agbre Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #21 Skrevet 11. februar 2006 (endret) Folk er redd for barna sine kommentar slettet, Mie (mod) Hvis alle var like motløse som deg hadde hele verden blitt islamisert. Det koster å bevare ytringsfriheten. ← Helt i orden. Kall meg gjerne feig. Står for det, jeg Skulle vel heller sett at det ikke var noe religioner jeg. Hadde passa store feige meg bra Endret 11. februar 2006 av Mie
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #22 Skrevet 11. februar 2006 Så du mener at dersom du har en eller annen tilknytning til et land der folk har det ille skal du som norsk statsborger kunne oppføre deg på en truende måte osv overfor andre norske statsborgere??? Nå er det vel minst like stor andel "ekstreme" i vesten, da.. Tror du har missforstått.. Det er ikke jeg som utøver vold og trusler pga sinnet mitt.. Jeg sitter bare her og skriver, jeg.... I kjent sivilisert stil! Slike som deg polariserer bare problemstillingen. Sint, sint, sint. Det er alt dere kommer med. Og muslimene i vesten er moderate i motsetning til muslimene i midt-østen. At det finnes like mange ekstreme i vesten er bare sludder.
Gjest gjesta Skrevet 11. februar 2006 #23 Skrevet 11. februar 2006 (endret) Selvfølgelig er jeg redd for at noe skal skje med meg, mine barn og min familie og mitt land, men jeg er ikke så redd at jeg er villig til å legge meg flat og be om unnskyld for noe jeg ikke trenger. Jeg nekter at redsel skal styre meg slik at jeg ikke lenger sier i fra et dette aksepterer jeg ikke! Endret 15. februar 2006 av Persille
loffen Skrevet 11. februar 2006 #24 Skrevet 11. februar 2006 Skal de få skremme på oss islamisering altså? og dermed belønne deres terrorvirkemidler? Da er du allerede kuet og de har vunnet! ← Enig med deg. Og at de brenner flagget vårt og ødelegger riksvåpenet vårt, kaster brannfakler og stein det aksepterer vi. De burde ihvertfall be om unnskyldning! Vold er verre enn ironi for f....
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #25 Skrevet 11. februar 2006 Slike som deg polariserer bare problemstillingen. Sint, sint, sint. Det er alt dere kommer med. Og muslimene i vesten er moderate i motsetning til muslimene i midt-østen. At det finnes like mange ekstreme i vesten er bare sludder. ← For en tid tilbake så var det et debatt program på tv hvor det ble uttalt fra mange andregenerasjons norsk-pakistanere at det pakistanske miljøet i Norge var mer konservativt enn deres familier hjemme i Pakistan. Dette fordi utviklingen hadde stått stille siden de flyttet fra Pakistan.
Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2006 #26 Skrevet 11. februar 2006 For en tid tilbake så var det et debatt program på tv hvor det ble uttalt fra mange andregenerasjons norsk-pakistanere at det pakistanske miljøet i Norge var mer konservativt enn deres familier hjemme i Pakistan. Dette fordi utviklingen hadde stått stille siden de flyttet fra Pakistan. ← De er allikevel ikke like mange.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #27 Skrevet 11. februar 2006 De er allikevel ikke like mange. ← I forhold til antallet som bor her så er de flere.
Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2006 #28 Skrevet 11. februar 2006 I forhold ja - men de er uansett ikke like mange. Og det var det som ble påstått litt tidligere i tråden.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #29 Skrevet 11. februar 2006 I forhold ja - men de er uansett ikke like mange. Og det var det som ble påstått litt tidligere i tråden. ← Men det sier litt om at vi mislykkes med å formidle det som er positivt ved vår kultur. Alle kulturer har positive trekk. Det vi har sett de siste dagene er svært negative trekk ved en del av den muslimske kulturen.
Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2006 #30 Skrevet 11. februar 2006 Mennesker som flytter ut av en kultur og inn i en annen, vil gjerne holde seg til sine egne. I og med at de har flyttet ut av sitt eget land, følger de heller ikke den normale utviklingen i landet de har flyttet fra, og tviholder på det som var sitt på det tidspunktet de flyttet fra det. Helt normalt - du fant det samme hos utvandrede nordmenn i Amerika også. Både språklig og kulturelt blir de stående der de var da de forlot.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #31 Skrevet 11. februar 2006 Mennesker som flytter ut av en kultur og inn i en annen, vil gjerne holde seg til sine egne. I og med at de har flyttet ut av sitt eget land, følger de heller ikke den normale utviklingen i landet de har flyttet fra, og tviholder på det som var sitt på det tidspunktet de flyttet fra det. Helt normalt - du fant det samme hos utvandrede nordmenn i Amerika også. Både språklig og kulturelt blir de stående der de var da de forlot. ← Det var det jeg mente.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #32 Skrevet 11. februar 2006 Mysan skriver at de som utvandret til Amerika beholdt sitt språk og sin kultur, vel, jeg kan bare svare for meg selv, men mine slektninger er så amerikansk det bare går an. Og barna til førstegenerasjons utvandrere i min familie kan ikke et ord norsk. Skriver med to av de.(På engelsk.) Så en annen ting, de som demonstrerte i dag, hvorfor demonstrerte de ikke mot volden som nå foregår i verden også. Selv om de føler seg krenket, så kan de vel tilgi. Snu det andre kinnet til. - eller tenke: tilgi dem. de vet ikke hva de gjør. Trodde at alle troende hadde sånne tanker, og særlig Islam som vel er den mest tålerante religionen i verden. Eller????
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2006 #33 Skrevet 12. februar 2006 Mysan skriver at de som utvandret til Amerika beholdt sitt språk og sin kultur, vel, jeg kan bare svare for meg selv, men mine slektninger er så amerikansk det bare går an. Og barna til førstegenerasjons utvandrere i min familie kan ikke et ord norsk. Skriver med to av de.(På engelsk.) ← Folk som flytter fra Norge til USA i våre dager kan ikke sammenlignes med utvandrerne for hundre år siden, ei heller innvandrere til Norge i dag fra midtøsten. Barna tar selvfølgelig til seg språket i landet de vokser opp i - og snakker ikke foreldrene morsmålet med dem hjemme så lærer de ikke det. Det er ikke så rart. Folk som utvandrer til USA i dag, får ikke nødvendigvis det "syndromet" som utvandrere for hundre år og mer siden. Nå flytter de en og en familie, ikke som hele samfunn, og de lander ikke steder hvor det stort sett er andre nordmenn heller. Jeg har nå firmeninger på Hawaii - de verken ser norske ut eller snakker norsk, men de er jo også fjerde generasjons innvandrere der borte, så det skulle bare mangle. De innvandrerne vi har her i landet i dag som er førstegenerasjon er de som har beholdt sin kultur og sitt språk. Ungene deres snakker norsk og sine foreldres språk, men de har neppe samme sjargongen som sine jevnaldrende i hjemlandet. Disse førstegangsinnvandrerne er vel også de som tviholder på kulturen sin, og når det gjelder ungene deres, kan det vel slå begge veier. Noen følger foreldrene sine og noen har blitt fornorskede. Jeg var i England i noen måneder som attenåring, og i den byen var det en skole med veldig mange norske studenter. Selvfølgelig holdt vi oss veldig mye sammen med dem. Feiret 17.mai og alt som gode nordmenn gjør. Et par år senere var jeg i California for en litt lenger periode, men der var jeg eneste nordmann så vidt jeg vet og ble sånn integrert i det livet som var rundt meg.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #34 Skrevet 12. februar 2006 Det er ikke hvordan du har det - det er hvordan du tar det! Jeg tar det bakfra
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #35 Skrevet 12. februar 2006 I forhold ja - men de er uansett ikke like mange. Og det var det som ble påstått litt tidligere i tråden. ← Hvor ser du det?? Jeg tror det var meg du refererer til og jeg snakket kun om ANDEL (som er noe ganske annet enn antall) Og utansett hvor mange det måtte være her og der, så er det de som faktisk lever i et demokratisk land som bekymrer meg mest.. De BURDE vite bedre!
