Gå til innhold

Skjulte barnehjem og ungdomshjem i byen og taushetsplikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner som jobber på barnehjem viste meg hvor hun jobbet en gang vi gikk forbi. Hun viste meg det samt et ungdomshjem hun hadde jobbet før. Begge hjemmene er anonyme og så ut som helt vanlige hus i feltet. De skulle ikke gjenkjennes som institusjoner og det hadde jeg aldri gjettet hadde hun ikke sagt det til meg heller. Hadde hun lov å røpe dette for meg? Når egentlig kun de som jobber der og bor der skal vite det er ungdomshjem?

Anonymkode: 5f19a...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er ikke taushetsbelagt hvor arbeidsstedet er.

Anonymkode: 14a0a...c47

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du det er hemmelig at dette er barne- eller ungdomshjem? Det er nok kjent i nabolaget at dette er institusjoner. Barna går jo på skole, og forteller hvor de bor.

Anonymkode: a0158...fea

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er ikke taushetsbelagt hvor arbeidsstedet er.

Anonymkode: 14a0a...c47

Så om hjemmet er på en hemmelig adresse, så er det med andre ord ikke så hemmelig likevel fordi de ansatte kan vise stedet til alle og folk snakker jo…

Kjente ihvertfall selv på at dette skulle jeg ikke visst..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker man på barne- eller ungdomshjem + fylke, så får man opp kart og adresser.

Anonymkode: 05087...9c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke barnehjem. Det finnes institusjoner for ungdommer. Og det er ikke hemmelig hvor disse er. Og de fleste ligner normale hjem fordi ungdommene skal føle at det er mest mulig som et normalt hjem. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ebbeliten skrev (4 minutter siden):

Det finnes ikke barnehjem. Det finnes institusjoner for ungdommer. Og det er ikke hemmelig hvor disse er. Og de fleste ligner normale hjem fordi ungdommene skal føle at det er mest mulig som et normalt hjem. 

Barnehjem brukes i hvert fall i navnet; Heggeli barnehjem

Anonymkode: 73d78...d1a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (6 minutter siden):

Dette var ihvertfall en type beredskapshjem barna bodde midlertidig  før de ble flyttet enten hjem igjen eller i fosterhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svaret jeg lurte på. Synd ikke taushetsplikten blir mer vernet på område. Jeg hadde ihvertfall slitt stort med å være den ungdommen alle skjønte bodde på institusjon en kort periode. Men skjønner jo det er vanskelig å holde slike opplysninger skjult.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært, svært sjeldent at barn under 12 plasseres på institusjon. Det finnes nok noen institusjoner som kan ta imot yngre barn, men i hovedsak plasseres jo yngre barn i beredskapshjem ved akutt behov for omsorgsovertakelse. Såkalte barneboliger er vel ofte et tilbud til barn med ulike kognitive, psykiske og fysiske utfordringer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte fordi jeg også er pårørende til ei som er livredd for bv og å komme på institusjon fordi hun mener det ville vært et ‘sosialt selvmord’ om folk fikk vite det. Og jeg har forsøkt å betrygge henne om at ‘ingen trenger å vite det pga taushetsplikt og at ingen vet at disse hjemmene er instituasjoner. Så nå innser jeg at jeg ikke snakket helt sant til henne. Håpte nesten hun jeg kjente som røpet hvor disse hjemmene lå brøt en form for taushetsplikt😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (3 minutter siden):

Det er svært, svært sjeldent at barn under 12 plasseres på institusjon. Det finnes nok noen institusjoner som kan ta imot yngre barn, men i hovedsak plasseres jo yngre barn i beredskapshjem ved akutt behov for omsorgsovertakelse. Såkalte barneboliger er vel ofte et tilbud til barn med ulike kognitive, psykiske og fysiske utfordringer. 

Du har sikkert rett i det ang ‘barnehjem’. Hu her jobbet som sosionom og hadde ansvar for delegering og finne beredskapshjem. Slik jeg skjønte det kom barnet til denne anonyme boligen i aller først omgang og noen overnattet der med personell. Kanskje det var krisesenter? Hadde hun hatt lov å si det såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (21 minutter siden):

Og rundt der lusker det mange pedoer/hebefile, nark og alkohol i bytte mot ......  

Anonymkode: f0829...446

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så om hjemmet er på en hemmelig adresse, så er det med andre ord ikke så hemmelig likevel fordi de ansatte kan vise stedet til alle og folk snakker jo…

Kjente ihvertfall selv på at dette skulle jeg ikke visst..

Hemmelig adresse er noe helt annet..

Absolutt alle i det nabolaget har skjønt at de 20 ungdommene trolig ikke er søsken som har 10 omsorgspersoner som går på rundgang i hjemmet deres.. eller tror du at de ikke får like v til å få ut?

Det er akutte krisesenter og andre som gjennom resten har fått ny identitet etc etc..

Anonymkode: a8e7d...32a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og rundt der lusker det mange pedoer/hebefile, nark og alkohol i bytte mot ......  

Det var egentlig en vemmelig kommentar i denne sammenheng, men tviler likevel ikke på at slikt kan forekomme😔 Når man leser om alle ungdommene som har blitt introdusert for dop på institusjoner o.l😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke taushetsbelagt. Barn og ungdom som bor på barnehjem, på institusjon, i ventehjen og i fosterhjem går også på skole så det blir raskt kjent hvor barnet / ungdommen bor. Det er ikke hemmelig 

Anonymkode: d3cce...200

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hemmelig adresse er noe helt annet..

Absolutt alle i det nabolaget har skjønt at de 20 ungdommene trolig ikke er søsken som har 10 omsorgspersoner som går på rundgang i hjemmet deres.. eller tror du at de ikke får like v til å få ut?

Det er akutte krisesenter og andre som gjennom resten har fått ny identitet etc etc..

Anonymkode: a8e7d...32a

Jo du har rett. Dette betyr egentlig bare at ungdommen har helt rett og jeg skjønner angsten hennes oppi dette 😔

Krisesentere rundt omkring skifter vel adresser slik jeg har skjønt det for at ikke mange skal få nyss i hvor de ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spurte fordi jeg også er pårørende til ei som er livredd for bv og å komme på institusjon fordi hun mener det ville vært et ‘sosialt selvmord’ om folk fikk vite det. Og jeg har forsøkt å betrygge henne om at ‘ingen trenger å vite det pga taushetsplikt og at ingen vet at disse hjemmene er instituasjoner. Så nå innser jeg at jeg ikke snakket helt sant til henne. Håpte nesten hun jeg kjente som røpet hvor disse hjemmene lå brøt en form for taushetsplikt😔

Hvorfor ikke utfordre tankegangen om at det er et sosialt selvmord å få nytt hjem (beredskap- eller fosterhjem) eller bo på en barne- eller ungdomshjem? Det er tusenvis av barn i Norge dette gjelder. Det som er viktig er om du kan være en trygg voksenperson for dette barnet,  som klarer å trygge barnet i perioder det trengs. Håper det...

Anonymkode: 05087...9c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var egentlig en vemmelig kommentar i denne sammenheng, men tviler likevel ikke på at slikt kan forekomme😔 Når man leser om alle ungdommene som har blitt introdusert for dop på institusjoner o.l😔

Ja, har du ikke sett Bnnpunkt-dokumentaren om dette på NRK ?   Det er tilfelle, vemmelig eller ikke .... man må ta tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 0.36):

Jo du har rett. Dette betyr egentlig bare at ungdommen har helt rett og jeg skjønner angsten hennes oppi dette 😔

Krisesentere rundt omkring skifter vel adresser slik jeg har skjønt det for at ikke mange skal få nyss i hvor de ligger.

Er ett krisesenter like ved meg, vært der ihvertfall i 3å år.

Anonymkode: 721ee...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...