AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #1 Del Skrevet 8. mai 2024 Hvis dere i perioder er sykmeldt eller må være hjemme pga barn som Jar vansker. Det kan også være psykiske vansker anbefaler jeg dere å bruke pleiepenger for barn, fremfor egen sykmelding. Da bruker dere ikke opp retten på sykepenger. Pleiepenger påvirker ikke retten til sykepenger. Det er spesialishelsetjenesten som skriver ut pleiepenger, men i noen tilfeller kan fastlege kontakte spes helse tj og få det til. veldig mange foreldre bruker opp retten til sykepenger grunnet barn som sliter. det sliter jo også på foreldre når en har barn som sliter Anonymkode: 16f75...2df 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #2 Del Skrevet 8. mai 2024 Det er veldig fint at du ønsker at andre også skal få vite om dette ❤️ Anonymkode: 4b02d...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. mai 2024 #3 Del Skrevet 8. mai 2024 Og det er også verdt å nevne at mens sykepenger får man maks i 12 måneder, så er det ingen begrensning på pleiepenger faktisk (utrolig men sant): Hvor lenge har man rett til pleiepenger? Det er i utgangspunktet ingen tidsbegrensing for hvor lenge du kan få pleiepenger, så lenge vilkårene for å få pleiepenger er oppfylt og barnet er under 18 år. Pleiepenger for sykt barn - nav.no nav.no https://www.nav.no › pleiepenger-barn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 8. mai 2024 #4 Del Skrevet 8. mai 2024 Men en del unntak (fra nav.no)..: Situasjoner som ikke gir rett til pleiepenger Sykdom som følges opp av fastlege, uten at dere er henvist til spesialisthelsetjenesten, vil normalt ikke gi rett til pleiepenger. Dette inkluderer sykdom som luftveisinfeksjoner, omgangssyke og lignende. Da kan omsorgspenger for bruk av omsorgsdager ("hjemme med sykt barn dager") være aktuelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #5 Del Skrevet 8. mai 2024 Million skrev (1 time siden): Og det er også verdt å nevne at mens sykepenger får man maks i 12 måneder, så er det ingen begrensning på pleiepenger faktisk (utrolig men sant): Hvor lenge har man rett til pleiepenger? Det er i utgangspunktet ingen tidsbegrensing for hvor lenge du kan få pleiepenger, så lenge vilkårene for å få pleiepenger er oppfylt og barnet er under 18 år. Pleiepenger for sykt barn - nav.no nav.no https://www.nav.no › pleiepenger-barn Det er vel ikke så utrolig at det ikke er noen tidsbegrensning? Det var jo det en kort periode, fem år eller noe. Problemet er at mange av disse barna har tilstander de aldri vil bli friske av. Å ta fra foreldrene levebrødet og ut i fattigdom (evt tvinge dem til å ha ungene på institusjon = mye dyrere enn pleiepenger) er ikke noe sjakktrekk. Anonymkode: 3172b...fe3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #6 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel ikke så utrolig at det ikke er noen tidsbegrensning? Det var jo det en kort periode, fem år eller noe. Problemet er at mange av disse barna har tilstander de aldri vil bli friske av. Å ta fra foreldrene levebrødet og ut i fattigdom (evt tvinge dem til å ha ungene på institusjon = mye dyrere enn pleiepenger) er ikke noe sjakktrekk. Anonymkode: 3172b...fe3 Tror det er maks 5 år, og hvis en jobber feks 50% med pleiepenger er det 10 år, mulig jeg har misforstått. det kan være barn og ungdom med psykiske vansker, kroniske plager i perioder o.l hvis barnet har vært operert og må være hjemme i noen uker så kan man ha rett på pleiepenger. Har man barn med skolevegring med tilleggsavtaler kan man få pleiepenger. Dette er veldig greit å vite om, slik at foreldre ikke går ut i sykmelding og havner på AAP. Anonymkode: 16f75...