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2006 #36 Skrevet 12. februar 2006 Vet ikke om det var deg, men jeg leste innlegg hvor det stod: Det er like mange her i europa som det er der nede... Ikke ordrett for jeg husker ikke, og jeg gidder ikke lete det frem.
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2006 #37 Skrevet 12. februar 2006 Hvor ser du det?? Jeg tror det var meg du refererer til og jeg snakket kun om ANDEL (som er noe ganske annet enn antall) Og utansett hvor mange det måtte være her og der, så er det de som faktisk lever i et demokratisk land som bekymrer meg mest.. De BURDE vite bedre! ← Ok da misforstod jeg deg.. måtte jo lete frem igjen hva du skrev. Men uansett - om prosenten ekstreme her i landet er lik eller høyere enn i deres eget hjemland, spiller ikke så stor rolle - 1% av en million er mange- 1% av ti er bare litt.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #38 Skrevet 13. februar 2006 Men uansett - om prosenten ekstreme her i landet er lik eller høyere enn i deres eget hjemland, spiller ikke så stor rolle - 1% av en million er mange- 1% av ti er bare litt. Du synes ikke det spiller noen rolle??? Det at det faktisk er større sannsynlighet for en europeisk muslim for å være ekstremist enn for en arabisk er i seg selv et ganske sjokkerende faktum.. Særlig sett i sammenheng med at det er de europeiske (danske og en norsk bla) som har laget mye av denne saken med å reise rundt og hause opp folk. Forresten så er det ikke akkurat ti muslimer i de fleste europeiske land.. Det er MAAANGE.. Og de kan etter hvert bli "flertall"... Hva gjør vi da? Sier du fortsatt at "det spiller ingen rolle"??
Annie Skrevet 13. februar 2006 #39 Skrevet 13. februar 2006 Selvfølgelig er jeg redd for at noe skal skje med meg, mine barn og min familie og mitt land, men jeg er ikke så redd at jeg er villig til å legge meg flat og be om unskyld for noe jeg ikke trenger. Jeg nekter at redsel skal styre meg slik at jeg ikke lenger sier i fra et dette aksepterer jeg ikke! ← Jeg begynner å bli skikkelig lei av muslimske fundamentalister som skal bestemme hva jeg skal lese i mitt eget land.
Gjest gjest1 Skrevet 13. februar 2006 #40 Skrevet 13. februar 2006 Du synes ikke det spiller noen rolle??? Det at det faktisk er større sannsynlighet for en europeisk muslim for å være ekstremist enn for en arabisk er i seg selv et ganske sjokkerende faktum.. Særlig sett i sammenheng med at det er de europeiske (danske og en norsk bla) som har laget mye av denne saken med å reise rundt og hause opp folk. Forresten så er det ikke akkurat ti muslimer i de fleste europeiske land.. Det er MAAANGE.. Og de kan etter hvert bli "flertall"... Hva gjør vi da? Sier du fortsatt at "det spiller ingen rolle"?? ← Hvis 10% av muslimene i hjemlandene sine der borte i øst er ekstremister, og 10% av muslimene her i landet også er ekstremister - hvordan får du det da til å bli en større sannsynlighet at en muslim her i landet er ekstremist? 10% er 10% uansett hvordan du snur og vender på det... 10 av 100 eller 1000 av 10 000. Du skal også ta høyde for at media ikke nødvendigvis forteller deg den fulle sannheten om alt som foregår... og ikke foregår. Det du leser er skrevet utifra den enkelte journalists ståsted, og også med en viss tanke på hva som selger aviser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå