Gå til innhold

Jeg trenger å bli verdsatt mer, ikke bli tatt for gitt. Hvordan signalisere det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Bare si det i klartekst" kan noen kanskje mene, men nei jeg kjenner ikke at jeg kan det. Dette er min beste venn, over mange år, som jeg nå dater. Vi definerer oss ikke som kjærester men prøver finne ut av ting. 

Saken er den at nettopp fordi vi kjenner hverandre så godt så vet han at jeg alltid er der, alltid stiller opp og er tilgjengelig for han (stort sett). Men jeg føler meg veldig tatt for gitt. Han kan feks snakke pent om noen kompiser, si noe om hva de betyr for han, men sjeldent si at han virkelig verdsetter MEG... Og det føles vondt. 

Hva gjør man, hvordan signalisere at "jeg trenger at du ser meg, verdsetter meg og ikke tar meg for gitt", uten å si det med ord? 

Anonymkode: f91e3...c23

Videoannonse
Annonse
Gjest ZarahSweet
Skrevet

Du må bruke ordene dine. Kommunikasjon er nøkkelen til et velfungerende forhold.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"Bare si det i klartekst" kan noen kanskje mene, men nei jeg kjenner ikke at jeg kan det. Dette er min beste venn, over mange år, som jeg nå dater. Vi definerer oss ikke som kjærester men prøver finne ut av ting. 

Saken er den at nettopp fordi vi kjenner hverandre så godt så vet han at jeg alltid er der, alltid stiller opp og er tilgjengelig for han (stort sett). Men jeg føler meg veldig tatt for gitt. Han kan feks snakke pent om noen kompiser, si noe om hva de betyr for han, men sjeldent si at han virkelig verdsetter MEG... Og det føles vondt. 

Hva gjør man, hvordan signalisere at "jeg trenger at du ser meg, verdsetter meg og ikke tar meg for gitt", uten å si det med ord? 

Spør han hvordan han ønsker å bli verdsatt av deg også etter at dere har snakket om det så kan du jo si hvordan du ønsker å bli verdsatt. Får håpe han spør uoppfordret, gjør han ikke det så sier du det bare "jeg ønsker å bli verdsatt..". Merker du i etterkant at dette ikke blir hensyntatt så er nok ikke dette forholdet liv laga for deg kan det se ut. Man må kunne snakke om ting i et forhold! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ZarahSweet skrev (58 minutter siden):

Du må bruke ordene dine. Kommunikasjon er nøkkelen til et velfungerende forhold.

Fighter83 skrev (50 minutter siden):

Spør han hvordan han ønsker å bli verdsatt av deg også etter at dere har snakket om det så kan du jo si hvordan du ønsker å bli verdsatt. Får håpe han spør uoppfordret, gjør han ikke det så sier du det bare "jeg ønsker å bli verdsatt..". Merker du i etterkant at dette ikke blir hensyntatt så er nok ikke dette forholdet liv laga for deg kan det se ut. Man må kunne snakke om ting i et forhold! 

Takk for tips begge to. Ja kommunikasjon er alfa og omega. Og vi kan snakke sammen om alt, også de vanskelige ting. Men jeg kjenner bare at det å ta opp noe som kan oppfattes som kritikk, det sitter langt inne. Han er også "allergisk" mot for mange "krav", etter brudd med forrige. Hun krevde og maste på han hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han er også "allergisk" mot for mange "krav", etter brudd med forrige. Hun krevde og maste på han hele tiden. 

Dette lover ikke bra. Sikker på at han er klar for et nytt forhold? 

Anonymkode: afc5d...67b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips begge to. Ja kommunikasjon er alfa og omega. Og vi kan snakke sammen om alt, også de vanskelige ting. Men jeg kjenner bare at det å ta opp noe som kan oppfattes som kritikk, det sitter langt inne. Han er også "allergisk" mot for mange "krav", etter brudd med forrige. Hun krevde og maste på han hele tiden. 

For meg er dette et stort rødt flagg. At du ikke tør å si ifra om hva du har behov for, fordi hensynet til hans følelser går først. Dette er en unaturlig dynamikk og veldig skeivfordeling. Fortsetter du å reagere sånn på han, så vil du sette deg i en underlegen posisjon og han blir vandt til å bli tatt hensyn til. Ergo du legger opp til å bli tatt enda mer for gitt.

Jeg synes du burde snakke om dette, at du er redd for å si hva du trenger fordi du føler du må ta hensyn til han. 

Når du har hatt den praten finnes det måter å kommuniserer på som ikke er kritikk. Eks når han gjør noe du liker så roser du det. Tar det opp ved senere anledning og si, jeg likte så godt når du sa det eller det. Da ble jeg så glad. Men dette er kommunikasjonstips som er enkle å lære, først og fremst må dere få den skakkjørte dynamikken på rett spor

Anonymkode: 5138a...1d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette denne fyren som har var singel 5 minutter før han involverte seg i deg?

Anonymkode: 55dad...a9f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...