Gå til innhold

Stikkeklær fra bestemor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er eldst i en stor søskenflokk, vi var de første som fikk barn, når vi fikk barn levde ennå besteforeldrene, bestemoren til mannen var glad i å strikke å vi fikk mye fint strikketøy. Når den søsteren hans fikk barn fikk hun strikketøyet fra besteforeldre som da var døde og hun ble veldig glad for tøyet. Nå har den yngste søsteren fått barn, og spurte meg om strikketøyet spesielt en nydelig rosa kjole, jeg sa at la oss kalle henne Mia har det. Så kom det frem at Mia har gitt tøyet bort til Fretex. Hun hadde ikke plass til å ta vare på det, var snakk om ca en vanlig bærepose med ting som var spesielle for oss. Syntes det er kjipt og det er mye krangling om dette nå. Hun mente og det var utdatert. Vi skal alle feire 17mai sammen er det noe jeg kan si for å roe ned saken? 

Anonymkode: 93335...34f

Skrevet

Veldig spesielt å bare gi det vekk uten å høre om resten av familien vil ha det

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du legger det bak deg, og glemmer det hele. Dere har virkelig ikke noe med det lengre, dere ga det bort, ferdig med det. Neste som fikk det ga det bort. Yngstemann må tenke: "det var synd", og legge det bak seg. Si til henne at det faktisk var litt utdatert, klødde og var godt brukt,eller whatever, bagatellisere det og snakk om annet. En rosa strikkekjole...., er det noe å snakke mer om? 

Det er bare klær, de er brukt og satt pris på. Det er ikke symboler på noe som helst annet enn det dere tillegger det. 

Noen av dere kan lære seg å strikke. 

Anonymkode: a2fb4...695

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mannen min er eldst i en stor søskenflokk, vi var de første som fikk barn, når vi fikk barn levde ennå besteforeldrene, bestemoren til mannen var glad i å strikke å vi fikk mye fint strikketøy. Når den søsteren hans fikk barn fikk hun strikketøyet fra besteforeldre som da var døde og hun ble veldig glad for tøyet. Nå har den yngste søsteren fått barn, og spurte meg om strikketøyet spesielt en nydelig rosa kjole, jeg sa at la oss kalle henne Mia har det. Så kom det frem at Mia har gitt tøyet bort til Fretex. Hun hadde ikke plass til å ta vare på det, var snakk om ca en vanlig bærepose med ting som var spesielle for oss. Syntes det er kjipt og det er mye krangling om dette nå. Hun mente og det var utdatert. Vi skal alle feire 17mai sammen er det noe jeg kan si for å roe ned saken? 

Anonymkode: 93335...34f

Ja du kan si at gjort er gjort og at dette ikke er noe man får endret på nå. Så på tide å tilgi.

Anonymkode: 76ce9...046

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at det er sårt. Jeg hadde også blitt lei meg. Og spesielt om andre søster ikke innrømmer at hun kunne hørt med dere før hun ga det bort. Men nå er det lite å få gjort.

Anonymkode: 72ba6...481

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært vanvittig sårt, jeg hadde slitt med å tilgi selv. Her er strikkede klær og sokker, og bunader, veldig kjære minner etter både mamma og bestemødre. 

Men så er det så enkelt som at søsteren har et annet syn på klær, at det bare er en praktisk sak. Mulig hun også ikke har samme forhold til det som du, da dette var klær som ble strikket til dine barn, som også hadde en relasjon til bestemor. 

Det beste er egentlig at alle søstre møtes og snakker åpent om hvordan de føler rundt dette før 17.mai. 

Anonymkode: dd2a4...9fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det hadde vært vanvittig sårt, jeg hadde slitt med å tilgi selv. Her er strikkede klær og sokker, og bunader, veldig kjære minner etter både mamma og bestemødre. 

Men så er det så enkelt som at søsteren har et annet syn på klær, at det bare er en praktisk sak. Mulig hun også ikke har samme forhold til det som du, da dette var klær som ble strikket til dine barn, som også hadde en relasjon til bestemor. 

Det beste er egentlig at alle søstre møtes og snakker åpent om hvordan de føler rundt dette før 17.mai. 

Vanvittig sårt, vanskelig å tilgi seg selv, sokker? En bunad er virkelig noe annet. Klær er en praktisk sak. Klærne er gitt bort til Fretex, det var synd for yngste kunne tenkt seg å hatt det, men sånn er det og virkelig ikke noe å snakke ut om. Det er ikke mer å si. Eldste bør støtte mellomste i dette, at det er en bagatell, et forståelig ønske yngste hadde, men også forståelig at mellomste så på plagget som nettopp et klesplagg, og ikke kunne ant at det skulle ha følelsmessig betydning i fremtiden, i tilfellet at yngste fikk en datter og husket på akkurat den rosa strikka-kjolen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vanvittig sårt, vanskelig å tilgi seg selv, sokker? En bunad er virkelig noe annet. Klær er en praktisk sak. Klærne er gitt bort til Fretex, det var synd for yngste kunne tenkt seg å hatt det, men sånn er det og virkelig ikke noe å snakke ut om. Det er ikke mer å si. Eldste bør støtte mellomste i dette, at det er en bagatell, et forståelig ønske yngste hadde, men også forståelig at mellomste så på plagget som nettopp et klesplagg, og ikke kunne ant at det skulle ha følelsmessig betydning i fremtiden, i tilfellet at yngste fikk en datter og husket på akkurat den rosa strikka-kjolen. 

Ja, sokker. Høye selbusokker med intrikate mønstre. Ullsokker til barn med fine motiv. Ofte strikket basert på ønsker, og farger hun selv aldri ville valgt. Den skuffa hadde vært på topp 10 lista jeg hadde reddet om huset brant. 

Du forstår, enkelte legger emosjoner i ting som klær. Jeg har også et litt emosjonelt forhold til kjolen jeg hadde på meg da jeg traff mannen. 

Og så har du de som ikke klarer å ha emosjonelle følelser til fysiske ting overhodet. Det er ok og normalt det også. Men er på ingen måte en grunn til å sakke ned andres følelsr. 

AnonymBruker
Skrevet

Uff!! Hadde samme situasjon i min familie for noen år siden. Min tante døde før hun ble bestemor. Da barnebarnet ble født spurte svigerdatteren hele familien om noen hadde noe strikkeklær fra tante som hun kunne få. Onkel hadde noe som tante strikket til sønnen hans, men sa nei, men etter noen mnd med dårlig stemmning  sa han ja til å gi bort de enste strikke plaggene han hadde fra sin søster. 1 år senere ble klærne solgt på tise (? Eller lignende side) 😳  det er en stund siden, men de snakker fortsatt ikke sammen. Hun fikk alle, inkludert mannen sin i mot seg. 

Strikkeplagg gir folk mye følelser! Jeg elsker de jeg har fått, og hadde blitt knust om noen hadde gitt de bort! 

Anonymkode: 921e8...ea1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...