Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står ved et veiskille der jeg vurderer å kjøpe min første bolig (leilighet). Men med alt som foregår i verden er jeg blitt usikker på hva som er økonomisk smart å gjøre nå. Noen predikerer at boligprisene vil øke til neste år, da er det vell lurt å kjøpe nå? Mens andre roper varsku på at renta kan stige enda mer... Blir bare mer og mer usikker. Det går helt fint å leie, men det er jo ikke "egen sparing" og investering. Til informasjon så har jeg studert frem til ifjor. Derav fortsatt på leiemarkedet. 

Anonymkode: b1912...f1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om man har råd så bør man komme seg inn på boligmarkedet når man kan. Det er spådd krakk siden 90-tallet, det har aldri kommet. 

Anonymkode: 16980...c53

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg står ved et veiskille der jeg vurderer å kjøpe min første bolig (leilighet). Men med alt som foregår i verden er jeg blitt usikker på hva som er økonomisk smart å gjøre nå. Noen predikerer at boligprisene vil øke til neste år, da er det vell lurt å kjøpe nå? Mens andre roper varsku på at renta kan stige enda mer... Blir bare mer og mer usikker. Det går helt fint å leie, men det er jo ikke "egen sparing" og investering. Til informasjon så har jeg studert frem til ifjor. Derav fortsatt på leiemarkedet. 

Anonymkode: b1912...f1c

Det kommer helt ann på hvor i landet du ser for deg og kjøpe, og om du er avhengig av å kjøpe nå før skolestart.

Enkelt plasser vil som predikert ha mye vekst i årene som kommer grunnet boligbehov og mangel på boligbygging ( som forsterkes av mange konkurser i bygg/anlegg). Andre plasser vil nok oppleve at det har flatet ut på et nivå nå, være seg områder som ofte har mye tilflytting i forbindelse med industri osv eller plasser som har tatt del i den veksten som har vært som ikke lengre har de samme forutsetningene til videre vekst. Også vil det være områder hvor det rett og slett er "ett fett" når du kjøper, bygder og utkantstrøk. 

Akkurat nuh er det "vårslipp" og godt liv i eiendomsmarkedet grunnet mye kjøp/salg rundt skoleslutt/start. Hadde jeg vært usikker ville jeg nok ventet til etter skolestart når trykket avtar litt igjen og man ikke er på markedet hvor det er mange som er "hektiske". 

Å investere i bolig har historisk sett vært det lureste valget kontra leie. Så har man muligheten så vil det nok alltid være smartere å eie enn å leie. Men du kjenner deg og din økonomi best, og eie i disse tider kan være en både dyrt og slitsomt. Man bør i hvertfall være rimelig inneforstått  med den økonomiske risikoen ved å være førstegangskjøper? Nå. 

Anonymkode: 16dcd...b67

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøper du for å bo, eller kjøper du bare for å komme inn på markedet? I første tilfelle tåler du at boligen taper seg i verdi. I det siste tilfellet risikerer du å bli sittende med katta i sekken og skjegget i postkassen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å regne på det. Her er det mye billigere å eie enn å leie. Man får mer for pengene, bedre stand, mer sentralt og mer privatliv. Det er skattefordeler ved å eie, også. Selv hadde jeg kjøpt. 

Anonymkode: 943c4...b50

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...