Gå til innhold

Ulike typer jord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er store forskjeller på hva jord koster ulike steder. Har ikke mulighet til å kjøpe i løsvekt. Spiller det egentlig noen rolle hvilken jord jeg kjøper? Kan jeg bare ta den billigste? Om jeg skal fylle en pallekarm trenger jeg jo fort 8 sekker… 

Anonymkode: 7bb6f...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er store forskjeller på hva jord koster ulike steder. Har ikke mulighet til å kjøpe i løsvekt. Spiller det egentlig noen rolle hvilken jord jeg kjøper? Kan jeg bare ta den billigste? Om jeg skal fylle en pallekarm trenger jeg jo fort 8 sekker… 

Jeg ville prøve noe litt mer bestandig enn kun torvbasert posejord til en pallekarm som vel er ment å vare mer enn en sesong. Legger selv rusk og rask i sammen med jord fra hagen, kompost fra returstasjon og endel posejord. På høsten fyller jeg dem med så mye blader som mulig som jeg blander i jorden. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke så mye. Fyll opp bunnen med gammelt rask du finner rundt forbi. Litt løv som har ligget gjennom vinteren, kvister, andre ting som klippes ned, plenklipp, til og med tang eller matsøppel går bra. Eneste er at røtter fra ugress bør ligge i bunnen hvis det ikke skal vokse opp. Så kan du ha kanskje opp til to sekker på toppen hvis du ikke finner litt jord et annet sted. Med næringen fra alt rasket trenger du mindre næringsrik jord.

Anonymkode: 04261...0d5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skrue skrev (14 minutter siden):

Jeg ville prøve noe litt mer bestandig enn kun torvbasert posejord til en pallekarm som vel er ment å vare mer enn en sesong.

Hvordan vet jeg om jorda er kun torvbasert? Jeg pleier å blande inn en god mengde kugjødsel, tenkte kanskje det kunne kompensere/forbedre litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du trenger ikke så mye. Fyll opp bunnen med gammelt rask du finner rundt forbi. Litt løv som har ligget gjennom vinteren, kvister, andre ting som klippes ned, plenklipp, til og med tang eller matsøppel går bra. Eneste er at røtter fra ugress bør ligge i bunnen hvis det ikke skal vokse opp. Så kan du ha kanskje opp til to sekker på toppen hvis du ikke finner litt jord et annet sted. Med næringen fra alt rasket trenger du mindre næringsrik jord.

Jeg har en dobbel pallekarm, så må nok ha så mye. Vil ikke matavfall tiltrekke skadedyr? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet jeg om jorda er kun torvbasert? Jeg pleier å blande inn en god mengde kugjødsel, tenkte kanskje det kunne kompensere/forbedre litt? 

Det står på pakken. Kugjødsel er også gjerne full av torv. Det du trenger er organisk materiale, som flere allerede har sagt. Søk på hugelbed for inspirasjon.

Anonymkode: 9f129...493

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står på pakken. Kugjødsel er også gjerne full av torv. Det du trenger er organisk materiale, som flere allerede har sagt. Søk på hugelbed for inspirasjon.

Det visste jeg ikke. Trodde kugjødsel var kun bæsj. Jeg har ikke så masse organisk materiale (plenen min er bare mose og ingen løvfellende planter), men skal selvsagt forsøke å finne noe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å unngå torv. Av hensyn til kloden 🤪 Tror de fleste hagesentre har poser med torvfri jord nå.

Stemmer forøvrig helt i med å fylle opp nederst med diverse kvist og kvast. Det blir super jord av sånt! 

Anonymkode: d2d1a...828

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer i og legger til at hvis du legger rotugress-røttene i solen noen dager vil de tørke ut og du trenger ikke være redd de skal vokse opp i pallekarmen. 

Anonymkode: 1d6b8...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det visste jeg ikke. Trodde kugjødsel var kun bæsj. Jeg har ikke så masse organisk materiale (plenen min er bare mose og ingen løvfellende planter), men skal selvsagt forsøke å finne noe.  

Kvister fra beskjæring av hekk er supert til å legge nederst for eksempel. Kanskje hekken eller noen trær snart trenger en stuss? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kvister fra beskjæring av hekk er supert til å legge nederst for eksempel. Kanskje hekken eller noen trær snart trenger en stuss? 

Ja, det gjør den :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 7.56):

Du vet at kugjødsel finns i naturlig form, rett fra fjøset? 

Anonymkode: 6189c...e19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vet at kugjødsel finns i naturlig form, rett fra fjøset? 

Anonymkode: 6189c...e19

Ja, såklart. Men i en diskusjon om forskjellige typer jord i pose, virket det ikke helt som TS var typen til å få tak i den naturlige varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skrue skrev (På 8.5.2024 den 7.38):

Jeg ville prøve noe litt mer bestandig enn kun torvbasert posejord til en pallekarm som vel er ment å vare mer enn en sesong. Legger selv rusk og rask i sammen med jord fra hagen, kompost fra returstasjon og endel posejord. På høsten fyller jeg dem med så mye blader som mulig som jeg blander i jorden. 

Det går helt fint med plantejord også, som består av mye torv. Den må selvsagt gjødsles godt ! Så kan man etterfylle med bedre jord neste sesong. Uansett det må tilføres gjødsel hver sesong. Det må man uansett jord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 20.45):

Ja, såklart. Men i en diskusjon om forskjellige typer jord i pose, virket det ikke helt som TS var typen til å få tak i den naturlige varianten.

Vet ikke hva slags «type» det er, men om du mener den med begrensede transportmuligheter i en by og som må kjøpe i sekk, så stemmer det veldig bra :) Hilsen ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 7.30):

Søk på YouTube Maria berg hestad samt "pallekarm". Hun har god og nyttig info om dette. Jeg er "opplært" av henne. Dyrker på andre året. Hun har både blogg, insta og YouTube. Samt fcebook medlemskonto. Hun viser enkelt steg for steg og forklarer enkelt men detaljert. Lykke til🌿🫶

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Aya94 skrev (8 minutter siden):

Søk på YouTube Maria berg hestad samt "pallekarm". Hun har god og nyttig info om dette.

Om ulike typer jord? Jeg orker dessverre ikke sette meg ned og se masse videoer om noe det tar femten sekunder å lese om, så det utgår 😆 Men jeg er en sånn som synes å se videoer om et emne er dørgende kjedelig og unyttig og foretrekker tekst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om ulike typer jord? Jeg orker dessverre ikke sette meg ned og se masse videoer om noe det tar femten sekunder å lese om, så det utgår 😆 Men jeg er en sånn som synes å se videoer om et emne er dørgende kjedelig og unyttig og foretrekker tekst. 

Det inngår i videoen ja :)

men ok👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...