Gå til innhold

Kan man handle på tax free innenlands?

Pink Kitty

Anbefalte innlegg

Eller er det kun for dem som har reist utenlandsk eller skal reise utenlandsk? Så en parfyme jeg hadde veldig lyst til å kjøpe på Gardermoen i dag, men mor sa jeg ikke kunne siden vi ikke skulle reise ut av landet. Stemmer dette? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var dere på innelandsbutikken (Travel Value) eller utenlandsbutikken (Tax Free)? Det er samme butikk, forskjellen er at TV ikke selger alkohol og tobakk.

Dere kan selvsagt handle på innelandsbutikken på Travel Value, uten at dere skal til utlandet. Og dere kan selvsagt handle på Tax Free, hvis dere kommer ifra utlandet. Det gjelder ikke bare hvis dere skal til utlandet. 

Men dere kan ikke gå igjennom portene til utenlands, og tilbake innenlands igjen.

Anonymkode: a9f84...b66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er egen parfymeavdeling for innenlands flyvninger. 

Anonymkode: 2790f...95d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er egen parfymeavdeling for innenlands flyvninger. 

Ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Var dere på innelandsbutikken (Travel Value) eller utenlandsbutikken (Tax Free)? Det er samme butikk, forskjellen er at TV ikke selger alkohol og tobakk.

Dere kan selvsagt handle på innelandsbutikken på Travel Value, uten at dere skal til utlandet. Og dere kan selvsagt handle på Tax Free, hvis dere kommer ifra utlandet. Det gjelder ikke bare hvis dere skal til utlandet. 

Men dere kan ikke gå igjennom portene til utenlands, og tilbake innenlands igjen.

Anonymkode: a9f84...b66

Ok! Så da er det alstå lov? Koster det noe mer enn på en vanlig butikk hvis man reiser innenlands? 

Litt usikker på om det var Tax free eller ikke, vi skulle nå flyet til Bergen, alt gikk så fort. Vi passerte en butikk etter innsjekkingen med masse parfymer. Tok en rask titt før vi måtte løpe videre. Var en parfyme jeg hadde lyst på, men siden mor sa det ikke var lov å handle på Gardermoen uten å ha vært utenlandsk så ble det ingen parfyme på meg :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pink Kitty skrev (1 minutt siden):

Ok! Så da er det alstå lov? Koster det noe mer enn på en vanlig butikk hvis man reiser innenlands? 

Litt usikker på om det var Tax free eller ikke, vi skulle nå flyet til Bergen, alt gikk så fort. Vi passerte en butikk etter innsjekkingen med masse parfymer. Tok en rask titt før vi måtte løpe videre. Var en parfyme jeg hadde lyst på, men siden mor sa det ikke var lov å handle på Gardermoen uten å ha vært utenlandsk så ble det ingen parfyme på meg :S

Den butikken dere løp forbi kunne du handla på, er sikkert den sminke/parfyme butikken som reklamerer med taxfree priser. Moren din ville nok bare skynde dere avgårde og dro en hvit en.. 

Anonymkode: c5ce7...668

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Den butikken dere løp forbi kunne du handla på, er sikkert den sminke/parfyme butikken som reklamerer med taxfree priser. Moren din ville nok bare skynde dere avgårde og dro en hvit en.. 

Eller så visste hun ikke bedre! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink Kitty skrev (15 timer siden):

Eller er det kun for dem som har reist utenlandsk eller skal reise utenlandsk? Så en parfyme jeg hadde veldig lyst til å kjøpe på Gardermoen i dag, men mor sa jeg ikke kunne siden vi ikke skulle reise ut av landet. Stemmer dette? 🤔

Hei,

Når du reiser utenlands, så er du når du passerer tollgrensen, pr definisjon ikke i Norge når det gjelder skatter og avgifter (uansett hvor dumt det høres ut). Det betyr at du ikke betaler MVA eller alkoholavgifter/andre avgifter på det du handler. Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at det du handler er billig, fordi utsalget tar seg grovt betalt av differansen du ellers måtte betalt i avgifter. Så besparelsen er ikke stor, men utvalget er bedre enn på innenlands, som pr definisjon fortsatt er i Norge, fordi marginene for butikkene er bedre.

Du kan imidlertid ikke gå inn på utenlandsterminalen og handle når du skal fly innenlands. Du må handle i de butikkene som er der du skal fly fra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Å, så dumt da! Men-men, nå vet jeg at det er lov å handler der. Thank you :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink Kitty skrev (16 timer siden):

Med fare for å repetere andre: De butikkene du kan gå innom når du skal reise innenlands, kan du også handle i når du reiser innenlands.

Når du skal utenlands må du inn i et eget område på Gardermoen, og dit kommer du ikke uten å ha flybillett til utlandet. Tax-Freebutikken er i dette området. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror prisene på feks parfyme er lik både på innland og utland på OSL. Jeg kjøper min faste bodylotion alltid på OSL fordi den er rimeligere enn på et parfymeri i byen. 

Anonymkode: 2434b...7d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pink Kitty skrev (19 timer siden):

Man bør sjekke prisene nøye for Gardermoen er ikke akkurat kjent for lave priser, det forekommer at priser på Tax Free på Gardermoen er høyere enn man kan finne samme varen til i vanlige butikker.

Anonymkode: 456fe...675

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man bør sjekke prisene nøye for Gardermoen er ikke akkurat kjent for lave priser, det forekommer at priser på Tax Free på Gardermoen er høyere enn man kan finne samme varen til i vanlige butikker.

Det har du helt rett i. Jeg synes det er helt villt hvilke marginer disse butikkene tar.

Og siden besparelsen uansett er så liten, foretrekker jeg å betale norske avgifter som tilfaller velferdsstaten og handle i butikker som bidrar til norsk verdiskapning. Handler så godt som aldri på Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Prisene på OSL ligger på nettet, så det er jo enkelt å sjekke før en kommer dit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...