Gå til innhold

Naboer med bålpanne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var litt usikker på hvor dette problemet passer, men siden det handler om naboskap så satt jeg den her. 

Jeg bor i firemannsbolig med to boliger i 1.etg og to boliger i 2.etg. Jeg bor i 2.etg og har fått nye naboer under meg. De har fått seg bålpanne (sånn på stativ) og fyrer nå i den HVER kveld. Det er forsåvidt greit nok hadde det ikke vært for at de har den rett under min lille veranda. Mulig jeg er hysterisk men jeg liker ikke tanken på varme og gnister rett under plankene. Når jeg googler står det tydelig at bålpanner ikke skal plasseres under noe. I tillegg er det mildt sagt plagsomt at røyken kommer rett inn verandadøren min når de fyrer så ofte og så lenge av gangen.

Jeg er en ganske konfliktsky person så sier ikke fra for ingenting. For et par dager siden ringte jeg på hos dem og sa på en vennlig måte at jeg er bekymret for brannsikkerheten med den bålpanna og spurte om de kan flytte den ut på plenen i stedet. Nevnte også at røyken går rett opp til meg når den står så nærme huset. 

Ble avfeid med at dette ikke var noe å bekymre seg for, for dette har de visstnok god greie på. Ble irritert og sa at jeg tviler på det er lov å fyre så nærme hus, men ble igjen bare avfeid. I dagene etter har de fortsatt akkurat som før og fyrer inntill huset, under verandaen fra ettermiddag til utover kvelden. Jeg har snakket med de andre i bygget og det viser seg at de også har sagt ifra om dette på en grei måte men bare blitt ignorert. 

Hva kan vi gjøre her? Jeg har veldig lite lyst til å klatre ut av et brennende hus midt på natten bare fordi naboen vil sitte under tak :overrasket: 

Anonymkode: 540d7...58b

• Liker 6
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring politiet, dette kan fort bli mordbrann hvis de ikke slutter!

Anonymkode: 97675...eb6

• Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politi? Brannvesen? Si du er plaget av røyk og smør på litt. Bedritent av de når flere naboer har reagert også 

Anonymkode: 1e6c4...f75

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ringt brannvesenet så snart de fyrte opp igjen bålpanna.

Anonymkode: b70ea...47e

• Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud så irriterende. Hadde naboene mine klaget hadde jeg innrettet meg tvert. Noen er bare så ufattelig ego.

Anonymkode: 12064...32d

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det borettslag? Ta i så fall kontakt med styret. Er det ikke borettslag, er jeg usikker på rett fremgangsmåte, men jeg ville ha ringt på igjen og spurt om de kan være greie og flytte bålpannen lenger unna, fordi røyken er svært sjenerende for deg, og også gjør at du ikke kan bruke uteplassen din mens de fyrer.

Anonymkode: 5e70c...35a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det åpenbart brannfare. Ring brannvesenet neste gang naboene fyrer opp.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var litt usikker på hvor dette problemet passer, men siden det handler om naboskap så satt jeg den her. 

Jeg bor i firemannsbolig med to boliger i 1.etg og to boliger i 2.etg. Jeg bor i 2.etg og har fått nye naboer under meg. De har fått seg bålpanne (sånn på stativ) og fyrer nå i den HVER kveld. Det er forsåvidt greit nok hadde det ikke vært for at de har den rett under min lille veranda. Mulig jeg er hysterisk men jeg liker ikke tanken på varme og gnister rett under plankene. Når jeg googler står det tydelig at bålpanner ikke skal plasseres under noe. I tillegg er det mildt sagt plagsomt at røyken kommer rett inn verandadøren min når de fyrer så ofte og så lenge av gangen.

Jeg er en ganske konfliktsky person så sier ikke fra for ingenting. For et par dager siden ringte jeg på hos dem og sa på en vennlig måte at jeg er bekymret for brannsikkerheten med den bålpanna og spurte om de kan flytte den ut på plenen i stedet. Nevnte også at røyken går rett opp til meg når den står så nærme huset. 

Ble avfeid med at dette ikke var noe å bekymre seg for, for dette har de visstnok god greie på. Ble irritert og sa at jeg tviler på det er lov å fyre så nærme hus, men ble igjen bare avfeid. I dagene etter har de fortsatt akkurat som før og fyrer inntill huset, under verandaen fra ettermiddag til utover kvelden. Jeg har snakket med de andre i bygget og det viser seg at de også har sagt ifra om dette på en grei måte men bare blitt ignorert. 

Hva kan vi gjøre her? Jeg har veldig lite lyst til å klatre ut av et brennende hus midt på natten bare fordi naboen vil sitte under tak :overrasket: 

Ta en tlf til brannvesenet i kommunen så de kan ta seg en vennlig alvorsprat med naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klager på naboene for hver lille ting, er kanskje perfekte og tar aaaaltid hensyn til folk rundt seg. Dere går ikke over gulvet, dere lager ikke mat, dere har aldri høy musikk og dere banker og sager aldri?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (26 minutter siden):

Dere som klager på naboene for hver lille ting, er kanskje perfekte og tar aaaaltid hensyn til folk rundt seg. Dere går ikke over gulvet, dere lager ikke mat, dere har aldri høy musikk og dere banker og sager aldri?

Hva slags sammenligning er dette? :murvegg: 

Anonymkode: df7b5...084

• Liker 31
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder faktisk sikkerhet på liv og død. Om naboene tror at bålet er slukket og går og legger seg så skal det ikke mye til før gnister setter fyr på busker, gress og hus. Det er for tiden stor skogbrannfare på østlandet. Dette er farlig. 

Dette bør du ta på alvor og ikke vær redd for å være en irriterende nabo. Kontakt brannvesenet (ikke på nødnummeret) og be dem komme og ta en prat med naboen.  

Anonymkode: 93682...84a

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke klaget, så er det nevnt, men noen naboer tror at de har kjøpt seg enebolig på landet og bryr seg ikke om at det finnes regler for at "samboerskapet" skal bli minst mulig fullt av gnisninger mellom folk. Når folk banker og sager, har hjemme alene-fest med høy lyd utover de lovlige tidene...da kan det hende at noen som trenger å sove blir forstyrret.  En vet jo om dette når en kjøper seg et hjem tett i tett. Her finnes det regler og de skal overholdes. 

Alt det du nevner over her gjør jeg i minst mulig grad og på stilleste måte. Jeg overholder reglene altfor mye vil jeg si. Jeg banker og sager aldri. Matlaging foregår stille. Verandaliv likeså. Jeg bor veldig forsiktig i det hele tatt, nettopp med tanke på naboene. Klokkeslett og røde dager overholdes også. Jeg skulle aller helst bodd i en enebolig med stor tomt, så ingen ble forstyrret. Ikke jeg heller.  :( 

Anonymkode: 65599...56d

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm små hus der dere bor, siden det er brannfare pga veranda over?

Anonymkode: ef076...3e0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I alle dager? Ingen av disse tingene går vel utover naboenes liv og helse? 😳

Anonymkode: bdab9...42d

Men herrehatt, for et hysteri. Høres ut som de har tent opp bålpanne inne i stuen hennes. 

Til ts - slapp av. Jeg går ut i fra at det er noen meter mellom bålpannen og verandaen din? Du kan ikke seriøst mene at du tror verandaen din tar fyr av en evt gnist fra bålpannen?! Røyken kan jeg forstå kan være ubehagelig. Men du har nå en gang bosatt deg slik . 

Anonymkode: 761a3...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde i hvertfall dra bålpanna slik at den ikke står under terrassen til den i andre etasje.  Vennina mi bor i slik bolig. Og der og har de i 1 etasje bålpanner. Men der står det at bålpanna ska dras 4 meter fra husveggen 

Anonymkode: 91e76...105

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker bålpanna mi. Men her er det 50 - 100 m mellom hvert hus. Kan da umulig være lov i små rekkehushager? Da får jo alle masse bållukt inn i husene sine. Til og med vi som bor i enebolig stenger vinduer og dører når vi fyrer i bålpanna. Står vinden i dum retning, så hender det til og med at vi slår av ventilasjonsanlegget for å ikke få røyk inn.

TS, håper det ordner seg. Både med tanke på røyk og brannfare!

Anonymkode: 68044...40a

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøm vann på terrassen 

Anonymkode: 07367...edf

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neste gang ringer du brannvesenet. Så vil de få beskjed og evt bot..

Eller så kan du løpe ned og hamre på døren med håret til alle kanter mens du hoster og harker og roper DET BRENNER, KOM UT!! 

Når de da forklare saken, kan du si at Hjemmet ditt er fullt av røyk og si at du er redd for å gå inn igjen.

Alternativ èn er definitivt minst konfronterende, men to er en morsom vri. Eventuelt en plan b hvis det første ikke funker...

Anonymkode: 79f62...251

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (44 minutter siden):

Håper ikke du har naboer, noe sier meg at du er naboen fra helvete som ikke forstår at det å bo tett på andre betyr å ta hensyn!

Anonymkode: 97675...eb6

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...