 26fd8...766

Good for you 💪🏻 jeg heier på deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det litt annerledes, har bmi på 19,5. Har ikke alltid så mye matlyst, så jeg spiser ofte ca 1000 kcal om dagen i 3 dager, så på dag 4 er jeg kjempesulten og kan spise 4000 kcal på en dag. Mye karbohydrater. Ikke oppskriftsmessig måte å gjøre det på, men snittet gjennom uka blir da riktig for å holde den vekta. Trener en del. 

Anonymkode: 79526...3e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det normalt at jeg spiser kun når jeg er sulten, og spiser til jeg er passe mett. spiser meg sjeldent stappmett. 

Er jeg ikke sulten, så spiser jeg ikke/lite. Jeg spiser ikke kun fordi det er lunsjtid f.eks. Og ofte spiser jeg f.eks bare et knekkebrød eller litt frokostblanding til middag (jeg bor alene) hvis jeg egentlig ikke har lyst på mat. 

Dette gjør at jeg noen dager spiser lite, mens andre dager spiser jeg mer. Så totalen gjør at jeg holder stabil vekt (bmi 18-19). 

Anonymkode: 57abd...3e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er jo klar over hva det er i alt vi pleier å spise. Spørsmålet er jo om det går an å ikke gå opp i vekt igjen uten å tenke på de kaloriene....

Det vil du ikke klare.

Du må lære deg hva ting inneholder, så telle.

Har du klart å spise deg opp så mye, gjør du det veldig lett igjen.

Anonymkode: 6a87b...c0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har observert at fellesnevneren for mange slanke er at de har en veldig forutsigbar diett og spiser mye av det samme til faste tider i døgnet. Ikke nødvendigvis kjedelig mat, men de vet hva de liker og hvilke råvarer som metter. Mat blir liksom ikke en hobby eller en altfor stor del av hverdagen. Det er bare mat. 

Utenom det anbefaler jeg å se på fiber og proteiner å være kritisk til fett og karbohydrater. Man skal dekke alle næringsgruppene, men når man ser hvor mye kalorier som er i en stor klatt smør eller fire skiver med salami... Enkelte dynker jo stekepanna med olje. 

Nå er det også forskjell på en normalt slank person og en som trener aktivt og bygger visse muskelgrupper. Hvis du ser en dame på gata å tenker "wow" så spiser hun neppe hvitløksbrød å pasta daglig. Kroppsbildet har blitt veldig ekstremt, og det har blitt ganske vanlig å nærmest leve på treningssenteret. Man må jobbe ganske hardt for å ha en viss fysikk. Hvis man bare vil krympe i størrelse må man krympe hvor mye og hva man spiser. Gå turer, beveg kroppen. That's it. 

Rent personlig dropper jeg brød, pasta, alkohol og godteri når jeg skal ned i vekt. Å drikker ikke saft og brus med sukkererstatning for å ikke savne smaken av søtt. Jeg følger også med på syklusen. Før og under mensen øker appetitten, og det er naturlig. Kroppen jobber jo mer enn vanlig. Dagen etter trening, da er jeg også sulten. Men det er fordi kroppen har noe den vil bygge opp igjen. Det hjelper å rasjonalisere mekanismene i kroppen. 

Hvis du skal slutte å telle kalorier så må du ha vaner som gjør at du slipper å telle kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg dyttet i meg ukritisk i mange år, og havnet på BMI på 40. 

Tok tak for 14 mnd siden, har gått ned 26 kilo. Har telt kalorier i Lifesum og det har jo fungert. Har spist faste ting bortsett fra til middag, og sånn sett stort sett hatt grei kontroll (selvfølgelig med sprekker innimellom).

Jeg ønsker å droppe kaloritelling, men sliter litt med hva folk med "normal" kropp spiser i løpet av en dag som ligger utenfor det "trygge" jeg har spist i et år til lunsj - selvfølgelig med unntak, da...

Er det "for mye" i et vanlig kosthold med vanlig kropp å spise to grove brødskiver med (vanlig) gulost til lunsj (uten smør, det liker jeg heldigvis ikke) og en porsjon lasagne med halve tallerkenen med blandet salat til middag (uten dressing) og et par-tre biter med hvitløksbaguette? Jeg spiser stort sett to ganger om dagen, det fungerer for meg, men jeg blir usikker av å skulle bytte ut knekkebrødene og cottage cheesen, for eksempel. 

Trenger eksempler på hva normalvektige spiser i løpet av en dag. Jeg trener ikke, men er forholdsvis aktiv i jobben min (barneskole). Er 173 cm høy.

To brødskiver, lasagne OG hvitløksbaguett? :o Da hadde jeg rast opp i vekt! Bytt ut noe av karbohydratene med protein.

Anonymkode: f864e...cb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som regel 4 knekkebrød med ost og agurk/paprika til frokost og lunsj + en frukt av noe slag på jobb. Melk og kaffe til frokost, og kaffe og vann på jobb. Ofte tar jeg en liten neve mandler eller annet om jeg er sulten før middag. En porsjon middag før kl 18.00. Etter det spiser jeg ikke før frokost igjen. Er mett gjennom dagen og kvelden, og vekta holder seg stabil. Kan fint skeie ut, uten at det har noe å si.  Drikker mye vann igjennom dagen. 

Anonymkode: 4fef8...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å glemme bort kalorier i drikke, og kunstig søtningsstoffer som er i lettbrus klusser til systemet selvom det er 0 kalorier.

