Gå til innhold

Naboer med bålpanne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I mange sameier/borettslag er det ikke lov med grill med åpen flamme pga brannfare.  Finnes det noen regler for det hos dete?  Jeg bor som deg i 2. etasje i 4-mannsbolig. Bruker kun elektrisk grill på balkongen. Jeg vet en nabo hadde problemer med at de under grillet på kullgrill. Det kom masse røyk opp til henne og røykvarsleren gikk av hele tiden. 

Anonymkode: c1c2b...186

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Innkall til ekstraordinært styremøte og lag en ny vedtekt i boretslaget om at all bålpanne aktivitet/kulegrill o.l må foregå minst 5 meter fra bebyggelsen 😊 dette er jo ikke greit, idiotiske naboer. eventuelt kontakt brannvesenet og hør om de kan få vett inn i hode på de

Anonymkode: 4ffa0...530

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har bålpanne på terrasse, men ville jo aldri brukt det under veranda eller tak. Hvor tror de røyken forsvinner liksom... 

Anonymkode: 26798...3c9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 21.55):

Takk for innspill alle sammen 🙂

Blir nok en telefon til brannvesenet i morgen for å "sladre" på dem! Det er vel det eneste som faktisk kan hjelpe, siden naboene åpenbart ikke har tenkt å gjøre noe frivillig. Men er så klart veldig kjedelig at det blir sånn når vi bor så tett og egentlig kunne hatt et greit naboskap.. 

TS

Anonymkode: 540d7...58b

Hadde også gått for å spyle HVER gang de satte i gang.😅 

Anonymkode: 79f62...251

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du stjele bålpanna? Få de andre to enhetene med på det så du ikke står alene. 

Anonymkode: c8169...671

Nei, det er litt dumt å ende opp med et rulleblad, synes du ikke?

Ts har lov til å spyle sin eiendom så lenge det ikke er vanningsrestriksjoner, og det er nok mye bedre. Da blir både de og bålet våte, uten at noen lover er brutt..

Anonymkode: 79f62...251

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 7.5.2024 den 19.21):

Dere som klager på naboene for hver lille ting, er kanskje perfekte og tar aaaaltid hensyn til folk rundt seg. Dere går ikke over gulvet, dere lager ikke mat, dere har aldri høy musikk og dere banker og sager aldri?

Forskjellen er at grill eller bålpanne på en altan under annen manns altan er brannfarlig og kan i ytterste konsekvens ta liv

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som klager på naboene for hver lille ting, er kanskje perfekte og tar aaaaltid hensyn til folk rundt seg. Dere går ikke over gulvet, dere lager ikke mat, dere har aldri høy musikk og dere banker og sager aldri?

Snodig kommentar. Det er ikke gøy å få røyken inn i huset og det er ikke gøy å ikke kunne få benytte verandaen sin pga røyk. Enkel logikk. Sier seg selv at åpne flammer skal ikke settes under noe eller inntil noe. De har en plen de kan benytte. Det kalles å ta hensyn samt ivareta brannsikkerhet. Nå klager vedkommende ikke på gåing over gulv, laging av mat, høy musikk eller annet. Temaet er bålpanne. De skal ikke stå under noe og ikke inntil noe når de brukes. Og ja jeg tar faktisk hensyn til naboen under meg, ved siden av meg og over meg. En selvfølge når en bor flere sammen. Det koster en ikke en kalori. Plage naboer unødig er bare tull all det tid en kan unngå nettopp det. Hvorfor krangle med naboen når en kan ha en godt forhold i stedet? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlige naboer som kjører din veranda full av bålrøyk hver kveld.

Her er noen ideer:

Finn instruks for bålpanne på nett, se hva det faktisk står om plassering og hvilke typer underlag den kan stå på. Så har du fakta før du klager igjen.

Ring brannvesenet for råd og veiledning. 

Begynn med stepping, kjøp deg steppesko, og øv masse hjemme.