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. mai 2024 #7 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel ikke så utrolig at det ikke er noen tidsbegrensning? Det var jo det en kort periode, fem år eller noe. Problemet er at mange av disse barna har tilstander de aldri vil bli friske av. Å ta fra foreldrene levebrødet og ut i fattigdom (evt tvinge dem til å ha ungene på institusjon = mye dyrere enn pleiepenger) er ikke noe sjakktrekk. Anonymkode: 3172b...fe3 Nå sjekket jeg ikke før jeg skrev det, men jeg trodde pleiepenger var 100% av jobbinntekten? Som sykepenger er første 12 månedene? Men det er kanskje ikke det, er det redusert? Men det er jo utrolig bra at staten legger til rette for at foreldre kan få lønn for å ta hånd om alvorlig syke barn. Jeg forstår jo at pleiepenger er billigere for staten enn alternativet, fordi da er en pårørende hjemme og steller og tar hånd om alt (nesten) med det syke barnet. Man slipper rådyre institusjonsplasser eller sykehusplasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 8. mai 2024 #8 Del Skrevet 8. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tror det er maks 5 år, og hvis en jobber feks 50% med pleiepenger er det 10 år, mulig jeg har misforstått. det kan være barn og ungdom med psykiske vansker, kroniske plager i perioder o.l hvis barnet har vært operert og må være hjemme i noen uker så kan man ha rett på pleiepenger. Har man barn med skolevegring med tilleggsavtaler kan man få pleiepenger. Dette er veldig greit å vite om, slik at foreldre ikke går ut i sykmelding og havner på AAP. Anonymkode: 16f75...2df Nei, det er ikke maks fem år lenger, heldigvis. Fra nav: Sitat Hvor lenge kan du få? Det er i utgangspunktet ingen tidsbegrensing for hvor lenge du kan få pleiepenger, så lenge vilkårene for å få pleiepenger er oppfylt og barnet er under 18 år. Når du søker om pleiepenger, skal legen gi informasjon i en legeerklæring om hvor lenge barnet forventes å trenge kontinuerlig tilsyn og pleie. Det er er ingen maksgrense for hvor lenge legen kan bekrefte pleiebehovet, utover legen sin medisinske vurdering av forventet varighet. I noen tilfeller kan du også få pleiepenger for barn over 18 år. Million skrev (24 minutter siden): Nå sjekket jeg ikke før jeg skrev det, men jeg trodde pleiepenger var 100% av jobbinntekten? Som sykepenger er første 12 månedene? Men det er kanskje ikke det, er det redusert? Men det er jo utrolig bra at staten legger til rette for at foreldre kan få lønn for å ta hånd om alvorlig syke barn. Jeg forstår jo at pleiepenger er billigere for staten enn alternativet, fordi da er en pårørende hjemme og steller og tar hånd om alt (nesten) med det syke barnet. Man slipper rådyre institusjonsplasser eller sykehusplasser. Nei, dette kan være gradert. Min samboer har en 100% fulltidsstilling, men der han altså jobber 80-70%, der arbeidsgiver får dekket at han er borte 20-30%. Det som også er fint er at dette gir et insentiv til arbeidsgivere å ansette mennesker med barn som har behov for mye pleie. Det er ikke bare bra for staten (det fører til at færre står utenfor arbeidslivet, men også at man sparer samfunnet for plasser på f.eks omsorgsboliger/hjem osv), men det gjør også at det kan ivareta helsen til foreldrene. Det kan gi avlasting til foreldre at de kan f.eks være på jobb 50%, komme seg bort litt, samtidig som de har muligheten til å følge opp barnet ekstra. Det medfører også færre sykemeldinger. Jeg ser i hvert fall at min samboer har godt av å være på jobb, det gjør at han føler seg nyttig for samfunnet, han får bidratt til fellesskapet, han er ikke "bare" far til "barnet med mange diagnoser". Problemet er at NAV er ekstremt tungrodd og ekstremt firkantet. Heldigvis har samboer en kjempesnill arbeidsgiver som gir 100% lønn, selv om samboer har hatt mye fravær grunnet sønnen. Skal sies at samboer jobber mye og er veldig tilgjengelig i ukene han ikke har sin sønn (vi har hans sønn 50/50). F.eks klarte arbeidsgiver å trykke på feil knapp i forbindelse med første søking, som medførte at hele prosessen om søknad av pleiepenger måtte begynne på nytt (i stedet for at man bare kunne gjøre om på første søknad). Og problemet er også at det gis bare for kortere perioder selv om tilstandene til sønnen vil være livsvarige (han blir aldri myndig, om jeg kan si det slik). Så min samboer endte med å få pleiepenger for 9 måneder (husker ikke helt), og svaret på dette fikk han ca 1 måned før pleiepengene skulle gå ut. Det tok nesten 11 måneder før NAV klarte å rydde opp i eget rot (det viste seg at NAV hadde gitt feil veiledning til både samboer og arbeidsgiver). Uansett, det er i utgangspunktet kjempebra at man kan få pleiepenger, men det burde ikke være så tungrodd. Foreldre med barn med spesielle behov eller med diagnoser som krever pleiepenger, har gjerne mer enn nok, om de ikke skal få belastningen fra NAV i tillegg. Og det er også noe med at NAV hele tiden skal etterprøve hva enn det nå er av dokumentasjon, selv om dokumentasjon er sendt inn med fullstendige papirer fra overleger på sykehuset(ene), fastlegen osv. Det gode med pleiepenger er at for vår del så har det muliggjort at samboer er 100% i jobb, men får muligheten til å være der for sønnen som det kreves når han har han halvparten av tiden. Han/vi får ikke avlasting, og pleiepengene gjør jo at man har råd til å tilrettelegge f.eks huset slik at den gir mindre belastning for oss, kan hente barnet i spesialbarnehagen klokken 15 osv. Barnet hans har syv ulike tunge diagnoser, og det kreves mye tilrettelegging. Antagelig vil jo min samboer kanskje måtte få pleiepenger livet ut, så lenge sønnen lever, fordi f.eks den psykiske utviklingshemmingen eller tunge autismen, eller den kraftige epilepsien, aldri vil forsvinne. Siden jeg ikke har rett på verken pleiepenger eller sykt-barn-dager, og derfor ikke kan avlaste for samboer vedrørende min stesønn (selv om jeg vil), er det også godt at min samboer også kan få pleiepenger. Jeg kan jo ikke ta meg fri fra jobb når barnet får et kraftig anfall, men det muliggjør at samboer kan begynne klokken 10:00 på jobb den dagen, og kan levere sent i barnehagen etter anfallet (for å ta et eksempel på en hverdag hos oss). Endret 8. mai 2024 av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #9 Del Skrevet 8. mai 2024 14 minutter siden, SPOCA said: Nei, det er ikke maks fem år lenger, heldigvis. Fra nav: Nei, dette kan være gradert. Min samboer har en 100% fulltidsstilling, men der han altså jobber 80-70%, der arbeidsgiver får dekket at han er borte 20-30%. Det som også er fint er at dette gir et insentiv til arbeidsgivere å ansette mennesker med barn som har behov for mye pleie. Det er ikke bare bra for staten (det fører til at færre står utenfor arbeidslivet, men også at man sparer samfunnet for plasser på f.eks omsorgsboliger/hjem osv), men det gjør også at det kan ivareta helsen til foreldrene. Det kan gi avlasting til foreldre at de kan f.eks være på jobb 50%, komme seg bort litt, samtidig som de har muligheten til å følge opp barnet ekstra. Det medfører også færre sykemeldinger. Jeg ser i hvert fall at min samboer har godt av å være på jobb, det gjør at han føler seg nyttig for samfunnet, han får bidratt til fellesskapet, han er ikke "bare" far til "barnet med mange diagnoser". Problemet er at NAV er ekstremt tungrodd og ekstremt firkantet. Heldigvis har samboer en kjempesnill arbeidsgiver som gir 100% lønn, selv om samboer har hatt mye fravær grunnet sønnen. Skal sies at samboer jobber mye og er veldig tilgjengelig i ukene han ikke har sin sønn (vi har hans sønn 50/50). F.eks klarte arbeidsgiver å trykke på feil knapp i forbindelse med første søking, som medførte at hele prosessen om søknad av pleiepenger måtte begynne på nytt (i stedet for at man bare kunne gjøre om på første søknad). Og problemet er også at det gis bare for kortere perioder selv om tilstandene til sønnen vil være livsvarige (han blir aldri myndig, om jeg kan si det slik). Så min samboer endte med å få pleiepenger for 9 måneder (husker ikke helt), og svaret på dette fikk han ca 1 måned før pleiepengene skulle gå ut. Det tok nesten 11 måneder før NAV klarte å rydde opp i eget rot (det viste seg at NAV hadde gitt feil veiledning til både samboer og arbeidsgiver). Uansett, det er i utgangspunktet kjempebra at man kan få pleiepenger, men det burde ikke være så tungrodd. Foreldre med barn med spesielle behov eller med diagnoser som krever pleiepenger, har gjerne mer enn nok, om de ikke skal få belastningen fra NAV i tillegg. Og det er også noe med at NAV hele tiden skal etterprøve hva enn det nå er av dokumentasjon, selv om dokumentasjon er sendt inn med fullstendige papirer fra overleger på sykehuset(ene), fastlegen osv. Det gode med pleiepenger er at for vår del så har det muliggjort at samboer er 100% i jobb, men får muligheten til å være der for sønnen som det kreves når han har han halvparten av tiden. Han/vi får ikke avlasting, og pleiepengene gjør jo at man har råd til å tilrettelegge f.eks huset slik at den gir mindre belastning for oss, kan hente barnet i spesialbarnehagen klokken 15 osv. Barnet hans har syv ulike tunge diagnoser, og det kreves mye tilrettelegging. Antagelig vil jo min samboer kanskje måtte få pleiepenger livet ut, så lenge sønnen lever, fordi f.eks den psykiske utviklingshemmingen eller tunge autismen, eller den kraftige epilepsien, aldri vil forsvinne. Siden jeg ikke har rett på verken pleiepenger eller sykt-barn-dager, og derfor ikke kan avlaste for samboer vedrørende min stesønn (selv om jeg vil), er det også godt at min samboer også kan få pleiepenger. Jeg kan jo ikke ta meg fri fra jobb når barnet får et kraftig anfall, men det muliggjør at samboer kan begynne klokken 10:00 på jobb den dagen, og kan levere sent i barnehagen etter anfallet (for å ta et eksempel på en hverdag hos oss). Du kan ha rett på pleiepenger du også. Hvem kan regnes som omsorgsperson? For å ha rett til pleiepenger må du være en del av den daglige omsorgen for barnet. Dette vil ofte være foreldrene til barnet. Fosterforeldre og steforeldre kan også ha den daglige omsorgen for barnet, slik at de kan ha rett til pleiepenger. Hvis andre omsorgspersoner har regelmessig daglig omsorg for barnet, kan de også ha rett til pleiepenger. Anonymkode: e4055...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 8. mai 2024 #10 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ha rett på pleiepenger du også. Hvem kan regnes som omsorgsperson? For å ha rett til pleiepenger må du være en del av den daglige omsorgen for barnet. Dette vil ofte være foreldrene til barnet. Fosterforeldre og steforeldre kan også ha den daglige omsorgen for barnet, slik at de kan ha rett til pleiepenger. Hvis andre omsorgspersoner har regelmessig daglig omsorg for barnet, kan de også ha rett til pleiepenger. Anonymkode: e4055...080 Ja, jeg vet det, vi har snakket om det. NAV mente da at jeg ikke kunne få det, men vi må sette oss ned igjen med NAV og koordinator. NAV har generelt vært litt vanskelige å forholde seg til, og så må vi være så ærlige at vi har vært veldig slitne, og heller konsentrert oss om at samboer skulle få pleiepenger. Jeg bytter jobb til høsten, som heldigvis vil lette hverdagen for oss alle (nærmere hjemmet, som gjør at jeg kan være der uten pleiepenger siden reisetiden til og fra jobb kuttes med ca 2 timer daglig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #11 Del Skrevet 8. mai 2024 SPOCA skrev (4 minutter siden): Ja, jeg vet det, vi har snakket om det. NAV mente da at jeg ikke kunne få det, men vi må sette oss ned igjen med NAV og koordinator. NAV har generelt vært litt vanskelige å forholde seg til, og så må vi være så ærlige at vi har vært veldig slitne, og heller konsentrert oss om at samboer skulle få pleiepenger. Jeg bytter jobb til høsten, som heldigvis vil lette hverdagen for oss alle (nærmere hjemmet, som gjør at jeg kan være der uten pleiepenger siden reisetiden til og fra jobb kuttes med ca 2 timer daglig). Jeg hadde pleiepenger i 5 mnd, nav godkjente etter 6 uker. Anonymkode: abb9e...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 8. mai 2024 #12 Del Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde pleiepenger i 5 mnd, nav godkjente etter 6 uker. Anonymkode: abb9e...c8a Så bra at du har god erfaring, vi har dessverre ikke samme gode erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #13 Del Skrevet 8. mai 2024 Men man følger visstnok ikke lønnsoppgjøret på pleiepenger. Er man sykemeldt gjør man det. Så må man ha pleiepenger over lengre tid, kan man tape masse penger. Anonymkode: a3b83...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå