AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #1 Skrevet 7. mai 2024 Baby er 9 måneder og hun sover gjennom natten (8-9 timer i strekk). Er det skadelig for henne om jeg snuser på kvelden når hun har lagt seg? Det vil jo gå 7,5 time++ før hun ammes igjen. Hva tenker dere?? Trenger ingen leksjoner her altså, er veldig klar over at snus og nikotin ikke er bra når man ammer. Er derfor jeg spør om det er skadelig for baby om jeg snuser kun på kveldene. Anonymkode: 34843...c6c
ValarMorghulis Skrevet 7. mai 2024 #2 Skrevet 7. mai 2024 Bra er det vel ikke, men jeg sprakk selv da ungen var et år. Tok en snus i bilen på tur til jobb hver dag, merket aldri noe forskjell på barnet. Snus er ute av melka etter 7,5 timer, da halveringstiden er på ca. 90 minutter. Det hendte likevel iblant at det gikk under 7,5 timer mellom snus og amming, så jeg hadde mye dårlig samvittighet i den perioden. Klarte ikke å slutte da jeg først hadde begynt igjen. Men det er faktisk bedre for barnet å amme og snuse enn å gå over til MME ☺️ Denne gangen skal jeg prøve å vente med snus til jeg er helt ferdig med amming 😅 Men fy fader det er vanskelig. https://ammehjelpen.no/nikotin/
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #3 Skrevet 7. mai 2024 I lys av pågående diskusjonen inne på familieforumet foreslår jeg at du kutter snusen og setter pengene du sparer på en bunadskonto Anonymkode: 23fc6...56b 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #4 Skrevet 7. mai 2024 ValarMorghulis skrev (2 timer siden): Bra er det vel ikke, men jeg sprakk selv da ungen var et år. Tok en snus i bilen på tur til jobb hver dag, merket aldri noe forskjell på barnet. Snus er ute av melka etter 7,5 timer, da halveringstiden er på ca. 90 minutter. Det hendte likevel iblant at det gikk under 7,5 timer mellom snus og amming, så jeg hadde mye dårlig samvittighet i den perioden. Klarte ikke å slutte da jeg først hadde begynt igjen. Men det er faktisk bedre for barnet å amme og snuse enn å gå over til MME ☺️ Denne gangen skal jeg prøve å vente med snus til jeg er helt ferdig med amming 😅 Men fy fader det er vanskelig. https://ammehjelpen.no/nikotin/ Bare ikke begynn igjen, det er enda bedre 😊 Anonymkode: a9ba8...1ce
ValarMorghulis Skrevet 8. mai 2024 #5 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bare ikke begynn igjen, det er enda bedre 😊 Anonymkode: a9ba8...1ce Lettere sagt enn gjort. Bedre for kropp og helse, men når jeg har gått 1-2 år uten snus og fremdeles tenker på det og savner det hver eneste dag så føles det rett og slett ikke ut som om det er verdt det 🙃🫠 Nikotin er noe dritt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #6 Skrevet 8. mai 2024 ValarMorghulis skrev (14 minutter siden): Lettere sagt enn gjort. Bedre for kropp og helse, men når jeg har gått 1-2 år uten snus og fremdeles tenker på det og savner det hver eneste dag så føles det rett og slett ikke ut som om det er verdt det 🙃🫠 Nikotin er noe dritt. Folk klarer å slutte med heroin. Da klarer du å slutte med snus. Dårlig eksempel å sette for barna dine at du snuser. Bruk det som motivasjon 😊Har selv sluttet med både snus og røyk så vet hvor jævlig det er, men har faktisk gått veldig greit å slutte denne gangen. Turte ikke røre sånt når jeg ammet, og ble gravid på nytt før jeg var ferdig med amming, så nå har jeg plutselig vært snusfri i over 2,5 år. Tenker ikke så mye på det lenger, men samboers snus lukter veldig godt noen ganger. Blir en del godis da, så savner å ha noe å kose meg med som ikke er mat. Anonymkode: a9ba8...1ce
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #7 Skrevet 8. mai 2024 Slutt heller å amme enn å begynne å snuse og satse på at du ikke sprekker og må amme etter snusing. Nikotininnholdet oppkonsentreres tre ganger i morsmelk, du har et barn uten toleranse som kommer til å bli enten 1) akutt sjuk av det eller 2) gradvis avhengig. Anonymkode: 096de...e64 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #8 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt heller å amme enn å begynne å snuse og satse på at du ikke sprekker og må amme etter snusing. Nikotininnholdet oppkonsentreres tre ganger i morsmelk, du har et barn uten toleranse som kommer til å bli enten 1) akutt sjuk av det eller 2) gradvis avhengig. Anonymkode: 096de...e64 Og ja - man anbefaler morsmelk fremfor mme fordi det beskytter mot den økte risikoen for krybbedød, en risiko man selv påfører dem ved å omgi barnet sitt med giftstoffer. At folk klarer å gjøre dette selv etter barnet har født er helt uforståelig for meg. Å se på det uskyldige barnet og så tenke at versågod, her får du servert nikotin og andre giftstoffer av meg… Anonymkode: 096de...e64
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #9 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Slutt heller å amme enn å begynne å snuse og satse på at du ikke sprekker og må amme etter snusing. Nikotininnholdet oppkonsentreres tre ganger i morsmelk, du har et barn uten toleranse som kommer til å bli enten 1) akutt sjuk av det eller 2) gradvis avhengig. Anonymkode: 096de...e64 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og ja - man anbefaler morsmelk fremfor mme fordi det beskytter mot den økte risikoen for krybbedød, en risiko man selv påfører dem ved å omgi barnet sitt med giftstoffer. At folk klarer å gjøre dette selv etter barnet har født er helt uforståelig for meg. Å se på det uskyldige barnet og så tenke at versågod, her får du servert nikotin og andre giftstoffer av meg… Anonymkode: 096de...e64 Dette stemmer faktisk ikke. Det beste er selvsagt å ikke snuse/røyke mens man ammer, men det er bedre å amme og snuse enn å snuse og gi MME. Morsmelk er ikke anbefalt fremfor mme fordi det beskytter mot økt risiko for krybbedød, men fordi næringsstoffene i morsmelk er så enormt verdifulle for barnet. https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/amming-og-royking https://www.breastfeeding.asn.au/resources/breastfeeding-and-smoking-or-vaping https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rad-til-kvinner-som-ammer/nikotin-koffein-og-ammete Anonymkode: 27a18...db2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #10 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 20.32): Og ja - man anbefaler morsmelk fremfor mme fordi det beskytter mot den økte risikoen for krybbedød, en risiko man selv påfører dem ved å omgi barnet sitt med giftstoffer. At folk klarer å gjøre dette selv etter barnet har født er helt uforståelig for meg. Å se på det uskyldige barnet og så tenke at versågod, her får du servert nikotin og andre giftstoffer av meg… Anonymkode: 096de...e64 What 😂😂😂.. mme økt fare for krybbedød? Tipper du er ei ung bessewisser mamma som ikke vet en shit hva du snakker om angående krybbedød. Mine barn er mme barn untatt ei. De lever enda i beste velgående. Krybbedød opplevde jeg i graviditet, fullbårent til termin så det kan skje før og. Folk tror krybbedød bare skjer etter fødsel de første månedene. Kan og skje som voksen. Leste nylig om ei mor som mistet sønnen sin som sov hvor hjertet brått stoppet da han sov. Voksen gutt, i 30 åra. Krybbedød. Men tror folk må shut it angående krybbedød når de ikke har peil på hva de snakker om. Men akkurat dette med nikotin er jeg fullstendig enig med deg i!!! Ammer man, og snuser/røyker er fare for død mye større. Rart at nhi syns det er greit med litt alkohol som ammende. No no det og syns jeg. Anonymkode: 977ed...83f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #11 Skrevet 10. mai 2024 Hvordan er det mulig å slutte i 18 mnd, så begynne å snuse igjen? Anonymkode: cedee...5a8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #12 Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan er det mulig å slutte i 18 mnd, så begynne å snuse igjen? Anonymkode: cedee...5a8 Hæ? Jeg hadde sluttet i fem år før jeg begynte igjen. Ble riktignok gravid rett etterpå og sluttet tvert, men jeg går med tanker om å begynne igjen når jeg er ferdig å amme. En tidligere rusmisbruker i bygda fortalte at å slutte med snus var mye vanskeligere enn å slutte med dop 😅 Anonymkode: 24494...7e6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #13 Skrevet 10. mai 2024 Har hørt at melken kan få en litt annerledes smak, litt sur, så risikoen er jo at barnet slutter å like melken din. Direkte farlig er det nok ikke når det går så mange timer og barnet er såpass stor Tar en pris i ny og ned kveldstid selv, får overraskende lite ut av det. Anonymkode: fd9b2...891
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #14 Skrevet 10. mai 2024 Fin måte å prime babyen til å like nikotin. Så hvis hen begynner med snus eller røyk kan du lure på om du la opp til dette Anonymkode: f2185...9d3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #15 Skrevet 10. mai 2024 Det er lettere å sammenligne med alkohol fordi folk flest har et bedre forhold til konsentrasjonen av alkohol enn av nikotin. Se for deg at du drikker 6 øl med alkoholkonsentrasjon 5 % og ender med en promille på 1 (det vil si 0,1 %). Om alkoholprosenten i morsmelken blir noe forhøyet - si feks 50 %, så blir konsentrasjonen her 1.5 promille eller 0.15 %. Det er alkoholmengde i størrelsesorden som det en finner i vanlige matvarer som surdeigsbrød, appelsinjuice, modnet banan og så videre. Og da har en ganske høy promille(!) Det finnes mange grunner til å unngå å amme når en er beruset, men det er ikke først og fremst pga alkoholmengden i morsmelken, i alle fall når det er snakk om barn som ikke lenger fullammes og som får vanlig mat. Så lenge det er et barn som har tilvent magen til vanlig mat og som får store deler av sitt daglige næringsinntak gjennom dette, ville jeg ikke vært redd for at ungen skal få merkbare effekter av nikotinen. Om du i tillegg venter 1 time eller mer, kan du helt sikkert gjøre det med god samvittighet. Forskere har ikke klart å finne tydelige sammenhenger mellom mors nikotininntak og skadelige følger hos barna, selv om røykende mødre var ekstremt vanlig på 70 og 80-tallet og enda er ganske utbredt i hele verden. Faktisk anbefales det etter hva jeg vet faktisk å amme nyfødte heller enn å kutte ammingen og gi MME om en absolutt ikke klarer å kutte ut røyken. Godt jobbet for å ha droppet snusen under graviditeten og de første mndene av babyens liv! I stedetfor å fordømme denne moren, syns jeg hun fortjener å applauderes for innsatsen. Anonymkode: 460cc...305 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå