Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en veldig stor restskatt i år som jeg må søke om å dele opp? Noen som har gjort det før? Er det vanskelig å få innvilget? Har sjekket skattekortet i år nøye så det ikke skjer igjen. Men neste år, hvis skattekortet er satt for høyt får jeg fortsatt justert det ned selv om jeg delte opp restskatten, eller kommer det i en automatisk kontroll? Og da mener jeg justere så jeg kommer nærmere null, at jeg ikke skylder men ikke får igjen noe heller.

Anonymkode: a0147...2a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Null problem å få det oppdelt i to innbetalinger. Alle får det om de ber om det.

Det andre spørsmålet ditt skjønte jeg ikke helt. Du kan justere skattekortet ditt så mange ganger du vil. Om du vil kan du sette et høyt skattetrekk på starten av året og så senere gjøre om så du får et lavere trekk. Var det det du mente?

Anonymkode: f73cc...0bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Null problem å få det oppdelt i to innbetalinger. Alle får det om de ber om det.

Det andre spørsmålet ditt skjønte jeg ikke helt. Du kan justere skattekortet ditt så mange ganger du vil. Om du vil kan du sette et høyt skattetrekk på starten av året og så senere gjøre om så du får et lavere trekk. Var det det du mente?

Man behøver ikke å be om å få delt beløpet i to innbetalinger. Det skjer automatisk når man skylder mer enn 1000 kroner.

Anonymkode: 30992...7f3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Skjønner. Men kan man få delt det opp mer en i to?

Mente bare å justere det litt ned om de jeg får i desember blir satt for høyt. Men sammen trekk hver måned da når jeg justerer det litt ned. Redd de skal sette trekket for høyt og at jeg ikke får nedjustert det.

Anonymkode: a0147...2a5

Skrevet (endret)

Du setter skattetrekket selv i stor grad på Skatteetaten gjennom året så mange ganger du vil. Men du skal vite hva du gjør.

Du kan betale inn når du vil så ofte du vil. Innen 24. september (Edit - siste fakturas forfall - forhold deg til å innfri beløp til forfall som kommer på de to fakturaen). Sånn sett kan du begynne nå og betale i fire månedlige avdrag. Rentene begynner å løpe fra 1. juni så betal så mye som mulig før det, Merk at renteberegningen løper da fra 1 juli i inntekståret. Er vel 3,5% ca.

Endret av Eric_B
AnonymBruker
Skrevet

Du kan betale ønsket beløp innen 31. mai ved å bruke kidnr og kontonr som står på pdf-skattemeldingen din. 

Resterende blir automatisk delt i to dersom det gjenstår mer enn 1000 kr, med en mnd mellom forfallsdatoene. Tidligste forfallsdatoer er i august og september.

Man kan søke om betalingsavtale, men det er veldig strengt, så det er vanskelig å få det. Mange kriterier som må oppfylles. 

Anonymkode: 37339...338

AnonymBruker
Skrevet

Dette må være oppfylt for å kunne få en betalingsavtale

Alle vilkårene må være oppfylt for å få kunne en betalingsavtale:

• Du er ikke i stand til å betale kravene på vanlig måte.
  • Søknaden må inneholde et betalingstilbud / forslag til nedbetalingsplan. Søknaden må omfatte alle skatte- og avgiftskravene du eventuelt har.
  • Betalingstilbudet må være det beste du kan gi.
  • Betalingstilbudet ditt må gi oss bedre dekning enn vi får ved å fortsette innkrevingen.
  • Det at du får en betalingsavtale, må ikke virke støtende eller være egnet til å svekke den alminnelige betalingsmoralen.

Anonymkode: 37339...338

Skrevet

Restskatt kommer i to terminer, jeg mener det er forfall 20.08 og 20.09 for de fleste.

Når det gjelder betalingsavtaler for restskatt, så er dette litt vanskelig. Skattekrav er de desidert verste kravene å ha, de går fryktelig raskt til tvangsinnkreving og det skattekontoret typisk gjør er å legge ned et 20-30% påleggstrekk og samtidig ta pant i eiendelene dine. Sistnevnte gir betalingsanmerkning. I tillegg løper 12,5% forsinkelsesrente - denne er typisk like høy som renten du blir tilbudt på forbrukslån.

Jeg ville søkt om en nedbetalingsavtale når den tid kommer, men prioritert å for enhver pris få betalt dette. Ikke ofte jeg gir dette rådet, men får du ikke betalt kravet, så er dette noe av det eneste jeg ville vurdert å ta et forbrukslån for å betale. For skattekrav er ekstremt kjipe, og det tar bare et 4-18-varsel med 14 dagers betalingsfrist, som sendes 7 dager etter første termins forfall, før du får betalingsanmerkning og lønnstrekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...