Gå til innhold

Onkel død, fikk ikke beskjed

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grandonkelen min døde nylig, og jeg og min nærmeste familie (mor, far, søsken, tante, onkel) fikk ikke beskjed om hans bortgang. Jeg og mannen min besøkte ham om sommeren annenhvert år, han ble invitert i konfirmasjoner og bryllupet vårt o.l., og vi regnet han som en onkel.

Onkelen min ringte til slekten vår på den siden av landet (de ringes kanskje hver 3. måned) og da informerte de han litt i forbifarten at de nettopp hadde hatt begravelse for han. Vi visste ikke han var død engang, men de hadde visst ikke villet snakke mer, og har ikke tatt telefonen siden. Dette er et par dager siden. Nå sitter vi alle igjen som spørsmålstegn, og er opprørte over situasjonen. Det er ikke noe ondt blod i familien annet enn at de som bodde nærmest den avdøde ikke kjenner oss så godt, og vi har ikke mye kontakt med dem, annet enn onkelen min som ringer dem relativt ofte. (Han fikk ikke beskjed han heller)

Grandonkelen vår var såpass nær på grunn av Danmarksturer og hytteturer vi alle dro på sammen da han var yngre, noe jeg regner med de er klar over? De vet jo at vi kjente han godt? Når jeg husker etter har resten av slekten der borte også blitt med på disse hytteturene, så vi har hatt mye kontakt med dem før, men det er jo mange år siden…

Litt usikker på om vi skal ta dette som et hint om at kontakten bare er brutt fra deres side? Trodde familie skulle informere om slike ting 

Anonymkode: 61e87...430

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen plikt å informere om dødsfall til øvrig familie dessverre.. Hva en familie bør gjøre og må gjøre er to ulike ting. 

Selvsagt noe spesielt, men samtidig har jeg hørt om og opplevd flere slike tilfeller. Min bestefar ytret selv ønske om at det ikke skulle informeres om noe sted om hans død før etter begravelse. Samme hørte jeg nå med naboene. Der viste ingen utenom naboens barn om at deres mor døde. Jeg fikk vite det av en tilfeldighet 2mnd seinere for jeg traff han i gata og barnet mitt spurte hvor hun var. 

Svigers sin familie har hatt likedan. Når min datters oldefar døde, viste ikke svigers om det før etter begravelse heller. 

Min egen far ønsket ikke at dødsfall ble offentliggjort på sosiale medier eller lignende før etter begravelse. Kun nærmeste familie skulle informeres. Syns selv det er noe spesielt, men det er opp til hver enkelt og hver enkelts familie.

Anonymkode: 2e130...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Onkelen din som ringte, er det barn av grandonkelen?

Jeg synes det er dårlig gjort å ikke informere nær familie, som dette jo er. Men blir heller ikke overrasket. Ene delen av min familie gjør lignende, og de som gjør slikt der, de er ikke gode personer, for å si det slik.

Jeg har inntrykk av at slikt blir mer og mer vanlig, og jeg tror det er et uttrykk for hvor distansert folk blir fra hverandre og følelser og naturlige livsstadier. Alt skal glanse, gi klikk, scrolle videre, ikke snakke om det som er ubehagelig. Forbausende mange takler ikke å forholde seg til død og sorg. Og på den måten lærer vi ikke barn å forholde seg til livets gang.

Hadde jeg vært i deres situasjon, Ts, så hadde jeg spurt rett ut om hvorfor dere ikke ble informert, siden dere har hatt et følelsesmessig nært forhold til grandonkelen og at dere jo holdt kontakten med ham. Vet ikke om det kan være en idé, men jeg har sett at en del familier har greid å legge mer problematiske ting bak seg om de har møttes på slektsstevne, da en slik tilstelning fokuserer på felles historie og fellesskap, heller enn det motsatte. Kanskje du og noen fra din generasjon kan dra igang noe slikt? Kan hende det kan bygge bro mellom de ulike delene av familien ❤️

❤️

Anonymkode: 31a73...d14

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen plikt å informere om dødsfall til øvrig familie dessverre.. Hva en familie bør gjøre og må gjøre er to ulike ting. 

Selvsagt noe spesielt, men samtidig har jeg hørt om og opplevd flere slike tilfeller. Min bestefar ytret selv ønske om at det ikke skulle informeres om noe sted om hans død før etter begravelse. Samme hørte jeg nå med naboene. Der viste ingen utenom naboens barn om at deres mor døde. Jeg fikk vite det av en tilfeldighet 2mnd seinere for jeg traff han i gata og barnet mitt spurte hvor hun var. 

Svigers sin familie har hatt likedan. Når min datters oldefar døde, viste ikke svigers om det før etter begravelse heller. 

Min egen far ønsket ikke at dødsfall ble offentliggjort på sosiale medier eller lignende før etter begravelse. Kun nærmeste familie skulle informeres. Syns selv det er noe spesielt, men det er opp til hver enkelt og hver enkelts familie.

Syns ikke naboer nødvendigvis trengs å informeres.

I de tilfellene du nevner, ble jo familien informert i etterkant av begravelse, og fikk da forklaring om at dette var noe avdøde ønsket regner jeg med? 
Her fikk vi ikke beskjed på noen måte, og får ikke svar lenger når vi prøver å kontakte dem heller, for å kondolere og prøve å forstå hvorfor det ble som det ble 😕 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Onkelen din som ringte, er det barn av grandonkelen?

Jeg synes det er dårlig gjort å ikke informere nær familie, som dette jo er. Men blir heller ikke overrasket. Ene delen av min familie gjør lignende, og de som gjør slikt der, de er ikke gode personer, for å si det slik.

Jeg har inntrykk av at slikt blir mer og mer vanlig, og jeg tror det er et uttrykk for hvor distansert folk blir fra hverandre og følelser og naturlige livsstadier. Alt skal glanse, gi klikk, scrolle videre, ikke snakke om det som er ubehagelig. Forbausende mange takler ikke å forholde seg til død og sorg. Og på den måten lærer vi ikke barn å forholde seg til livets gang.

Hadde jeg vært i deres situasjon, Ts, så hadde jeg spurt rett ut om hvorfor dere ikke ble informert, siden dere har hatt et følelsesmessig nært forhold til grandonkelen og at dere jo holdt kontakten med ham. Vet ikke om det kan være en idé, men jeg har sett at en del familier har greid å legge mer problematiske ting bak seg om de har møttes på slektsstevne, da en slik tilstelning fokuserer på felles historie og fellesskap, heller enn det motsatte. Kanskje du og noen fra din generasjon kan dra igang noe slikt? Kan hende det kan bygge bro mellom de ulike delene av familien ❤️

❤️

Anonymkode: 31a73...d14

Takk, ja, vi prøver å få kontakt, mulig de bare vil ha avstand fra alt som kommer med et dødsfall osv

AnonymBruker
Skrevet

begraves i stillhet etter avdødes ønske?

Anonymkode: 33286...143

AnonymBruker
Skrevet

Søsknene mine kommer ikke til å få beskjed om at jeg er død. Det skal foregå i stillhet uten begravelse og bare askestrøing 

Anonymkode: 6161c...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Mor til mannen min fikk ikke beskjed at svoger hadde gått bort, enda ho pratet med ham hver 14 dag. Plutselig så svarte han ikke og ho prøvde å ringe og ringe. Til slutt fant vi tlf nr til ene barnebarne der, siden de som min svigermor var tante til hadde gått bort. Da fikk ho beskjed" nei han er død og jeg trodde dere alle andre var døde og jeg" så der mister min mann onkel uten at vi fikk vite det.

Vet svigermor ble veldig lei seg over å ikke fått mulighet å være med å si farvell

Anonymkode: a6586...c4a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke naboer nødvendigvis trengs å informeres.

I de tilfellene du nevner, ble jo familien informert i etterkant av begravelse, og fikk da forklaring om at dette var noe avdøde ønsket regner jeg med? 
Her fikk vi ikke beskjed på noen måte, og får ikke svar lenger når vi prøver å kontakte dem heller, for å kondolere og prøve å forstå hvorfor det ble som det ble 😕 

Handlet ikke om at naboer skulle melde fra. Var enda et eksempel på at familier og folk velger å ikke informere annen familie før etter begravelse. 

Svært mange begraves i stillhet. 

Dersom de ikke ønsker kontakt, så ønsker de ikke kontakt. Vil de ikke forklare så vil de ikke forklare. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...