Gå til innhold

Hva synes du om denne tilstandsrapporten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et hus fra 50-tallet som er delt opp i 3 leiligheter som selges separat. Dette er TG2 til eiendommen.

Leiligheten er fin fra innsiden renovert i 2012, men det ser ut til at den trenger arbeid på utsiden?

Kommentarer til sammendrag av bygningens tilstand

Bolig i fra 50 tallet med tilhørende bygninger beliggende på en sentral tomt. Boligen ble i 2012 ombygd til
3 stykk boenheter. Oppgradering er hovedsakelig utført innvendig. Videre utvendig er det dreneringen og
takkledning som først står for tur. Innvendig er det kommentarer til krypkjeller. Viser forøvrig til rapportens
enkelte punkter.

Drenering og fuktsikring
Grunnmursplate montert på tilbakefylte vegger side syd og øst. Terreng er side
øst ende nord med nivå over topp av grunnmursplate. Deler av topplist er løsnet.
Anbefalt tiltak:
Drenering trenger utbedringer for å kunne oppnå tørr U- etasje og
krypkjeller. Å utbedre dreneringen lar seg vanskelig gjøre pga. at deler av
mur står ann rett på fjell.

Takkonstruksjon
Taket er av type saltak, har litt seg. Konstruksjonen består av plassbygde
sperrer, uten kryssavstivning. Isolasjon lagt ut med dim. 2", er noe muselort.
Gamle spor etter husbukk, omfang er ikke kartlagt. Må eventuelt sjekkes av
saneringsfirma. Er som forventet ut i fra alder.

Tekking (undertak, lekter og yttertekking)
Tekking er med teglstein, undertak er med bord. Tekkingen er i fra byggeår og
har vanlig elde mht. alder. Undertak er i følge eier byttet på 80 tallet med papp,
sløyfer og lekter.
Halve levetiden på tekkingen er nå passert.
Anbefalt tiltak:
Tekkingen må sjekkes nærmere pga. stein ligger ujevnt side syd ende øst.

Konstruksjoner (tilfarergulv, himling og vegger)
Fukt målt i gulvet til bad i U- etasjen ved yttervegger. Må forvente mur er fuktig
i bunnen pga. kun deler av mur er med grunnmursplate utvendig. Her må en
være obs på at utforende vegger og påforede gulv under utvendig terreng er en
risikokonstruksjon. Fukt er relatert til utvendig drenering.

Krypkjeller

Innvendig inspeksjon er mulig
En del fukt i grunnen i krypkjeller som har mangelfull utluftet. Noe kondens i
himling ved hjørne syd-vest. Fukt er relatert til utvendig drenering.

Etasjeskiller
I følge eier er det montert trinnlydsplater i 1. og 2. etasje og lydbøyler i U- og 1.
etasje.
Etasjeskillere mellom etasjene er i tre, har i himling til krypkjeller ved hjørne
syd-vest noe råte som må sjekkes nærmere ved demontering. TG er ut i fra
standard.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjeller med fukt. Vanskelig å utbedre drenering pga fjell.. nei takk. 

Anonymkode: 2ef12...1d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjeller med fukt. Vanskelig å utbedre drenering pga fjell.. nei takk. 

Anonymkode: 2ef12...1d4

Ja. I tillegg er det problemer med taket, som må ordnes på sikt. I et hus med tre boenheter kan jeg bare se for meg hvilke konflikter som kan oppstå her, når det må utføres dyre (men nødvendige) utbedringer. Ville styrt unna!

Anonymkode: 333dc...48f

• Liker 3
Skrevet

hva om jeg kan kjøpe for 200 000 under prisantydning?

Skrevet (endret)
2 hours ago, georgilio said:

hva om jeg kan kjøpe for 200 000 under prisantydning?

Hva er 200k? Er det 2% av prisantydningen? 10% av prisantydningen, eller er det 50% av prisantydningen? 

Utbedre drenering når hus står der det står kan vise seg ekstremt kostnadsdrivende. Du har husbukk, det kan koste en halv million å bytte bærebjelker i bygget. Mus i hus er ikke alltid forbundet med glede. 

Hva skal du med bygget? Du skriver at den er bygd om til tre enheter. Skal du leie dem ut? Rive og tilbakeføre til enebolig? Om du skal leie ut må du sjekke totalkostnad opp mot leieinntekter, og vurdere om du står i faresonen for å bli registrert som næringsdrivende med tre enheter. 

Om det er et sameie og du skal kjøpe den ene leiligheten må du vurdere risikoen for at det aldri blir fikset noe som helst av de bygningsmessige feilene, og det råtner på rot. Det er ikke alle som vil bruke masse penger på å fikse "andres ting", f.eks. de i øverste etasje vil ikke spleise på å fikse ting i kjelleren osv,. 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet

Prisantydningen er 2,35m og kanskje jeg kan kjøpe den for 2,1m.
Det er en leilighet. Huset har en eier som delte hver etasje inn i separate leiligheter. Nå selger hun alle leilighetene.
Jeg har leid leiligheten og den var flott, ingen problemer med fuktighet, varm og renovert.
Jeg vurderte å kjøpe men jeg er også redd for det gamle taket, dreneringen og de andre problemene du nevnte. Men viktigst av alt de mulige uenighetene med de nye eierne av de to andre leilighetene.
Så jeg er ikke sikker på om jeg skal risikere det, siden jeg liker leiligheten, for å kjøpe den eller bare søke etter noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, georgilio said:

Prisantydningen er 2,35m og kanskje jeg kan kjøpe den for 2,1m.
Det er en leilighet. Huset har en eier som delte hver etasje inn i separate leiligheter. Nå selger hun alle leilighetene.
Jeg har leid leiligheten og den var flott, ingen problemer med fuktighet, varm og renovert.
Jeg vurderte å kjøpe men jeg er også redd for det gamle taket, dreneringen og de andre problemene du nevnte. Men viktigst av alt de mulige uenighetene med de nye eierne av de to andre leilighetene.
Så jeg er ikke sikker på om jeg skal risikere det, siden jeg liker leiligheten, for å kjøpe den eller bare søke etter noe annet.

Hvor mye sitter du igjen med til renovering/utbedring?

Anonymkode: 0634b...33a

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke finn annonse? Ble nysgjerrig på hvorfor du liker den så godt

Anonymkode: 65db2...865

AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg aldri tatt sjansen på. Du vet ikke hvem som kjøper de to andre leilighetene, og om de i det hele tatt har økonomi til å utbedre huset. 

Anonymkode: 84db0...d15

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

You have not found an ad? Be curious as to why you like it so much

Anonymkode: 65db2...865

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=3507599

Endret av georgilio

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...