AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #1 Skrevet 7. mai 2024 Jeg skal ligge på 500 kal i underskudd. Og bruker lifesum til å telle. Men kan noen hjelpe meg med å forstå om jeg skal følge det kaloriinntaket som står der, eller skal jeg ligge på 500 kal mindre enn hva den sier? Se bilde for dagens, her har jeg spist alt utenom kveldsmat og har fortsatt en del kalorier å fylle inn. Skal jeg spise 250 kal til kveldsmat, slik at jeg har 500 igjen, eller skal jeg spise hele 750 kalorier til? Det blir jo uhorvelig store mengder mat iløpet av en dag! Håper noen kan svare , slik at jeg forstår dette her.. Anonymkode: 2bbe3...a96
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #2 Skrevet 7. mai 2024 Jeg hadde lagt meg på 1500 uten og ta hensyn til forbrente kalorier. Det er mye feilberegning der. Unntaket er om du trener ekstremt mye eller er unormalt aktivt. For her ser det ut som at du får ekstra kalorier fordi du har forbrent litt over 500. Ellers kan det faktisk stemme at du skal ha ca 1700. Kommer an på opplysningene du har gitt appen. Hvis du sier noe om vekt, høyde og aktivitetsnivå kan jeg hjelpe deg bedre. Anonymkode: 62101...1e3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #3 Skrevet 7. mai 2024 Har samme problematikken, tenker at det må jo vere underskudd fra totalen man skal ha? Anonymkode: 3c12d...7d2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #4 Skrevet 7. mai 2024 Altså. Si at for å opprettholde vekten så skal du spise 1800 kcal. For å gå ned i vekt 1300 kcal feks. Om man da trener og forbrenner 200 kcal. Så kan man innta 1500 kcal og fortsatt ha et underskudd på 500 kcal som på sikt fører til vekttap? Men ja, etter at jeg begynte å logge måltid tenker jeg det samme. Blir jo sykt mye mat. Forskjellen er bare at man er god og mett og ikke får det suget etter chips, sjokolade osv på kvelden ☺️ Anonymkode: 3c12d...7d2
Gjest CUSHION Skrevet 7. mai 2024 #5 Skrevet 7. mai 2024 Så lenge den informasjonen du legger inn er riktig (altså ikke skryt på deg fysisk aktivitet hvis det ikke stemmer, f.eks) og du har valgt at du vil gå ned i vekt, så skal du ha i deg rundt 1800 kalorier. Har du også huket av riktig alternativ på hvor mye du ønsker å miste i uken, så ja 1800 kalorier. Få i deg mest mulig protein, gå turer hver dag (og helst styrketrening) så skal jeg love deg du går ned i vekt! Men det er jo selvfølgelig ikke sånn at du skal stappe i deg mat for å nå 1800 kalorier, da er det dager du kanskje havner automatisk på 1500 f.eks. Og husk at det er helheten til sammen, altså ukene som gjelder! Havner du litt over 1800 en gang i uken er ikke det krise heller🥰
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #6 Skrevet 7. mai 2024 For å svare på spørsmålet så mener Lifesum at du kan spise 746 kcal til idag og fortsatt ligge i underskudd. Du kan gå på innstillinger og be appen se bort fra brente kalorier (under dagbokinnstillinger) om du ønsker, men for egen del synest jeg det er best å ta de med. (Og går likevel fint ned i vekt). Anonymkode: 677d5...e58
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #7 Skrevet 7. mai 2024 Ville bare forholdt meg til «spist». Anonymkode: 9330a...9dd
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #8 Skrevet 8. mai 2024 CUSHION skrev (10 timer siden): Så lenge den informasjonen du legger inn er riktig (altså ikke skryt på deg fysisk aktivitet hvis det ikke stemmer, f.eks) og du har valgt at du vil gå ned i vekt, så skal du ha i deg rundt 1800 kalorier. Har du også huket av riktig alternativ på hvor mye du ønsker å miste i uken, så ja 1800 kalorier. Få i deg mest mulig protein, gå turer hver dag (og helst styrketrening) så skal jeg love deg du går ned i vekt! Men det er jo selvfølgelig ikke sånn at du skal stappe i deg mat for å nå 1800 kalorier, da er det dager du kanskje havner automatisk på 1500 f.eks. Og husk at det er helheten til sammen, altså ukene som gjelder! Havner du litt over 1800 en gang i uken er ikke det krise heller🥰 Jeg trener ganske mye, og bruker både lifesum sin kaloriberegning per treningsøkt og fitbit sin. Men de beregner forskjellig. Lifesum sin beregner 300 kal per halvtime WOD (crossfit), mens fitbit sin regner 300 per time (målt med pulsklokke). Så jeg legger bare inn halvtimer i lifesum, selv om jeg trener en time. Det tenker jeg er mest korrekt. Men jeg har ofte to treninger dagen,en før jobb og en på kvelden. Derav nesten 600 kal forbrenning registrert. Men da prøver jeg å legge meg på ca 1500, med fokus på nok proteiner. Så får jeg se hva som skjer med kroppen. Ref alle innlegg: takk for svar og forklaringer. Ts Anonymkode: 2bbe3...a96
drue Skrevet 8. mai 2024 #9 Skrevet 8. mai 2024 Jeg spiser ca 1800 kcal om dagen for å gå ned i vekt. Det gjør jeg uansett om jeg har trent eller ei. Jeg logger ikke treningen min i Lifesum. Noen dager spiser jeg kanskje nærmere 2000 kcal hvis jeg har trent virkelig hardt, men tar stort sett aldri hensyn til forbrente kalorier på trening - disse har jeg allerede tatt hensyn til på forhånd når jeg har bestemt kalorinivået mitt. Dessuten kan det være unøyaktig det tallet Lifesum kommer med.
drue Skrevet 8. mai 2024 #10 Skrevet 8. mai 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trener ganske mye, og bruker både lifesum sin kaloriberegning per treningsøkt og fitbit sin. Men de beregner forskjellig. Lifesum sin beregner 300 kal per halvtime WOD (crossfit), mens fitbit sin regner 300 per time (målt med pulsklokke). Så jeg legger bare inn halvtimer i lifesum, selv om jeg trener en time. Det tenker jeg er mest korrekt. Men jeg har ofte to treninger dagen,en før jobb og en på kvelden. Derav nesten 600 kal forbrenning registrert. Men da prøver jeg å legge meg på ca 1500, med fokus på nok proteiner. Så får jeg se hva som skjer med kroppen. Ref alle innlegg: takk for svar og forklaringer. Ts Anonymkode: 2bbe3...a96 Dersom du ofte trener 2 ganger om dagen ville jeg anbefalt deg å spise mer enn 1500 kcal. Spesielt om det er mye crossfit. Kjipt å miste masse muskelmasse. Hvor mange gram proteiner om dagen spiser du? Får du i deg nok fett?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #11 Skrevet 8. mai 2024 drue skrev (6 minutter siden): Dersom du ofte trener 2 ganger om dagen ville jeg anbefalt deg å spise mer enn 1500 kcal. Spesielt om det er mye crossfit. Kjipt å miste masse muskelmasse. Hvor mange gram proteiner om dagen spiser du? Får du i deg nok fett? Vel, trener ikke hver eneste dag to ganger. Slik ser treningsuken ut: Mandag: 1 wod time (Oly-wod med mye teknikkløft) Tirsdag: 1 time wod (styrke og kondisjon) på morgenen +1 time ren styrke på kvelden Onsdag: 40 minutter svømning morgen+ 1 time WOD kondisjon kveld Torsdag: 1 time ren styrke morgen + en partnerkondisjon Fredag: 1 time wod Helg: bare fjellturer/sykkelturer etc og leke med barna ute, er mye i friluft da, men ikke trening. All aktivitet er med barna. Ja det er dette som gjør meg forvirret. Er jo redd for å få i meg for lite, men fortsatt ligge i underskudd nok til at jeg går trygt og sakte ned i vekt (fettprosent). Prøver å få i meg 130 gr proteiner, spiser egentlig ikke mye korn, ris og pasta, men mye grønnsaker, litt poteter og havre. Fett har jeg ikke kontroll på faktisk, utenom at jeg bruker spray i pannen, og ikke vanlig olje/smør. Bruker ikke smør og slikt til vanlig, men spiser egg, avokado og en sjelden gang litt nøtter. Kanskje jeg må prøve å ligge på 1800 da. Uff, dette er faktisk litt forvirrende. Men takk for hjelpen og innspillene. Ts Anonymkode: 2bbe3...a96
drue Skrevet 8. mai 2024 #12 Skrevet 8. mai 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, trener ikke hver eneste dag to ganger. Slik ser treningsuken ut: Mandag: 1 wod time (Oly-wod med mye teknikkløft) Tirsdag: 1 time wod (styrke og kondisjon) på morgenen +1 time ren styrke på kvelden Onsdag: 40 minutter svømning morgen+ 1 time WOD kondisjon kveld Torsdag: 1 time ren styrke morgen + en partnerkondisjon Fredag: 1 time wod Helg: bare fjellturer/sykkelturer etc og leke med barna ute, er mye i friluft da, men ikke trening. All aktivitet er med barna. Ja det er dette som gjør meg forvirret. Er jo redd for å få i meg for lite, men fortsatt ligge i underskudd nok til at jeg går trygt og sakte ned i vekt (fettprosent). Prøver å få i meg 130 gr proteiner, spiser egentlig ikke mye korn, ris og pasta, men mye grønnsaker, litt poteter og havre. Fett har jeg ikke kontroll på faktisk, utenom at jeg bruker spray i pannen, og ikke vanlig olje/smør. Bruker ikke smør og slikt til vanlig, men spiser egg, avokado og en sjelden gang litt nøtter. Kanskje jeg må prøve å ligge på 