Gå til innhold

Elbiler, bør de fortsatt være tilgodesett?


AnonymBruker

Elbilfordeler  

53 stemmer

  1. 1. Hvilke fordeler bør elbiler fortsatt ha?

    • Ingen
      28
    • Rimelig parkering
      8
    • Rimelig ferge
      9
    • Rimelig bompassering
      16
    • Kjøring i kollektivfelt
      11
    • Nedsatt årsavgift
      15
    • Nedsatt avgift på nybil
      19


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På full fart ut hjelper lite å hevde, når det er i batteriene enda. Er kun et fåtall som har en viss reduksjon.

Anonymkode: 7ef33...6a6

"En viss reduksjon" ??

Les deg opp FØR du poster. Alle elbilprodusenter i verden har enten gått over til Lithium/ jernfosfat-batterier eller er i ferd med å gjøre det. LFP- batterier inneholder nøyaktig 0 % Kobolt og andre tungmetaller.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
TomSawyer skrev (15 minutter siden):

"En viss reduksjon" ??

Les deg opp FØR du poster. Alle elbilprodusenter i verden har enten gått over til Lithium/ jernfosfat-batterier eller er i ferd med å gjøre det. LFP- batterier inneholder nøyaktig 0 % Kobolt og andre tungmetaller.

Leser du deg oppe selv før du sprer usannheter?

Anonymkode: 7ef33...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

El. bilene går under navnet "snytebiler" ettersom el. bileiere fekk eit gavekort fra staten med på kjøpet  når de kjøpe sin bil.  Det er ingen  som kjøper el.bil med tanke på miljøet-og klimaet, men på grunn av avgiftene. Målsettingen er at innen 2025 skal  kjøre el.biler, og timeglasset er iferd med å renne ut .  Om 10 år   er den norske fjellheimen fylt opp med vindmøller, og  det er framleis stort underskudd på kraft, og strømpriser tilsvarende bensin /deiselpriser. 

 

Anonymkode: 29a60...a31

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomSawyer skrev (4 timer siden):

Elbiler brenner mye sjeldnere enn fossile. Eksos fra fossilbiler dreper tusener på tusener av mennesker i Europa hvert år, nå som det finnes elbiler skulle personbildiesler blitt forbudt.

https://www.euronews.com/health/2023/06/30/air-pollution-related-deaths-exhaust-fumes-biggest-killer-in-europe-finds-report

Og mange blir syke, og dør fordi dei ikkje har råd til å varme opp sin egen bolig, og fordi det er underskudd på strøm. 

Anonymkode: 29a60...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og mange blir syke, og dør fordi dei ikkje har råd til å varme opp sin egen bolig, og fordi det er underskudd på strøm. 

Anonymkode: 29a60...a31

Kilde? Hvem er dette? Strømprisen går opp fordi vi må er en del av europeiske kraftmarkedet og at olje og gass føk i været etter Russland invaderte Ukraina. Vi har også strømsubsidier her i landet slik at strømmen knapt nok koster mer enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

El. bilene går under navnet "snytebiler" ettersom el. bileiere fekk eit gavekort fra staten med på kjøpet  når de kjøpe sin bil.  Det er ingen  som kjøper el.bil med tanke på miljøet-og klimaet, men på grunn av avgiftene. Målsettingen er at innen 2025 skal  kjøre el.biler, og timeglasset er iferd med å renne ut .  Om 10 år   er den norske fjellheimen fylt opp med vindmøller, og  det er framleis stort underskudd på kraft, og strømpriser tilsvarende bensin /deiselpriser. 

 

Anonymkode: 29a60...a31

Ingen som hindret deg i å kjøpe en «snytebil», så du kan ikke klage over at noen benytter seg av tilbud du selv ikke liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og mange blir syke, og dør fordi dei ikkje har råd til å varme opp sin egen bolig, og fordi det er underskudd på strøm. 

Anonymkode: 29a60...a31

Ja særlig at det er elbilens feil. Elbiler i norge brukte 1,5 Twh i fjor, av en total norsk strømproduksjon på ca. 150 Twh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel bedre å kjøre gratis gjeonnom bomringer omtrent, og å vite at barn har vert med og gravd opp fra bakken innholdet i hovedbatteriet.

Anonymkode: 7ef33...6a6

Tenker du på de samme barna når du fyller tanken med bensin eller diesel? Det brukes kobolt når man raffinerer råolje til petroleumsprodukter. 

Og majoriteten av elbilselskaper bruker sertifisert kobolt, ikke utvunnet fra smågruver i Kongo. Og kobolt er dyrt, så nyere batterier produseres uten det stoffet

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 timer siden):

Tenker du på de samme barna når du fyller tanken med bensin eller diesel? Det brukes kobolt når man raffinerer råolje til petroleumsprodukter. 

Og majoriteten av elbilselskaper bruker sertifisert kobolt, ikke utvunnet fra smågruver i Kongo. Og kobolt er dyrt, så nyere batterier produseres uten det stoffet

Batteriprisene har sunket 50 % på ca. 12 mnd og fortsetter å synke.

Det nye som straks er markedsklart er hybridbatteri fra CATL..  30 % billigere enn LFP- batterier.. Så vi vil se elbilbatterier med fantastisk kuldetålighet, fantastisk ladehastighet og god energitetthet for 35 usd/ kwh før neste sommer... Fossilbilen lever aldri til 2030.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 14.34):

Bør nye elbiler fortsatt være subsidierte?

Elbiler er ikke og har ikke vært subsidierte: bil i Norge er skattemessig melkeku, og med unntak av mva, som er en generell melkeku, så er denne typen avgifter for inntekt for staten, ett inntektstap, ikke en utgift. 

Dette var politisk valgt for å skape en ny helhetlig infrastruktur for persontrafikk, for Norge vil være avhengig av motorisert persontrafikk basert på vår distriktspolitikk.

Så spørsmålet er : har vi de biltypene og det tilhørende energidistribusjonssystemet som trengs for å erstatte fosilbiler idag. Og svaret på det er nei. 

Det er for tidlig å kutte de viktigste avgiftsfritakene. 

På den annen side blir Norge mindre og mindre viktig som førsteland for elbiler, så Norges innsats har betydd noe globalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (44 minutter siden):

Elbiler er ikke og har ikke vært subsidierte: bil i Norge er skattemessig melkeku, og med unntak av mva, som er en generell melkeku, så er denne typen avgifter for inntekt for staten, ett inntektstap, ikke en utgift. 

Dette var politisk valgt for å skape en ny helhetlig infrastruktur for persontrafikk, for Norge vil være avhengig av motorisert persontrafikk basert på vår distriktspolitikk.

Så spørsmålet er : har vi de biltypene og det tilhørende energidistribusjonssystemet som trengs for å erstatte fosilbiler idag. Og svaret på det er nei. 

Det er for tidlig å kutte de viktigste avgiftsfritakene. 

På den annen side blir Norge mindre og mindre viktig som førsteland for elbiler, så Norges innsats har betydd noe globalt.

Det er subsidiert i praksis! Noe anna er å lyve for seg selv.

Anonymkode: 7ef33...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...