Gå til innhold

Hjertet hopper over slag - når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har de tre siste dagene hatt ubehag i brystkassen fordi det føles som om hjertet hopper over et slag. Jeg har hatt det veldig mye i dag, og har fulgt med på pulsen i halsen - den dunker jevnt, tar en pause, og dunker detetter hardt, og så om igjen flere ganger. Når dette skjer, blir det ubehag i øvre del av ryggen samt oppe i brystkassen/opp mot halsen. 

Er dette uskyldig, vanlig - eller noe som bør sjekkes hos lege? Jeg sliter til vanlig med kronisk sykdom, men dette er nytt og selvfølgelig ubehagelig. Alene med to barn blir jeg naturligvis også bekymret for om noe skal skje mens jeg sover eller lignende. 

Jeg er relativt ofte hos lege for forskjellig oppfølging, og føler jeg maser..derfor sitter det samtidig langt inne å oppsøke lege for dette.

Erfaringer?

Kvinne 30 år. 

Anonymkode: 324b3...d9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du opplever er trolig ekstraslag, ikke at hjertet hopper over slag. Det kan føles litt ubehagelig, men er som regel ikke farlig. Men kontakt for all del legen din dersom du er engstelig.

Anonymkode: caf7e...032

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NÅ!

Anonymkode: f7c79...1df

Skrevet (endret)

Dette kalles ekstraslag og er ganske vanlig. Hjertet hopper ikke over et slag, men tar et lite umerkelig ekstraslag imellom. Normal er det regnet som relativt harmløst, men da du også merker ubehag i brystet ville jeg snakket med legen om det.

Edit: der kom en meg i forkjøpet.

Vil ellers bemerke at dette har jeg hatt selv i mange år uten ubehag. Men det kan også hende at du har fått hjerteflimmer, siden du også får ubehag. Det bør legen kunne sjekke.

Endret av senior
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere andre sier, høres dette ut som ekstraslag på hjertet, som i de fleste tilfeller er ufarlig. Jeg har hatt enormt mye av dette i lange perioder i mange år, det kan være helt ekstremt ille noen ganger, og veldig ubehagelig, men ikke farlig. Jeg har vært hos hjertespesialist med dette, og fikk da registrert nesten 6000 ekstraslag på et døgn. Det var heller ikke det verste døgnet jeg har opplevd, kanskje litt midt på treet. Jeg hadde villet høre med legen om det for sikrets skyld da, kanskje det blir tatt et ekg for å prøve å fange opp disse ekstraslagene for å finne ut hvor de utløses. Også er det godt for deg å få snakket med lege om dette uansett😊

Anonymkode: 811b2...1e5

• Liker 3
Skrevet

Jeg gikk til legen med noe lignende. Det ble avfeid med et skuldertrekk og «det er stress». Men gå til legen hvis det er noe som plager deg. Uansett om det er stress eller hjertet eller noe annet kan det være greit å ta en liten sjekk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har det og har hatt det i ett års tid. Får slike "anfall" der det er ganske heftig, kan vare i alt fra 2 minutter til kanskje 20 minutter. Når det roer seg er pulsen høyere enn vanlig (ligger på 95-110), men så roer det seg. Nå skal det sies at jeg snuser svært mye. Inntar sjeldent koffein og er lite fysisk aktiv. 

Har nevnt det til legen men han gjorde ikke noe med det. Jeg lider av depresjon så er nok det som får skylden. Jeg driter jo i det om det er en hjertefeil, men det er en ubehagelig følelse når det står på da kroppen blir stresset. Snakk med legen din så sjekker han med EKG om alt er i orden! 

Anonymkode: 2f6d4...717

Jeg snuser også ganske mye, men snuser samme mengde nå som for 10 år siden - så synes det er rart om det er det. 

Takk for alle svar, skal «plage» legen med dette også, så får jeg sjekket om det er noe uskyldig eller noe galt. 

TS

Skrevet

Er nok supraventrikulære ekstraslag. Kjennes ut som hjertet glemmer et slag, men det gjør det altså ikke. Veldig ubehagelig, men ikke farlig. Kan nok trigges av stress, kaffe, alkohol osv. Men ta deg en tur til legen, ingen her inne som kjenner din sykdomshistorie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har blitt plagsomt og veldig mye av det kan du ta en legesjekk, men antageligvis er det ikke noe farlig. Jeg drakk mye kaffe hver dag i mange år, plutselig tålte jeg det ikke lenger og fikk plagsomme ekstraslag av det. Nå går det i maks en kopp om dagen og resten koffeinfri. Snus er jo stimulerende så det er kanskje det første man bør tenke på å kutte ut...

Anonymkode: 5ec2c...b12

• Liker 1
Gjest LanoAltforstor
Skrevet (endret)

.

Endret av LanoAltforstor
Skrevet

Ingen her kan komme med råd, men generelt er ekstrasystoler svært vanlige, nesten alle har dette i løpe av ett døgn.
Kommer disse ofte eller en har bekymring rundt symptomene så bør dette nevnes til fastlegen.
Bare i svært sjeldne tilfeller representere dette mer alvorlig patologi.  

En fordel med å få bekreftet ufarligheten av tilstanden er at dette i seg selv kan redusere stress som igjen kan senke frekvensen av ekstrasystoler. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Jeg har de tre siste dagene hatt ubehag i brystkassen fordi det føles som om hjertet hopper over et slag. Jeg har hatt det veldig mye i dag, og har fulgt med på pulsen i halsen - den dunker jevnt, tar en pause, og dunker detetter hardt, og så om igjen flere ganger. Når dette skjer, blir det ubehag i øvre del av ryggen samt oppe i brystkassen/opp mot halsen. 

Er dette uskyldig, vanlig - eller noe som bør sjekkes hos lege? Jeg sliter til vanlig med kronisk sykdom, men dette er nytt og selvfølgelig ubehagelig. Alene med to barn blir jeg naturligvis også bekymret for om noe skal skje mens jeg sover eller lignende. 

Jeg er relativt ofte hos lege for forskjellig oppfølging, og føler jeg maser..derfor sitter det samtidig langt inne å oppsøke lege for dette.

Erfaringer?

Kvinne 30 år. 

Har akkurat det samme som deg. Ekstraslag. Du må oppsøke lege (helst en hjertespesialist) 

https://www.aleris.no/medisinsk-senter/hjertespesialist/tema-hjerte/hjertet-loper-lopsk/

Anonymkode: 76364...725

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...