AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Del Skrevet 8. mai Jeg synes dette er kjempe interessant. Hvordan mennesker er tilpasset miljøet der de bor. Bare se på oss skandinaviere. Vi har større hjerner (relatert til prosessering av syn) og større øyner enn de lenger sør, fordi vi trenger det i det ille mørket om vinteren. Les mer her: https://www.theguardian.com/science/2011/jul/27/higher-latitudes-bigger-eyes-brains Ofte har vi blå øyne. Fordi blå øyne er mer sensitive for lys, slik at vi kan se bedre i den evige skumringen om vinteren. Les her: https://www.newscientist.com/article/2415329-blue-eyes-may-be-better-for-reading-in-dim-light-than-brown-eyes/ Lys hud gjør at vi lettere kan nytte oss av det lille sollyset som er i Norge til produksjon av d vitamin. Samt at huden beskytter bedre mot kulde, avgir mer vann ol. Les her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Light_skin Mens mørk hud, brune øyne osv. er en fordel i områder med mye sol og varme. Som jeg ikke tror jeg trenger kilder på, fordi det er ganske velkjent. Anonymkode: 99810...c88 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Del Skrevet 8. mai Evolusjon er ganske kjekt. Anonymkode: a1f4c...2f8 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Del Skrevet 8. mai Eh, ja - er dette faktisk nytt for deg...? Anonymkode: ce6af...660 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 8. mai #4 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eh, ja - er dette faktisk nytt for deg...? Anonymkode: ce6af...660 Og folkeskikk er kanskje ukjent for deg? Har du det greit idag? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Del Skrevet 8. mai Dette skjønte jeg ikke at kan være nytt for deg, for alle dyr er tilpasset sitt område, det er jo derfor fisker er i vann og fugler er i lufta. Trodde du dette var tilfeldig??? Anonymkode: daece...207 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 8. mai #6 Del Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette skjønte jeg ikke at kan være nytt for deg, for alle dyr er tilpasset sitt område, det er jo derfor fisker er i vann og fugler er i lufta. Trodde du dette var tilfeldig??? Anonymkode: daece...207 Dette var dypere enn bare at fisk er i vannet og fugler i lufta. En mer riktig sammenlikning er f.eks. at fisk tilpasser seg ulike typer vann, avhengig av temperatur, omgivelser, dybde på vannet osv. Altså at mennesker tilpasser seg mer spesifikt enn vi tenker over i hverdagen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Del Skrevet 8. mai Mayer skrev (51 minutter siden): Og folkeskikk er kanskje ukjent for deg? Har du det greit idag? Jeg synes faktisk helt oppriktig det er merkelig å opprette en tråd for å opplyse verden om velkjent allmennkunnskap som om det var en nyhet... Anonymkode: ce6af...660 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg synes faktisk helt oppriktig det er merkelig å opprette en tråd for å opplyse verden om velkjent allmennkunnskap som om det var en nyhet... Anonymkode: ce6af...660 Jeg tror ikke dette er allmennkunnskap. Tviler på at de lærer om dette på skolen. Anonymkode: 99810...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 9. mai #9 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror ikke dette er allmennkunnskap. Tviler på at de lærer om dette på skolen. Anonymkode: 99810...c88 Tja, skal ikke påstå noe om hvor mange som kjenner til dette, men det var jo slike observasjoner, hvordan samme art hadde utviklet forskjellige egenskaper for å passe inn akkurat der de levde, som gjorde at Darwin komme med sin evolusjonsteori. Så det er ikke akkurat nytt, men veldig interessant. Man kan lese en lett innføring om hva Darwin oppdaget på Galapagos-øyene her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 9. mai #10 Del Skrevet 9. mai Merk at mennesker har svært beskjeden genetisk variasjon til å være en så utbredt og tallrik art, de tilpasningene og andre forskjellene vi ser er på detaljnivå. Vi har lange generasjoner, vi flytter mye på oss og utveksler ofte DNA med andre grupper vi møter på, og analyser tyder på at våre forfedre har passert gjennom en nokså smal befolkningsmessig flaskehals en gang under siste istid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå