AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #1 Skrevet 7. mai 2024 Sikkert litt klønete overskrift, men lurer litt på uten å ha søkt uten hell. Tilsynelatende gode mødre som bagatelliserer barnas symptomer, nekter å gå med på forsvarlig helsehjelp til sine barn. Er dette ett kjent fenomen? Har det noe navn? Hva får en mor til å ikke ønske hjelp til å få barnet sitt friskt? Anonymkode: 21df7...e45 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #2 Skrevet 7. mai 2024 Angelica-saken er vel et godt eksempel på det. Men usikker på om det har noe navn. Om jeg ikke husker feil, så har moren en personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 2c80f...112 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #3 Skrevet 7. mai 2024 Det kan vel kalles omsorgssvikt? Neglisjering. Anonymkode: 14a05...447 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #4 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Angelica-saken er vel et godt eksempel på det. Men usikker på om det har noe navn. Om jeg ikke husker feil, så har moren en personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 2c80f...112 Den skaen dreide seg nok om noe annet. Moren levde og åndet for datteren og forsterket problemene. Anonymkode: 5b703...886 3
kjærring Skrevet 7. mai 2024 #5 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Sikkert litt klønete overskrift, men lurer litt på uten å ha søkt uten hell. Tilsynelatende gode mødre som bagatelliserer barnas symptomer, nekter å gå med på forsvarlig helsehjelp til sine barn. Er dette ett kjent fenomen? Har det noe navn? Hva får en mor til å ikke ønske hjelp til å få barnet sitt friskt? Anonymkode: 21df7...e45 Det heter omsorgssvikt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #6 Skrevet 7. mai 2024 Er vel like skadelig, men hvem har rett? Jeg har en søster som setter den ene diagnosen etter den andre på barna sine. Noe hun har gjort i 6 år nå. Hver gang legene er ferdig med å undesøke det ene barnet så er det andre barnet sitt tur. Nå er hun ferdig med det fysiske og jobber seg inn mot en psykisk medfødt diagnose på eldste. Barna får aldri fred. De er sunne og friske barn. De fungerer like godt hjemme som de gjør på skolen. Min søster er nå meldt til barnevernet av meg og resten av familien. Så får håpe barna kan flytte til far og få et liv uten undersøkelse og en mor som leter etter sykdom. Anonymkode: 7ed47...fdc 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #7 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Angelica-saken er vel et godt eksempel på det. Men usikker på om det har noe navn. Om jeg ikke husker feil, så har moren en personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 2c80f...112 Men i Angelica-saken var vel moren klar over at datteren hennes hadde en del problemer. Samtidig som hun påstod at Barnevernet, skolen og alle mulige andre overhodet ikke hadde peiling på hvordan situasjonen egentlig burde løses. Så moren valgte hheller å fjerne datteren, og bo i en avsidesliggende hytte, i stedet for å faktisk få hjelp fra helsevesenet eller noen andre. Anonymkode: 0eb3d...236 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #8 Skrevet 7. mai 2024 "Tough love" (er vel ofte det de kaller det selv, hvis de har NOEN grad av selvinnsikt) Anonymkode: ca362...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #9 Skrevet 7. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Sikkert litt klønete overskrift, men lurer litt på uten å ha søkt uten hell. Tilsynelatende gode mødre som bagatelliserer barnas symptomer, nekter å gå med på forsvarlig helsehjelp til sine barn. Er dette ett kjent fenomen? Har det noe navn? Hva får en mor til å ikke ønske hjelp til å få barnet sitt friskt? Anonymkode: 21df7...e45 Omsorgssvikt. Det heter omsorgssvikt. Men så er jo også spørsmålet om det er med vilje, eller mangel på kunnskap. Medisinsk vitenskap utvikler seg i en rasende fart, og det er jo relativt nylig at psykisk helse ble tatt ordentlig på alvor. Før ble man fortalt at man skulle ta seg sammen. Depresjon og angst var ikke anerkjent, man var lat og feig. Selektiv spiseforstyrrelse (unnvikende næringsinntaksforstyrrelse) var bare å at man var ekstremt kresen, og "Slutt å skap deg. Spis opp. Du er 12 år gammel". ADHD var maur i rumpa (og tidligere het det MBD - minimal brain damage, som sier noe om den medisinske utviklingen også). Da ble barna fortalt "Sitt ned og hold kjeft!". Kjenner ei med endometriose, som hele oppveksten fikk beskjed om å slutte sutre når hun hadde mensen. Både moren, bestemoren, og tantene i hennes familie hadde jo også svært vondt ved menstruasjon, så de trodde det var normalen. Sikkert ikke overraskende hvis jeg sier at moren, og sikkert også bestemoren og tantene, også hadde uoppdaget endometriose. Men på generelt grunnlag, så kalles det omsorgssvikt. Anonymkode: d1058...189 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #10 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikkert litt klønete overskrift, men lurer litt på uten å ha søkt uten hell. Tilsynelatende gode mødre som bagatelliserer barnas symptomer, nekter å gå med på forsvarlig helsehjelp til sine barn. Er dette ett kjent fenomen? Har det noe navn? Hva får en mor til å ikke ønske hjelp til å få barnet sitt friskt? Anonymkode: 21df7...e45 Omsorgssvikt. Anonymkode: 1d087...764
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #11 Skrevet 7. mai 2024 57 minutter siden, AnonymBruker said: Er vel like skadelig, men hvem har rett? Jeg har en søster som setter den ene diagnosen etter den andre på barna sine. Noe hun har gjort i 6 år nå. Hver gang legene er ferdig med å undesøke det ene barnet så er det andre barnet sitt tur. Nå er hun ferdig med det fysiske og jobber seg inn mot en psykisk medfødt diagnose på eldste. Barna får aldri fred. De er sunne og friske barn. De fungerer like godt hjemme som de gjør på skolen. Min søster er nå meldt til barnevernet av meg og resten av familien. Så får håpe barna kan flytte til far og få et liv uten undersøkelse og en mor som leter etter sykdom. Anonymkode: 7ed47...fdc Du/dere er helter! Jeg skriver det fordi man får så mye pes av å sende bekymringsmelding til barneverntjenesten, spesielt når det gjelder egen familie. Man blir det sorte fåret. Har selv gjort noe lignende og det var ikke måte på hvor fæl jeg var som meldte fra. Kan jeg spørre hvordan din søster reagerte da hun fikk vite det? Virker ikke helt som hun har innsikt da. I tilfellet jeg meldte fra om var også mor tilbakeholden med å oppsøke lege pga. at hun innerst inne visste (tror jeg da) at det ville bli satt spørsmål ved sykehistorien. Anonymkode: 97c4b...9bb
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #12 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva får en mor til å ikke ønske hjelp til å få barnet sitt friskt? Anonymkode: 21df7...e45 Vanskelig å svare på når man ikke vet om dette faktisk er et sykt barn som nektes hjelp eller om du og andre bare synser vilt om noe dere ikke har peiling på. For det er jo ikke sånn at fordi du mener mor bagatelliserer symptomer så er det du som har rett og mor som tar feil. Anonymkode: da25c...35d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #13 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men i Angelica-saken var vel moren klar over at datteren hennes hadde en del problemer. Samtidig som hun påstod at Barnevernet, skolen og alle mulige andre overhodet ikke hadde peiling på hvordan situasjonen egentlig burde løses. Så moren valgte hheller å fjerne datteren, og bo i en avsidesliggende hytte, i stedet for å faktisk få hjelp fra helsevesenet eller noen andre. Anonymkode: 0eb3d...236 I Angelicas tilfelle var nok mor mye av årsaken til problemene datteren fikk. Moren isolerte datteren og lot henne ikke utvikle sosial kompetanse og mot til å tåle livet. Når datteren opplevde vanlige ting på skolevei og med andre barn(eksempelvis at venninnen også ville leke med andre barn) lagde moren masse sirkus og styr rundt dette. Moren var så på hele tiden at både andre foreldre og skolen var bekymret allerede fra de første klassetrinnene. Angelica var fullstendig prisgitt moren, faren var ute av bildet og de var svært avhengig av hverandre. Den saken er psykologmat. Anonymkode: 5b703...886 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #14 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er vel like skadelig, men hvem har rett? Jeg har en søster som setter den ene diagnosen etter den andre på barna sine. Noe hun har gjort i 6 år nå. Hver gang legene er ferdig med å undesøke det ene barnet så er det andre barnet sitt tur. Nå er hun ferdig med det fysiske og jobber seg inn mot en psykisk medfødt diagnose på eldste. Barna får aldri fred. De er sunne og friske barn. De fungerer like godt hjemme som de gjør på skolen. Min søster er nå meldt til barnevernet av meg og resten av familien. Så får håpe barna kan flytte til far og få et liv uten undersøkelse og en mor som leter etter sykdom. Anonymkode: 7ed47...fdc Har selv en svigerinne som holder på slik. Men ingen tør å melde i fra til bv. Hun har snakket om at barnet har adhd i 3 år. Legene har nå konkludert med at han ikke har det og at foreldrene bør være mer aktiv med barnet.. Hun svarte med at hun tror barnet kan ha nevroxxxx lidelse/syndrom, så det skal hun få sjekket ut. Anonymkode: e8a5c...f0d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #15 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan vel kalles omsorgssvikt? Neglisjering. Anonymkode: 14a05...447 Ja, det er jeg enig i, det er helt tydelig. Men etter å ha fulgt saken om gypsy rose har jeg også hørt om mødre som også unnlater å gi barn nødvendig helsehjelp. Lurte på om dette også er ett fenomen som har ett navn eller diagnose. Anonymkode: 21df7...e45 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #16 Skrevet 7. mai 2024 De som gjør barna sine syke og gir de medisiner for å gjør de enda sykere, hasteinnleggelser med diffuse smerter osv er jo mødre som vil ha oppmerksomhet fra helsepersonell, og redder barnet i siste sek for å få ros og være helten, avhengig av omsorg fra helse. det motsatte aner jeg ikke.. det er vel ulike grunner til at foreldre neglisjerer eller ikke ser barna sine. kan faktisk være fanatikere også, de som ikke tror på sykdom Anonymkode: cf4d9...4b3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #17 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 18.13): "Tough love" (er vel ofte det de kaller det selv, hvis de har NOEN grad av selvinnsikt) Anonymkode: ca362...bbd Hvorfor er dem innenfor barnevernet så sykt kåte på selvinnsiktbegrepet? Blir jo litt latterlig å si at man har selvinnsikt når noen er så kliss like (som jeg har lagt merke til at de er innenfor den etaten) og reagerer på alt som ikke er som dem, sykeliggjør, etc. Imponer meg heller med den fantastiske selvinnsikten din, fremfor å pirke på andres dårlige selvinnsikt. Så kan vi med dårlig selvinnsikt få en sjanse vi og? Utenom at du egentlig bare har standard selvinnsikt og den er flust av blind spots den og. Det er ikke vanlig å ha veldig god selvinnsikt. Anonymkode: de9c4...c94
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #18 Skrevet 8. mai 2024 Helsevesenet er også et system som opererer innenfor sine egne klassifiseringer og trender. Jeg kan forstå at foreldre heller ønsker en diagnose på ungen i stedet for å støtte ungen i å være seg selv på best mulig måte innenfor egne forutsetninger, men ofte er det vel bedre enn å kaste barnet inn til diagnosekåte BUP-leger? Anonymkode: fd973...304 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå