Gå til innhold

Nedtrapping av OxyContin etter mange års bruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter mange år med OxyContin er jeg kommet dit at kroppen er tilvendt og jeg må stadig ha høyere dose for virkning. Sånn kan det jo ikke være, så i samråd med fastlegen har vi laget en handlingsplan for nedtrapping, som jeg nylig har startet på.  Jeg er litt nervøs, for jeg vet jo ikke helt hvordan kroppen vil reagere. 

Er det noen andre her inne som har erfaring med dette? Jeg kjenner at det hadde vært godt å høre om noen som har klart det. Eller for den del også om hva som har gjort at det mislyktes-

Anonymkode: 1739d...81f

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dt skal jo gjøres med tett oppfølging av lege. Catapresan kan hjelpe litt hvis du opplever abstinenser.

Tips er å ta nedtrapping  sakte.

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Takk Sugerøret. Jeg håper det skal gå bra, men veien føles litt ensom og lang ... (Jo, jeg har fastlegen)

Er det ingen andre her inne som har erfaring med nedtrapping av Opiat?

Skrevet

Jo, men bare etter en måneds bruk på samme dose. Trappet ned 1 tredjedel av dosen av gangen tror jeg. Fikk lette abstinenser, men det gikk bra. Brukte to uker. 

Du vil nok trenge mer langsom nedtrapping og vil sannsynligvis måtte tåle mer abstinenser. 

Lykke til. :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det ingen andre her inne som har erfaring med nedtrapping av Opiat?

De jeg kjenner ble lagt inn for avrusning og nedtrappingen foregikk der.

Anonymkode: ae0d2...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Prøv freakforum, der er det mange med mye erfaring, riktignok mange som har slitt med rusproblematikk, men det er mye og fornuftig kunnskap der. 

Har brukt den selv da jeg skulle trappe ned på vival, og senere innsovning. Veldig mye bra tips til å bøte på abstinensene.

Anonymkode: ddbb2...f18

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Snakket med en som fortalte at hun måtte legges inn da hun skulle helt av denne medisinen. Hun hadde trappet ned over lang tid først.

Anonymkode: 0eb70...32e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har vært gjennom det. Det var faktisk ikke så ille som jeg trudde det kom til å være. Det vanskeligste kom helt på slutten, hvor jeg skulle gå fra 1 pille om dagen til 0. Det ble noen dager uten søvn, men etter å ha kommet seg gjennom det, så var det over.

Anonymkode: 5cdc8...143

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv freakforum, der er det mange med mye erfaring, riktignok mange som har slitt med rusproblematikk, men det er mye og fornuftig kunnskap der. 

Har brukt den selv da jeg skulle trappe ned på vival, og senere innsovning. Veldig mye bra tips til å bøte på abstinensene.

Enig. Brukte det forumet når jeg gikk av benzo og det var gull.

Anonymkode: b870a...e6c

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (På 9.5.2024 den 18.28):

Jo, men bare etter en måneds bruk på samme dose. Trappet ned 1 tredjedel av dosen av gangen tror jeg. Fikk lette abstinenser, men det gikk bra. Brukte to uker. 

Du vil nok trenge mer langsom nedtrapping og vil sannsynligvis måtte tåle mer abstinenser. 

Lykke til. :)

Takk for at du delte. Ganske skremmende at man blir så avhengig etter bare en måned, men fint at du fikk hjelp med nedtrappinga og at du er ferdig med medisinen 👍 

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 23.20):

Vi diskuterte det, legen og jeg, men kom fram til at jeg kunne klare det selv. Men man vet aldri, foreløpig går det bra.

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 9.04):

Takk for tips og at du deler. Har lest en del på freak forum og er helt enig med deg i at der er mye god info å finne.  

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 9.09):

Snakket med en som fortalte at hun måtte legges inn da hun skulle helt av denne medisinen. Hun hadde trappet ned over lang tid først.

Anonymkode: 0eb70...32e

Det blir nok en utfordring ja! 

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 9.16):

Ja, jeg har vært gjennom det. Det var faktisk ikke så ille som jeg trudde det kom til å være. Det vanskeligste kom helt på slutten, hvor jeg skulle gå fra 1 pille om dagen til 0. Det ble noen dager uten søvn, men etter å ha kommet seg gjennom det, så var det over.

Anonymkode: 5cdc8...143

Takk for at du deler - og så fint at du har klart å slutte helt! For meg er det oppmuntrende å høre at det gikk bedre enn du trodde. Har hørt at det kan være vanskelig på slutten, men om det "bare" er ett par dager uten søvn skal jeg klare det. Nå er det godt over et halvt år til jeg er klar for total seponering, så jeg har en lang vei å gå. Har brukt høy dose i over 10 år, men nå er jeg skikkelig klar for avvenning. 

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 10.35):

Enig. Brukte det forumet når jeg gikk av benzo og det var gull.

Freak Forum har absolutt mye bra! Hvordan var det å gå av benzo?