Det innvirker i hvertfall slik på meg, jeg får i hvertfall mye mer cravings for andre søtsaker om jeg drikker lettvrus kontra vann.

jeg har stillesittende jobb, men løper i snitt 10 km om dagen, så er i aktivitet ca 50-60 min hver dag.

spiser normalt 2-3 knekkebrød med brunost til frokost, 2 brødskiver/2-3 egg/spekeskinge og tomat/paprika til lunsj, og  150-200g kylling/svinekjøtt + ris/pasta og diverse grønnsaker til middag. Om jeg vil ha noe annet i løpet av dagen blir det frukt (appelsin/eple/banan/mango) det heg har lyst på. 
Blir en slump smågodt (fort 4-500g) som regel på enten fredag eller lørdag, men begrenser det til en dag i uka.

Drikker stort sett bare vann/farris, utenom melk til frokost.

Er jeg på besøk/ute med venner spiser jeg det som blir servert uten tanke for kalorier.

Mann 50, 183cm, ligger stabilt 78-80kg og har gjort dette de siste 8 åra.

Anonymkode: c71fc...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange "må" telle kalorier før lærer som va som er normalt igjen. Du kan prøve å feil men mange priotere feil mat da, alså mat med mer kalorier og litt volum. Som til dømes hvitløksbrød. 

Jeg personlig hadde spiste mer protein og grønnsaker men større volum.

Anonymkode: 111c4...54d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er fort gjort å glemme bort kalorier i drikke, og kunstig søtningsstoffer som er i lettbrus klusser til systemet selvom det er 0 kalorier.

Har undret på det, for har følt at jeg ikke har hatt kontroll på vekten å gått opp for første gang på lang tid. Å er den noe som har skillt seg ut er at brus drikkingen min har økt mye. 

Anonymkode: df3cc...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank og middels aktiv, spiser f.eks 3 grove skiver med Synnøve og agurk til frokost, så drikker jeg bare vann og kaffe frem til en større middag som f.eks er 125g laks, 100g tørr pasta, 1 dl fløte, en teskje smør og 60g grønnsaker. Havregrøt til kvelds på 30g tørr lettkokt havre, 5 hakka mandler, passelig mengde melk og en banan.

Anonymkode: 1ae95...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag, som er en typisk dag spiste jeg

Frokost: kaffe

mellommåltid: banan 

lunsj: kaffe

mellommåltid: en grovbrødskive med salami og majones + 0,33 øl + 1pinup

middag: en liten tallerken med ris, kylling, en fet saus og masse grønnsaker. 

kvelds: ikkenoe

Jeg er nok en av dem som du ser spiser mer enn deg ved arrangementer. Men jeg er da mindre sulten de påfølgende dagene og fordelt på en uke spiser jeg sånn at jeg holder vekta. Og det ser ut som om vi ligger rimelig likt i forhold til mengde og vi er ca like høye. 

Anonymkode: d2660...094

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (38 minutter siden):

Har observert at fellesnevneren for mange slanke er at de har en veldig forutsigbar diett og spiser mye av det samme til faste tider i døgnet. Ikke nødvendigvis kjedelig mat, men de vet hva de liker og hvilke råvarer som metter. Mat blir liksom ikke en hobby eller en altfor stor del av hverdagen. Det er bare mat. 

Utenom det anbefaler jeg å se på fiber og proteiner å være kritisk til fett og karbohydrater. Man skal dekke alle næringsgruppene, men når man ser hvor mye kalorier som er i en stor klatt smør eller fire skiver med salami... Enkelte dynker jo stekepanna med olje. 

Nå er det også forskjell på en normalt slank person og en som trener aktivt og bygger visse muskelgrupper. Hvis du ser en dame på gata å tenker "wow" så spiser hun neppe hvitløksbrød å pasta daglig. Kroppsbildet har blitt veldig ekstremt, og det har blitt ganske vanlig å nærmest leve på treningssenteret. Man må jobbe ganske hardt for å ha en viss fysikk. Hvis man bare vil krympe i størrelse må man krympe hvor mye og hva man spiser. Gå turer, beveg kroppen. That's it. 

Rent personlig dropper jeg brød, pasta, alkohol og godteri når jeg skal ned i vekt. Å drikker ikke saft og brus med sukkererstatning for å ikke savne smaken av søtt. Jeg følger også med på syklusen. Før og under mensen øker appetitten, og det er naturlig. Kroppen jobber jo mer enn vanlig. Dagen etter trening, da er jeg også sulten. Men det er fordi kroppen har noe den vil bygge opp igjen. Det hjelper å rasjonalisere mekanismene i kroppen. 

Hvis du skal slutte å telle kalorier så må du ha vaner som gjør at du slipper å telle kalorier. 

For meg stemmer dette. Jeg må jo spise, men bryr meg egentlig ikke om mat. Jeg spiser omtrent det samme hver dag, det går ned. Men jeg nyter det liksom ikke, det er bare noe man må gjøre. 

Anonymkode: 57abd...3e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Marit Kolby sin bon "hva og når skal vi spise"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke pasta, brød, ris, poteter, kaker, godteri eller noe med betydelig mengde tilsatt sukker. Ellers spiser jeg hva jeg vil til jeg blir mett. Har BMI på 18,5

Anonymkode: 1ccd4...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...