1800 da. Uff, dette er faktisk litt forvirrende. Men takk for hjelpen og innspillene. Ts Anonymkode: 2bbe3...a96 Nå er ikke jeg ekspert på crossfit, men ser for meg at det ofte er en del intensitet på WODene? Uansett, du trener mye. Jeg tror du kan trygt spise mer og fortsatt gå ned i vekt. Det kommer jo til å gå tregere enn på 1500 kcal, men du får mer igjen for det. Kroppen får mer energi å jobbe med, og du gjør forholdene mer optimale for å ivareta muskelmassen din. Høres ut som kostholdet ditt er ganske bra da Men ikke gi opp hvis ikke vekten fyker nedover på 1800 kcal. Du må stole på prosessen. Jeg har gått ned 5 kg på 4 måneder på 1800-1900 kcal, og det har virkelig ikke krevd mye av meg. Kanskje ikke like rask nedgang som det folk vil ha, men det har vært en game changer for meg. Har framgang på trening og bra med energi. Ser forskjell på kroppen, klær er løsere. Andre ganger jeg har gått ned i vekt har jeg spist for lite, mistet muskelmasse og bare følt meg dritt. Mistet mensen også i over et halv år der jeg spiste for lite og trente for mye (da lå jeg på 1600-1700 kcal), og jeg hadde helt normal fettprosent. Mensen kom tilbake når jeg begynte å spise mer. Min strategi er å alltid spise så mye jeg kan og fortsatt gå ned. Men det krever tålmodighet, og at man ikke gir seg etter 2 uker eller begynner å kutte i kalorier for tidlig. Og vektnedgang er heller ikke lineært, det har virkelig gått opp og ned! Lykke til Vær snill med deg selv!
Gjest Fairy95 Skrevet 10. mai 2024 #13 Skrevet 10. mai 2024 drue skrev (På 8.5.2024 den 10.21): Nå er ikke jeg ekspert på crossfit, men ser for meg at det ofte er en del intensitet på WODene? Uansett, du trener mye. Jeg tror du kan trygt spise mer og fortsatt gå ned i vekt. Det kommer jo til å gå tregere enn på 1500 kcal, men du får mer igjen for det. Kroppen får mer energi å jobbe med, og du gjør forholdene mer optimale for å ivareta muskelmassen din. Høres ut som kostholdet ditt er ganske bra da Men ikke gi opp hvis ikke vekten fyker nedover på 1800 kcal. Du må stole på prosessen. Jeg har gått ned 5 kg på 4 måneder på 1800-1900 kcal, og det har virkelig ikke krevd mye av meg. Kanskje ikke like rask nedgang som det folk vil ha, men det har vært en game changer for meg. Har framgang på trening og bra med energi. Ser forskjell på kroppen, klær er løsere. Andre ganger jeg har gått ned i vekt har jeg spist for lite, mistet muskelmasse og bare følt meg dritt. Mistet mensen også i over et halv år der jeg spiste for lite og trente for mye (da lå jeg på 1600-1700 kcal), og jeg hadde helt normal fettprosent. Mensen kom tilbake når jeg begynte å spise mer. Min strategi er å alltid spise så mye jeg kan og fortsatt gå ned. Men det krever tålmodighet, og at man ikke gir seg etter 2 uker eller begynner å kutte i kalorier for tidlig. Og vektnedgang er heller ikke lineært, det har virkelig gått opp og ned! Lykke til Vær snill med deg selv! Hei! Ble veldig nysgjerrig når det gjelder nok mat og mensen. Kan jeg sende deg en melding for å høre mer erfaringer rundt det? Sluttet på p piller for 5 mnd siden, men ikke fått mensen. Tenker det kanskje er fordi jeg spiser for lite, men usikker. Hadde vært greit å høre andres erfaringer!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #14 Skrevet 12. mai 2024 Jeg tolker lifesum som at du selv må passe på underskuddet ditt. Så jeg ville da spist 250 til. Sånn at det står 500 igjen. Anonymkode: 816cf...160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå