Gå til innhold

Er 175 og veier 130 kg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 så tiden renner fra meg og jeg ønsker ett barn til. Jeg har nå slutta på prevensjon pga spiralen måtte byttes. Jeg er litt i tvil men tenkte fortsette livstilforandringen og holde meg aktiv, så skjer baby når det skjer uten aktiv prøving. Samtidig er det ikke ideelt med graviditet og denne venter, ærlig talt usikker på om jeg kan bli gravid før jeg går ned i vekt. Andre som har blitt gravide eller startet prøving når de var så store? Eller gikk ned i vekt for å bli gravide? Erfaringer og tilbakemeldinger ønskes😁 

Anonymkode: 3fd8d...14f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bokormsen skrev (37 minutter siden):

Wegovy

Det er ikke bare å råde noen til å bruke medikamenter som wegovy. Det må man faktisk slutte på minst 2 mnd før man potensielt blir gravid. 

Og medikamentet i seg selv er ingen vidunderkur for alle nei. 

Anonymkode: 1a9e0...b26

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke bruke medisiner. Jeg har allerede tatt tak i ting. Jeg har gått ned mye før og holdt venten nede i over ti år, men så gikk jeg på en smell både med helsen og psykisk etter traumatisk hennelse i livet mitt. Nå er jeg på rett spor igjen, men det tar jo tid! Det handler mest om når prøve. For føler tiden renner fra meg og det verken er ideelt å prøve nå eller å vente.

Anonymkode: 3fd8d...14f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er 35 så tiden renner fra meg og jeg ønsker ett barn til. Jeg har nå slutta på prevensjon pga spiralen måtte byttes. Jeg er litt i tvil men tenkte fortsette livstilforandringen og holde meg aktiv, så skjer baby når det skjer uten aktiv prøving. Samtidig er det ikke ideelt med graviditet og denne venter, ærlig talt usikker på om jeg kan bli gravid før jeg går ned i vekt. Andre som har blitt gravide eller startet prøving når de var så store? Eller gikk ned i vekt for å bli gravide? Erfaringer og tilbakemeldinger ønskes😁 

Anonymkode: 3fd8d...14f

I følge bmi i så ligger du da på over 42 i bmi - altså svært alvorlig fedme. 

Vil absolutt anbefale deg å gå ned i vekt før du blir gravid da slik overvekt gir høy risiko for komplikasjoner både for deg og baby. Du vil ha mye større risiko for svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, problemer i forhold til fødsel, eventuelt KS pga vekt, økt sjanse for spontanabort, blodpropp, større blødninger, infeksjoner etc... 

Ja du kan bli gravid med slik vekt naturlig, men det er ikke bra for verken deg eller baby. Og det vil nok potensielt kunne være vanskelig å bli gravid naturlig da overvekt kan bidra til at eggløsning ikke skjer som normalt, at syklus uteblir, eggkvalitet. En kvinnes fertilitet synker etter 35 år, og en ivinnes generelle fruktbarhet er drastisk redusert ved bmi over 30, og det er begrenset hva hjelp du vil kunne få før vektnedgang. 

Start med en samtale med lege. 

 

Anonymkode: 1a9e0...b26

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt prøve å gå ned litt før du aktivt prøver. Ønsker deg masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville utvilsomt gått ned i vekt, faktisk bare brydd meg om det og virkelig lagt inn alt av innsats for å få det til. Du kan gå ned ganske mange kilo på bare ett år. Snakk med legen din, siden du er 35 er det viktig du tar tak nå. 

Anonymkode: 18d46...1af

Har tatt tak, for uansett hvordan det går med å skulle få ett barn til eller ikke må jeg gjøre innsats for helsen. Føler resultat allerede og det er motiverende. Jeg har ikke fått oppfølgingen eller svarene jeg trengte fra fastlegen når det gjelder graviditet og etter fødsel, så vet ikke om jeg må henvises eller om dette er innafor fastlegen sitt felt?

Anonymkode: 3fd8d...14f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har tatt tak, for uansett hvordan det går med å skulle få ett barn til eller ikke må jeg gjøre innsats for helsen. Føler resultat allerede og det er motiverende. Jeg har ikke fått oppfølgingen eller svarene jeg trengte fra fastlegen når det gjelder graviditet og etter fødsel, så vet ikke om jeg må henvises eller om dette er innafor fastlegen sitt felt?

Anonymkode: 3fd8d...14f

Hvis ikke fastlege kan hjelpe må fastlege henvise deg videre. Hva din fastlege er i stand til å håndtere er det kun fastlegen som vet. 

Ville avventer prøving til etter mer vektnedgang. 

Anonymkode: 1a9e0...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også avventet prøvingen, det er større risiko knyttet til svangerskap og fedme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte prøving som motivasjon og gikk ned fra 95 til 65 kg. Vi skal starte å prøve nå snart. Jeg ønsket ikke høyrisikosvangerskap, så jeg prøvde aldri å bli gravid med den vekta. Jeg hadde 39 i BMI, har nå 26. Jeg er 33 år.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Octopus said:

Jeg brukte prøving som motivasjon og gikk ned fra 95 til 65 kg. Vi skal starte å prøve nå snart. Jeg ønsket ikke høyrisikosvangerskap, så jeg prøvde aldri å bli gravid med den vekta. Jeg hadde 39 i BMI, har nå 26. Jeg er 33 år.

Hvor lang tid brukte du og hva gjorde du? Flinke deg

Anonymkode: 366ce...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor lang tid brukte du og hva gjorde du? Flinke deg

Anonymkode: 366ce...3f9

Takk :) Startet november 2022, kom i mål nå i vår. Jeg har brukt slankesprøyte (Saxenda) og endret livsstil. De første 10 kg gikk lekende lett, men etter det avtok drahjelpen fra sprøyten. Jeg spiste akkurat det samme som før, bare mindre porsjoner og kuttet ut is, godteri, chips og lignende i ukedager. Unngått å bli skikkelig mett. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 13.49):

I følge bmi i så ligger du da på over 42 i bmi - altså svært alvorlig fedme. 

Vil absolutt anbefale deg å gå ned i vekt før du blir gravid da slik overvekt gir høy risiko for komplikasjoner både for deg og baby. Du vil ha mye større risiko for svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, problemer i forhold til fødsel, eventuelt KS pga vekt, økt sjanse for spontanabort, blodpropp, større blødninger, infeksjoner etc... 

Ja du kan bli gravid med slik vekt naturlig, men det er ikke bra for verken deg eller baby. Og det vil nok potensielt kunne være vanskelig å bli gravid naturlig da overvekt kan bidra til at eggløsning ikke skjer som normalt, at syklus uteblir, eggkvalitet. En kvinnes fertilitet synker etter 35 år, og en ivinnes generelle fruktbarhet er drastisk redusert ved bmi over 30, og det er begrenset hva hjelp du vil kunne få før vektnedgang. 

Start med en samtale med lege. 

 

Anonymkode: 1a9e0...b26

Det gir også en god del risikoer for barnet (som du nevner), bl.a. høy eller lav fødselsvekt, for tidlig fødsel, misdannelser, firedoblet risiko for at barnet dør, økt risiko for at barnet får forstyrret vekstutvikling, økt fare for at barnet vil slite med overvekt videre i livet m.m.

Mange gode grunner til å vente til du i hvert fall har gått ned en del, Ts, da bmi på over 40 også øker noen risikofaktorer ytterligere.

 

Må bare si at du virker å ha veldig god innstilling til det å gå ned i vekt nå, Ts, og du har tydeligvis fått hjelp for det som gjorde at du la på deg etter så mange år etter at du gikk ned i vekt. Med din sunne innstilling er jeg sikker på at du vil få det til denne gangen også! Du virker å ha selvinnsikt og innsikt, du virker realistisk, målrettet, og du synes å ha stor omtanke for det barnet jeg håper du får i fremtiden ❤️ 

Anonymkode: e3c05...c17

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har vært utrolig tungt å lese, men bekreftelse på det jeg viste pluss at jeg har lært noe nytt. Jeg er så glad for alle de saklige og gode svarene jeg har fått.

Nå har jeg tatt avgjørelsen på å vente til jeg har kommet et godt stykke på vei med vektnedgangen. Det betyr jo jeg må snakke med mannen og fortelle at baby må utsettes et år iallefall. Han veit jo jeg er feit, men sårt å snakke om. Er jo sårt og personlig når man har fokus på det og må prestere når det gjelder vektnedgang. Egentlig veit jeg alt ser lysere ut når jeg er over kneika med denne praten og på vei mot en sunnere kropp.

Anonymkode: 3fd8d...14f

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller ikke gå gravid i perioden der du er i energiunderskudd. Kroppen forbrenner da fettet og det er vanlig å ha både økt kolesterol og frislipp av metaller som har samlet seg i kroppsfett. Egentlig er en slankeprosess ganske «usunn» ernæringsmessig sett selv om du får i deg nok vitaminer og mineraler. Det stabiliserer seg så fort du oppnår å være vektstabil en periode. 

Anonymkode: e5c4f...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette har vært utrolig tungt å lese, men bekreftelse på det jeg viste pluss at jeg har lært noe nytt. Jeg er så glad for alle de saklige og gode svarene jeg har fått.

Nå har jeg tatt avgjørelsen på å vente til jeg har kommet et godt stykke på vei med vektnedgangen. Det betyr jo jeg må snakke med mannen og fortelle at baby må utsettes et år iallefall. Han veit jo jeg er feit, men sårt å snakke om. Er jo sårt og personlig når man har fokus på det og må prestere når det gjelder vektnedgang. Egentlig veit jeg alt ser lysere ut når jeg er over kneika med denne praten og på vei mot en sunnere kropp.

Anonymkode: 3fd8d...14f

Snakk med mannen din, og bruk så ønsket om å få barn som motivasjon.

Du vet at du er i stand til å sette deg mål og gjennomføre og vedlikeholde, for du har gjort det en gang før!

Dette greier du! ❤️

Du er en flott person, Ts, det leser jeg ut av måten du skriver og svarer på i tråden. Hold fast i den vissheten, og at du ikke bare må gjøre denne livsstilsendringen, du ønsker å gjennomføre den, og du har gjennomføringsevne til å fullføre det! ❤️ 

Anonymkode: e3c05...c17

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du bør heller ikke gå gravid i perioden der du er i energiunderskudd. Kroppen forbrenner da fettet og det er vanlig å ha både økt kolesterol og frislipp av metaller som har samlet seg i kroppsfett. Egentlig er en slankeprosess ganske «usunn» ernæringsmessig sett selv om du får i deg nok vitaminer og mineraler. Det stabiliserer seg så fort du oppnår å være vektstabil en periode. 

Anonymkode: e5c4f...13b

Dette visste jeg faktisk ikke. Takk for informasjon, skal prøve å gå ned 20 kg selv nå. 

Anonymkode: 507c2...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt BMI på 40 selv, og aldri i verden om jeg hadde orket å bli gravid da... Det hadde blitt fryktelig tungt! Og det er bare selve "følelsen", helsemessig er det risiko for både mor og barn.

Er nede på BMI på 31 nå, og først nå ville jeg se for meg at jeg nærmer meg en vekt der jeg kunne tenkt på å bli gravid. Er ikke ferdig med vektnedgang, og har de barna jeg skal ha så det er ikke aktuelt sånn sett, men jeg vet hvordan det er å være gravid....

Anonymkode: b5238...a10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er i en liknende situasjon. Veier 102 kg og er 178 høy. Har allerede gått ned 6 kg. Har lyst på et barn til men venter med å prøve til bmi er godt under 30 (fedme). Hadde bmi på ca 30 forrige svangerskap utviklet høyt blodtrykk og var på grensen til svangerskapsforgiftning. Merker allerede nå at syklus har blitt mer stabil og kortere. 

Anonymkode: c2da5...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått 2 barn selv om jeg hadde en bmi på 34 i første svangerskap, og i det andre en bmi på 36, etter mange år med ufrivillig barnløshet. Min alder var 36 år med første, og andre gang 40 år. (Et par uker siden). Har også hatt diabetes 2 før graviditet. Vil egentlig anbefale at du sjekker deg for diabetes 2 Generellt, da vi med høy bmi gjerne har høy risiko for å få den. Diabetes 2 er også en økt risiko for ulike komplikasjoner i svangerskapet.

Men for å svare deg høy bmi krever ekstra oppfølging på sykehus,.i form av ofte trivsels kontroller i spesielt siste semester, hvor de måler barnet også. Blir Barnet for stort så risikerer du å bli satt i gang, evt du må få keisersnitt.

Min første var 49 cm og 4,1 kg født i uke 38 +4, vaginal fødsel. Den andre var 53 cm, 5,0 kg, uke 37+0, og vaginal fødsel stoppet opp slik at det ble keisersnitt. 

Når det er sagt så er alt bra med begge to.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...