Skrevet

Masse lykke til. Bra du tar tak. :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra du skal trappe ned og at du har legen ved din side. Jeg har ikke noen råd, men har veldig stor forståelse. Jeg gikk på det i kun nesten to uker pga smerter ved kommpliserte armbrudd, og tenkte at det var jo bare å bråslutte på smertestillende siden det slutta å gjøre vondt. Og bare av det, ganske små doser i under to uker, fikk jeg noen rare skjelvinger og høy puls som jeg tolka som abstinenser om natta. Jeg ble helt skremt, når så lite skal til for at kroppen blir avhengig, ikke rart det er et kjempeproblem som rusmiddel i USA...! Jeg holdt ut og bare levde med den sykt ekle følelsen som ga seg etter 3-4 netter. Men pass på å ta det roooolig når du har gått på det så veldig lenge og i langt høyere doser enn det jeg gjorde.

Anonymkode: 069a3...572

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Freak Forum har absolutt mye bra! Hvordan var det å gå av benzo?

Hvis du er ute etter en ny torturmetode er det bare å gjøre de fysisk avhengig av benzo for å si det sånn. Varer i evigheter gjør det og. Masse lykke til og hold ut.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 20.54):

Etter mange år med OxyContin er jeg kommet dit at kroppen er tilvendt og jeg må stadig ha høyere dose for virkning. Sånn kan det jo ikke være, så i samråd med fastlegen har vi laget en handlingsplan for nedtrapping, som jeg nylig har startet på.  Jeg er litt nervøs, for jeg vet jo ikke helt hvordan kroppen vil reagere. 

Er det noen andre her inne som har erfaring med dette? Jeg kjenner at det hadde vært godt å høre om noen som har klart det. Eller for den del også om hva som har gjort at det mislyktes-

Dette klarer du, selv om det vil bli opp og nedturer.

Noe forskning har vist at C-vitaminer i høye doser kan hjelpe på evt abstinenser. Jeg ville i tillegg lagt til en god B-vitamin, omega 3 og magnesium for muskelsmerter/kramper. Generelt godt kosthold er også fordelaktig.

Har du et pågående smerteproblem er det viktig at du får hjelp for dette.

En løsning mange smertepasienter på nedtrapping gjør i fellesskap med fastlege/smerteklinikk, er at en gjør en overgang fra oxy-preparater til et renere morfinpreparat som morfintabletter, som ikke gjør samme skade i hjernestrukturer.

Man går da helt over på ekvivalent dose morfin og trapper deretter ned fra det. Dette er i nyere forskning vist som en "enklere" måte å slutte på. Ha dette i bakhodet, om det blir veldig vanskelig for deg slik du trapper ned nå, og snakk evt. med lege eller smerteklinikk om dette. 

Lykke lykke til! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvilken lege er det som setter deg på Oxy i så mange år? Det er jo ikke meninga man skal bruke det i så lang tid. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å leve med smerter, og heller ta smertestillende i de periodene de er som verst. 

Er ikke annen løsning, dessverre. 

Hilsen meg med to ryggoperasjoner

Anonymkode: 5882e...0e5

AnonymBruker
Skrevet
William_S skrev (12 minutter siden):

Hvilken lege er det som setter deg på Oxy i så mange år? Det er jo ikke meninga man skal bruke det i så lang tid. 

Det er dessverre ufattelig mange leger som gjør dette. Først når pasienten er avhengig reagerer de 

Anonymkode: 5882e...0e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutta etter 3 uker. Fikk Lyrica en stund. Slutta med det etter en stund. Farlige greier, ass. Glad leger er såpass strenge her, i motsetning til i USA hvor alle får det får hver minste ting. Etter 3 uker på OxyContin fikk jeg abstinenser, nerver, kort lunte og sterkt ubehag. Velbehaget på OxyContin var fantastisk. Lett å skjønne at folk blir hekta på dette. Syns egentlig ikke at det fjerner smerter, men bare gir et intenst velbehag som gjør at de kjipeste situasjoner er helt greit  

Anonymkode: b66d7...90d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Glad leger er såpass strenge her

de er jo åpenbart ikke det, når TS har kunnet få resept for det i flere ÅR!!!! Den legen burde jo miste lisensen omgående. 

(eller.. hvor bor du TS? Utenfor Norge?) 

Anonymkode: c95bf...9ad

AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (5 timer siden):

Dette klarer du, selv om det vil bli opp og nedturer.

Noe forskning har vist at C-vitaminer i høye doser kan hjelpe på evt abstinenser. Jeg ville i tillegg lagt til en god B-vitamin, omega 3 og magnesium for muskelsmerter/kramper. Generelt godt kosthold er også fordelaktig.

Har du et pågående smerteproblem er det viktig at du får hjelp for dette.

En løsning mange smertepasienter på nedtrapping gjør i fellesskap med fastlege/smerteklinikk, er at en gjør en overgang fra oxy-preparater til et renere morfinpreparat som morfintabletter, som ikke gjør samme skade i hjernestrukturer.

Man går da helt over på ekvivalent dose morfin og trapper deretter ned fra det. Dette er i nyere forskning vist som en "enklere" måte å slutte på. Ha dette i bakhodet, om det blir veldig vanskelig for deg slik du trapper ned nå, og snakk evt. med lege eller smerteklinikk om dette. 

Lykke lykke til! 

Takk for en kunnskapsrik og nyttig tilbakemelding :blomst2: Jeg har fortsatt smerteproblematikken, men den er kommet helt i skyggen av forventede vansker rundt nedtrapping. Regner med å besøke smerteklinikken på et tidspunkt. Fastlegen har lite kunnskap på området, men henviser villig. 

Jeg visste ikke at det var "enklere" å slutte på Morfin. Det er absolutt noe jeg skal ha i bakhodet 👍

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...