Anonymkode: 527da...d0a

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 21.55):

Takk for innspill alle sammen 🙂

Blir nok en telefon til brannvesenet i morgen for å "sladre" på dem! Det er vel det eneste som faktisk kan hjelpe, siden naboene åpenbart ikke har tenkt å gjøre noe frivillig. Men er så klart veldig kjedelig at det blir sånn når vi bor så tett og egentlig kunne hatt et greit naboskap.. 

TS

Anonymkode: 540d7...58b

Si gjerne fra hva brannvesenet svarer. Jeg er nysgjerrig på hvordan de stiller seg til dette :)

Anonymkode: df7b5...084

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen i denne tråden som har fortalt at de klager på naboen "for hver lille ting", men siden du likevel skriver dette her, antar jeg at du reagerer på at det klages i det hele tatt.

Jeg er en som har klaget på naboer, noen ganger gjennom et langt liv. Da har det handlet om plagsom eller farlig adferd som enten bryter med lovverk eller husordensregler. Vedrørende egen adferd ifht naboer har jeg endret dette ettersom jeg har bodd i enten blokk eller enebolig. I enebolig spiller jeg høy musikk - med lukkede vinduer - når jeg ønsker. Jeg setter på vaskemaskin midt på natten. Jeg slår spiker i veggen når det passer meg: innendørs støy har ingen relevans for naboer i enebolig. Utendørs klipper jeg aldri gresset, eller bruker støyende hageredskaper på søn- og helligdager, eller på nydelige, solfylte ettermiddager om sommeren når naboene koser seg på terrassen. Jeg måker snøen min og brøytekanten min inn på egen eiendom, aldri ut på offentlig vei/veiskulder eller inn til naboen. Jeg tar opp min nedfallsfrukt som faller ned på naboens plen, og jeg legger aldri "stygge" ting som trillebårer og stiger bak huset mitt, fordi den siden av mitt hus er naboens hovedutsikt når de sitter på sin terrasse. Jeg sørger for et minimum av klippet plen og hekker, og unngår å lagre rot ute, for at naboene skal slippe å se på et "skrotreir". Da jeg bodde i (veldig lydt) blokk satte jeg på dempere på alle skapdører som ikke hadde "soft-close", så naboen skulle slippe den unødvendige støyen med skarpe, små smell mange ganger om dagen - denne ganske store støydempingen for naboen kostet meg under 200 kroner på Clas Ohlson og mindre enn et kvarters arbeid. Da barnet var lite, la vi ekstra tepper på gulvene, så skarpe leker som ble sluppet ned eller kastet omkring ikke smalt i parketten. Jeg brukte aldri (støyende) hårføner hvis jeg dusjet sent på kvelden. Selvfølgelig ingen vaskemaskiner etter klokken 23, og aldri på søn- og helligdager. Når vi monterte Ikea-møbler, la vi pledd på gulvet under monteringsjobben først, så naboen skulle slippe smell fra verktøy som ble tatt opp-og-ned mange, mange ganger. Jeg gikk aldri ut med søppel svært sent på kvelden, så naboene skulle slippe å høre støy fra søppelkassene. Aldri høylydt snakk i oppgangen; barnet lærte også dette. Ingen private ting utenfor inngangsdøren vår; ei heller barnevogn, selvfølgelig (brannfarlig, og til visuell sjenanse for andre, i tillegg til at det er å "ta seg til rette" på fellesarealene). Aldri rope ut fra vinduer eller verandaen - det bor andre tett på, på alle kanter, og de trenger ikke slik støy som man kan unngå ved å tenke seg litt om. Dette er nok ikke "perfekt", men jeg gjør så godt jeg kan for å ikke være en plage for de rundt meg. Dette er et minimum av folkeskikk jeg har lært hjemme: når man bor tett på andre, kan man ikke utfolde seg som man vil uten å faktisk være en bølle.

Endret av Supermerry
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 16.14):

Nordmenn er ikke skapt for å bo trangt. Vi ser beviser på det stadig vekk. Vi trenger alburom.

Anonymkode: a3740...8a9

He-he. Neida, vi trenger ikke mer albuerom enn andre. Vår art er ekstremt tilpasningsdyktig; det er derfor vi har tatt over kloden, og lever, formerer oss og trives i utrolig forskjellige samfunn og under de mest forskjellige regler og systemer. Alt som trengs for at de som ønsker albuerom - men ikke er villige til å flytte til en øde hytte - skal oppføre seg, er sanksjoner som virker. Som tidligere nevnt her inne: bedriver du brannfarlig aktivitet og ikke hører på klager, så blir albuene dine mirakuløst mye mindre spisse når du får vite at du risikerer å betale i dyre dommer for den farlig-ulovlige adferden din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har opplevd at det luktet røyk inne i stua, fant ikke noe som brant, gikk ned og sjekket vaskerommet, alt ok så jeg gikk for å legge meg og idet jeg åpent soveromsdøra sto røyken over meg. I senga lå mannen og sov og det var helt røyklagt. Ringte politiet og de kom på 5 minutter og tok en prat med naboen (2 hus unna). Etter det sluttet de å bruke bålpanna, takk og lov.

Anonymkode: 95dff...c11

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir vanligvis oppgitt og irritert over trådene her inne der folk klager over babyer som gråter, barn som leker og folk som ser på tv. Jeg mistenkte at dette var en slik tråd, men den tanken endret seg da jeg leste HI. Brannfare er faktisk helt greit å klage på, og om det stemmer at flere naboer har reagert, så er det nok ikke bare hysteri heller. 

TS: Jeg tenker det mest fornuftige nå, er å ta en tlf til brannvesenet og forklare situasjonen på en måte der du uttrykker bekymring for om dette kan være brannfarlig, og spør dem - kanskje de tar en tur for å se. Om de er enige i bekymringen, så kan du spørre om de kan snakke med naboen, og om de ikke kan det, så tar du det med politiet, og du kan da slå i bordet med at brannvesenet er enige i bekymringen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Merkelig at folk går til såpass steg å plage nødetatene i stedet for å bare snakke med naboene sine som normale folk. Temmelig patetisk, i grunn.

Anonymkode: 92b69...80b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Merkelig at folk går til såpass steg å plage nødetatene i stedet for å bare snakke med naboene sine som normale folk. Temmelig patetisk, i grunn.

Naboene er ikke tilsnakkendes. Ts har jo prøvd? 

brannvesenet jobber ekstremt forebyggende og er 100% riktig etat å ta kontakt med i denne situasjonen.

Anonymkode: 4db4e...715

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du lest tråden? Ts har jo prøvd å prate med naboen, men med dårlig resultat. 

En plager ikke brannvesenet med å ringe inn å spørre om brannsikkerheten i et sånt tilfelle.  Brannvesenet vil heller forebygge enn å måtte dra å slukke en brann. I dette tilfellet er brannvesenet helt riktig instans. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere lignende tilfeller i media der brannmanskap har rykket ut pga bål som brenner på ulovlig vis. Bål under terrasser og balkoner er ikke trygt. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe helt annet. Det er uvanlig at det aksepteres kullgrill og bålpanne i boligselskap. Det du beskriver er helt vanlige aktiviteter. Bålpanne er, slik ts beskriver det, til vesentlig ulempe på objektivt grunnlag for naboene.

TS, du har eierseksjonsloven og borettslagsloven på din side (boligen er slik at det må være en av de to som regulerer dette), så det er vare å klage til styret. Om dere ikke har et styre, klager du direkte til naboen. Om mulig kan du foreslå at de plasserer bålpannen slik at røyken ikke sjenerer andre.

Endret av Brunello
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Seriøst? Du kan jo ikke sammenligne en bålpanne med bål i under en terrasse med å gå over gulvet, lage mat, spille høy musikk eller snekkerarbeid!!!

Anonymkode: f70d1...6f9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var du full når du skrev dette? :ler:

Anonymkode: 1e6c4...f75

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...