AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #1 Skrevet 7. mai 2024 Usikker om dette er korrekt underforum men prøver . Jobber med å finne ut litt angående barndommen og oppveksten min. Far var i livet mitt ( besøkte han typisk i helger innimellom og ferier ) men mor hadde hovedomsorg men også full foreldrerett alene slik jeg har skjønt. Mor tok meg til utlandet et helt år som barn og dette var ikke greit med far har jeg forstått som voksen men hun kunne fordi hun hadde all foreldreretten. Var dette normalt på denne tiden ? ( jeg er født på slutten av 80-tallet og foreldrene mine hadde gjort det slutt før jeg ble født ) Eller burde jeg undersøke mer hva som ligger bak at pappa ikke hadde foreldrerett? Vet det var et ønske av bonusfar om å adoptere meg men pappa sa nei. Forhold mellom min mor og far har vært kjølig for å si det pent . Dårlig samarbeid i oppveksten min. Anonymkode: d33e6...114
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #2 Skrevet 7. mai 2024 Ja, det var mer vanlig før. Anonymkode: 84aeb...470 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #3 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Usikker om dette er korrekt underforum men prøver . Jobber med å finne ut litt angående barndommen og oppveksten min. Far var i livet mitt ( besøkte han typisk i helger innimellom og ferier ) men mor hadde hovedomsorg men også full foreldrerett alene slik jeg har skjønt. Mor tok meg til utlandet et helt år som barn og dette var ikke greit med far har jeg forstått som voksen men hun kunne fordi hun hadde all foreldreretten. Var dette normalt på denne tiden ? ( jeg er født på slutten av 80-tallet og foreldrene mine hadde gjort det slutt før jeg ble født ) Eller burde jeg undersøke mer hva som ligger bak at pappa ikke hadde foreldrerett? Vet det var et ønske av bonusfar om å adoptere meg men pappa sa nei. Forhold mellom min mor og far har vært kjølig for å si det pent . Dårlig samarbeid i oppveksten min. Anonymkode: d33e6...114 https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/foreldreansvar/id749199/ står litt om foreldreansvar her. Dersom foreldrene dine ikke var sammen når du ble født fikk nok din mor foreldreansvar alene. Anonymkode: 14656...43f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #4 Skrevet 7. mai 2024 Det var mye mer vanlig før. Jeg fikk det tidlig i år 2000, og hadde aldri fått det nå. Jeg visste ikke engang om det...før ungen skulle ha pass. Anonymkode: 4cff1...640 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #5 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Usikker om dette er korrekt underforum men prøver . Jobber med å finne ut litt angående barndommen og oppveksten min. Far var i livet mitt ( besøkte han typisk i helger innimellom og ferier ) men mor hadde hovedomsorg men også full foreldrerett alene slik jeg har skjønt. Mor tok meg til utlandet et helt år som barn og dette var ikke greit med far har jeg forstått som voksen men hun kunne fordi hun hadde all foreldreretten. Var dette normalt på denne tiden ? ( jeg er født på slutten av 80-tallet og foreldrene mine hadde gjort det slutt før jeg ble født ) Eller burde jeg undersøke mer hva som ligger bak at pappa ikke hadde foreldrerett? Vet det var et ønske av bonusfar om å adoptere meg men pappa sa nei. Forhold mellom min mor og far har vært kjølig for å si det pent . Dårlig samarbeid i oppveksten min. Anonymkode: d33e6...114 Ja det var mye vanligere før - faktisk selv om foreldre bodde sammen. Anonymkode: df47a...33b 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #6 Skrevet 8. mai 2024 Far måtte signerer på farskapet onnen 24 t etter fødsel, ellers gikk ansvaret bare til mor. Min mann rakk det akkurat, da han var bortreist ved fødselen. Anonymkode: eb8df...865
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #7 Skrevet 8. mai 2024 Akkurat med foreldreansvar vet jeg ikke nøyaktig, men jeg vet ekteskap var en viktigere del av lovgivningen rundt barn i alle fall på tidlig 80-tall. I 1981, da jeg ble født, var mine foreldre samboere. De hadde samme folkeregistrerte adresse. De hadde også felles bankkonto i min mors navn der min fars lønn kom inn, han var sjømann og det var dermed mest praktisk at min mor hadde ansvaret for det økonomiske. En stund etter jeg ble født, kom det brev fra lensmannen - som bidrag lå under - at min far måtte betale farsbidrag til min mor, siden de ikke var gift. Det var noen runder frem og tilbake der bidraget ble betalt fra og til samme konto (den i min mors navn) før de fikk 'øvrigheten' til å forstå at han ikke skulle betale farsbidrag siden de hadde felles økonomi. Bare at det den tiden het 'farsbidrag' og ikke 'barnebidrag' sier nok sitt om hva som var den automatiske ansvarsfordelingen etter loven. Anonymkode: bfe12...270
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #8 Skrevet 9. mai 2024 Frem til en gang på 90-tallet hadde man det som het morspresumpsjon i Norge. Det innebar at ved f.eks. samlivsbrudd så gikk omsorgen automatisk til mor, med mindre det var helt spesielle grunner som at mor var helt uegnet som forelder. Tror også man kunne avtale delt omsorg hvis begge foreldre var enige om det. Anonymkode: b54b6...854 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå