Gå til innhold

Relasjonstraumer, er marerittene knyttet til disse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Marerittene mine kommer etter jeg har opplevd triggere som har aktivert kroppen. Når jeg prøver å sove mens kroppen er i alarmberedskap så får jeg nesten alltid mareritt. Jeg drømmer ofte at jeg har gjort noe galt, men det er ikke ting jeg faktisk har gjort. Det kan være fæle ting som å tatt livet av et dyr eller noe så uskyldig som å ha glemt noe viktig. Drømmer ut følelsen av skyld og skam og fortvilelse. Jeg kan også drømme om at jeg trenger omsorg men blir avvist/ oversett. Er dette gjenopplevelser? Jeg lurer på om jeg finner forklaringshistorier fordi situasjonen ofte var at jeg ikke forsto hva jeg hadde gjort galt og hva det var jeg skulle skamme meg for og ta ansvar for.

Anonymkode: d900c...98b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Marerittene mine kommer etter jeg har opplevd triggere som har aktivert kroppen. Når jeg prøver å sove mens kroppen er i alarmberedskap så får jeg nesten alltid mareritt. Jeg drømmer ofte at jeg har gjort noe galt, men det er ikke ting jeg faktisk har gjort. Det kan være fæle ting som å tatt livet av et dyr eller noe så uskyldig som å ha glemt noe viktig. Drømmer ut følelsen av skyld og skam og fortvilelse. Jeg kan også drømme om at jeg trenger omsorg men blir avvist/ oversett. Er dette gjenopplevelser? Jeg lurer på om jeg finner forklaringshistorier fordi situasjonen ofte var at jeg ikke forsto hva jeg hadde gjort galt og hva det var jeg skulle skamme meg for og ta ansvar for.

Anonymkode: d900c...98b

Har ptsd og mareritt hver natt, ekstra gale ved trigging på dagen. Marerittene kan være hva som helt uten mening, men ofte  at noen tar meg osv. Kanskje du skal søke hjelp og utforske litt?

Anonymkode: 2044e...9ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du behøver å tenke så "dypt" på det. Du har økt stress og da får du mareritt. Det er likt for alle, også de som er stresset (aktivert) uten at de har triggere og traumer. Innholdet i drømmer har liten mening, altså du sover jo og hjernen bare surrer i vei på egenhånd, blander alt mulig i sammen til en salig røre. Det er ikke spesielt mye å hente på å gruble på det.

Anonymkode: 16ec5...906

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om jeg finner forklaringshistorier fordi situasjonen ofte var at jeg ikke forsto hva jeg hadde gjort galt og hva det var jeg skulle skamme meg for og ta ansvar for.

♥️ Anbefaler å snakke med psykologen din om dette. 

Anonymkode: 1b94b...5be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...