Gå til innhold

Å ta noe som andre har kastet på bosset, er det ikke lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden):

Hvis det er borettslaget sin container og du bor der så har du jo eierskap til containeren tenker jeg. At noen skulle bry seg om at noen napper med seg noe som andre har kastet er bare helt fjernt. Som noen andre sier så kan det jo være at de trodde du var en random person som bare valset rundt og forsynte deg, ikke at jeg ser at det heller skulle være et problem, er jo bare flott at det blir mindre i containeren så er det plass til mer. :P Hvis de er så nøye på det i borettslaget så får de gjøre som oss å styre med lås og nøkler på den jævla containeren. Problemet er når folk kommer og kaster ting, ikke at de forsyner seg uten å lage noe rot.

Det er ulovlig. 

Samme hva man måtte mene og føle. 

Anonymkode: 2f288...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er å regne som tyveri ifølge straffeloven paragraf 321 og 323.

Gjenstander tilhører eier til det er hentet av søppelbilen.

Hadde nok vært en ide å heller spørre om lov, for er de gærne nok kan de anmeld deg for tyveriet og du har bevisene hjemme hos deg. Dersom bordet er mye verdt, vil straffen øke i takt med verdien..

Korrekt, men det er omtrent 0% mulighet for at politiet følger opp en slik anmeldelse.

Anonymkode: 07809...12b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hensatt skrev (12 timer siden):

Det kan jo være en god grunn til at de kastet det bordet, f.eks at det har tilhørt et avdødd familiemedlem eller noe lignende.

Hvorfor ikke bare oppføre deg mer voksent og heller spør om det er greit at du tar det?

Eller at det hadde utøy, spm f eks mit.

Anonymkode: a8a73...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er slik at avfallsselskapet eier kontaineren. Dvs at om ts ønsker å hente noe derfor så er det de hun skal kontakte.

Dette i tilfelle på papiret. Alle bør verdsette mennesker som ts som faktisk går for gjenbruk. 

Anonymkode: 6dc82...0ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror det er slik at avfallsselskapet eier kontaineren. Dvs at om ts ønsker å hente noe derfor så er det de hun skal kontakte.

Dette i tilfelle på papiret. Alle bør verdsette mennesker som ts som faktisk går for gjenbruk. 

Den som eier containeren,  eier ikke innholdet.
Den som leier containeren eier heller ikke innholdet i kraft av å leie.

Det som ligger i contairene, tilhører dem som har lagt det der.

Anonymkode: ecc7c...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er rett, men det er jo helt idiotisk at folk kaster fullt brukbare ting som andre kan få bruk for, og så blir sure når noen ser gull der andre ser søppel.

Jeg har dumpsterdivet mye, og politiet bryr seg ikke dersom man ikke forsøpler mer mens man leter, og man er litt diskret. Har til og med stjålet "søppel" på søppelfyllingen, der folk også kaster fullt brukbare ting. Men da skal man være rask og sneaky, der gjelder samme regel om at så snart ting er levert til fyllplassen er det renovatørens "eiendom".

Anonymkode: c9b2b...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er rett, men det er jo helt idiotisk at folk kaster fullt brukbare ting som andre kan få bruk for, og så blir sure når noen ser gull der andre ser søppel.

Jeg har dumpsterdivet mye, og politiet bryr seg ikke dersom man ikke forsøpler mer mens man leter, og man er litt diskret. Har til og med stjålet "søppel" på søppelfyllingen, der folk også kaster fullt brukbare ting. Men da skal man være rask og sneaky, der gjelder samme regel om at så snart ting er levert til fyllplassen er det renovatørens "eiendom".

ja, jeg er forsåvidt helt enig, og jeg er ikke helt overbevist om at ikke ting som kastet i container, ikke er gått over til å bli eierløse.

Men poenget mitt var mest å peke på at de ikke tilhører den som eier eller leier containeren, som mange i tråden ser ut til å mene. Enten er tingen eierløs, eller så tilhører det den som har kastet det, og man kan jo tenke seg at vedkommende kan ombestemme seg, eller at h*n har lovet tingen bort til noen. Men den tilhører ikke den som eier containeren, det må være klart.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaster på plenen her. En kan se om noen andre har kastet noe en vil ha.

Dagen etter kommer ett firma og tar med alt til dynga.

Genialt!!

Anonymkode: eec73...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ok, da tok jeg feil. Regner med at det betyr at avfallet blir avfallsselskapets eiendom når de frakter avfallet bort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det du driver med, er hoarding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det du driver med, er hoarding.

Hvordan vet du det? Det er mest trolig at vedkommende kun henter ting hun/han behøver. Ikke alt som er å finne.

Anonymkode: 4794b...cae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er usikker på om det som ligger i kontainer tilhører de som har lagt det der, de har jo med vilje kvittet seg med bordet og bordet kan da regnes som herreløst. 

Du kan ikke rote i andres søppel for den som eier søppelkassa også eier innholdet. Hvis disse bestemmelsene overføres til situasjonen i HI er det borettslaget som eier det som er i kontaineren til det blir hentet (siden de leier kontaineren). Den som har anbefalt TS å ta kontakt med styret har etter min mening rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan anmelde han som leter gjennom søppelkassene her etter tomflasker? 😄

Han hiver ikke søppel utover.  Vi kaster ikke panteflasker i søppelet, men om jeg ser ham gir jeg ham panteflasker om vi har noen. 

Det er bra at folk panter, og jeg bryr meg ikke om at han kikker i søppelkassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De sier det uke finnes en forbrytelse uten et offer, men her er vi så nærme som man kommer. Ts reduserer søppel på søppelfylling, hvem taper på dette egentlig! 

Anonymkode: ad450...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De sier det uke finnes en forbrytelse uten et offer, men her er vi så nærme som man kommer. Ts reduserer søppel på søppelfylling, hvem taper på dette egentlig! 

Anonymkode: ad450...d51

ingen, men det er jo en bagatell som det virkelig ikke er behov for å lovregulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da min datter skulle flytte inn i bolig i Sydney, fant hun det meste av det hun trengte langs gatene i området der hun bodde. Folk satte ut ting de ville kvitte seg med før en spesiell dag, og så kunne alle plukke med seg det de ville før resten ble hentet til en avtalt tid. Sånn skulle vi gjort der her også. 

Anonymkode: 4f5cb...35f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da min datter skulle flytte inn i bolig i Sydney, fant hun det meste av det hun trengte langs gatene i området der hun bodde. Folk satte ut ting de ville kvitte seg med før en spesiell dag, og så kunne alle plukke med seg det de ville før resten ble hentet til en avtalt tid. Sånn skulle vi gjort der her også. 

Anonymkode: 4f5cb...35f

Naboene her gjør det, men kun for å slippe å kjøre det på fyllinga. Det er ødelagte ting og det ser virkelig ikke ut!  Søkkvått, det regner jo ofte i Norge. 

Dette er beboere i kommunale leiligheter, vi naboer må kontakte kommunen som langt om lenge kommer og kjører det på fyllinga. Det kan stå en sofa, en ødelagt vaskemaskin, skittentøysdunk som er i stykker osv. Beboerne har bil, så det er ikke det at de ikke kan kjøre bort rasket sitt, de gidder bare ikke. 

Anonymkode: 4794b...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er mulig... eller at hun tenkte "det der har jeg betalt svært mye for, ikke pokker om du skal få det gratis!"

Anonymkode: acc86...9bd

Men da burde hun jo heller prøve å legge det ut for salg i stedet for å kaste det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er å regne som tyveri ifølge straffeloven paragraf 321 og 323.

Gjenstander tilhører eier til det er hentet av søppelbilen.

Hadde nok vært en ide å heller spørre om lov, for er de gærne nok kan de anmeld deg for tyveriet og du har bevisene hjemme hos deg. Dersom bordet er mye verdt, vil straffen øke i takt med verdien..

Tror du politiet prioriterer å komme hjem til noen og sjekke om de oppbevarer ting andre har kastet i søpla når de ikke har ressurser til å komme til folk som har hatt innbrudd!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eller at det hadde utøy, spm f eks mit.

Mit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...