Gå til innhold

Folk som kler barna "kjønnsnøytralt" og bli fornærmet ved feil omtale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møter innimellom på mødre som kler guttene sine i rosa tights, langt hår, og rosa yttertøy og støvler osv. Og andre ting som gjør at de ligner på jenter. Også blir de fornærmet når noen tar feil og kaller dem jenter. Synes det er litt rart når de bevisst legger opp til at ungen skal ligne det motsatte kjønn. 

Anonymkode: 2b24d...654

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok? 

Anonymkode: 567d7...bc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Javel 

Anonymkode: 92034...7cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så veldig vanlig?

Anonymkode: a8c8f...36a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Twitter å bli fornærmet, teit å skrive innlegg om det, teit av meg å svare. Men litt teit kan vell alle være 😅 jeg ble litt i stuss når jeg satt med min jentebaby på venterommet på helsestasjonen (bare noen uker gammel) ikledd rosa body og rosa bukse, hvor en annen mamma spør "hvor gammel er han?" Så det kan vell gå begge veier det? 😅

Anonymkode: b18ab...a03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt feil flere ganger av kjønn jeg, men aldri fått noe kritikk av foreldre for dette..

Anonymkode: 43d5e...0c6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den rare her er ikke foreldrene. Det rare her er at:

- du forventer at alle jenter skal gå i gammeldagse kjønnstereotypiske klær

- du forventer at barnets kjønn skal være umiddelbart åpenbart

- du i det hele tatt synes det er viktig eller relevant å vite kjønnet på et barn du ikke kjenner

- du velger å omtale barnets kjønn ut fra hvordan du mener barn av det kjønnet bør være kledd i stedet for å bare spørre om barnet er en gutt eller en jente

- du fornærmer noen pga dine stereotypier og så blir sur (!) når vedkommende blir fornærmet av stereotypiene dine og i stedet for å forstå at det er deg det er noe galt med tror du at det er denne forelderen som gjør noe galt ved å ikke ikle barnet sitt kjønnsstereotypiske klær

- du ikke forstår at du må legge vekk stereotypiene dine

Anonymkode: 30903...86b

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mitt første barn i 95 og da var det vanskelig å vite kjønn utifra klær så lenge babyene ikke hadde kjole. Det var litt jentebabyklær og litt guttebabyklær og en haug med babyklær til alle babyer. Nå er samtlige jentebabyer iført noe skittenrosa som gjør at de ser ut som et eller annet utvasket noe. Jeg skjønner ikke at jentebabyforeldre ikke gjør opprør men velger å pøse på med skittenrosatyll og fjas.

Hilsen sur kjerring på 50

Anonymkode: c6705...5a0

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Møter du dem ofte? Og er barna i den alderen at de til dels velger selv hva de vil gå med? Isåfall er da min teori at dette kanskje er foreldre som prøver å være romslige og la barnet uttrykke seg, men gremmes innvendig over gutten deres vil kle seg som en "prinsesse". Har sett en del guttebarn i alderspennet 3-6 med interesann bekledning. Typ tiara, strutteskjørt over joggebuksen, spiderman kostyme på piknik. Regner da med det er barnet som har fått velge. Noget sært om foreldrene selv velger rosa på rosa på rosa for guttebarnet sitt. Om det er lov å si. 

AnonymBruker
Skrevet

rosa lue, støvler, jakke eller votter: Helt vanlig. Kledd i rosa fra topp til tå: Finnes sikkert noen gutter som elsker rosa og/eller har arvet fra storesøster, men kan ikke huske å ha sett noen. Og han har langt hår attpåtil? Høres ut som en oppkonstruert problemstilling. 

Anonymkode: c46b9...326

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis fornærmende at noen gjetter feil kjønn, men mer irriterende at folk antar rosa = jente og blått = gutt. Hvorfor gjette kjønn basert på fargen/mønsteret på klærne barnet går i?

Anonymkode: cdb64...50a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du beskrev dem jo ikke som kjønnsnøytrale i startinnlegget?

Anonymkode: 8d28d...a84

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte skjer dette, på hvilken måte blir de fornærmet og hvorfor plager noe av det deg? 

"Folk" og "mødre" er like forskjellige som barn er. 

Anonymkode: da412...e98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Møter innimellom på mødre som kler guttene sine i rosa tights, langt hår, og rosa yttertøy og støvler osv. Og andre ting som gjør at de ligner på jenter. Også blir de fornærmet når noen tar feil og kaller dem jenter. Synes det er litt rart når de bevisst legger opp til at ungen skal ligne det motsatte kjønn. 

Anonymkode: 2b24d...654

Tror du vi selv kler opp guttene våre slik? Vi lar guttene våre velge selv - den ene velger grønt, svart, etc. Den andre velger rosa, glitter, langt hår, lilla, kjoler osv.

Blir derimot ikke fornærmet om de blir kalt jente. Her blir gutten glad om han blir forvekslet.

Anonymkode: 005dd...fe9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Den rare her er ikke foreldrene. Det rare her er at:

- du forventer at alle jenter skal gå i gammeldagse kjønnstereotypiske klær

- du forventer at barnets kjønn skal være umiddelbart åpenbart

- du i det hele tatt synes det er viktig eller relevant å vite kjønnet på et barn du ikke kjenner

- du velger å omtale barnets kjønn ut fra hvordan du mener barn av det kjønnet bør være kledd i stedet for å bare spørre om barnet er en gutt eller en jente

- du fornærmer noen pga dine stereotypier og så blir sur (!) når vedkommende blir fornærmet av stereotypiene dine og i stedet for å forstå at det er deg det er noe galt med tror du at det er denne forelderen som gjør noe galt ved å ikke ikle barnet sitt kjønnsstereotypiske klær

- du ikke forstår at du må legge vekk stereotypiene dine

Anonymkode: 30903...86b

❤️

Hilsen mamma til en gutt i glitter og langt hår

Anonymkode: 005dd...fe9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg fikk mitt første barn i 95 og da var det vanskelig å vite kjønn utifra klær så lenge babyene ikke hadde kjole. Det var litt jentebabyklær og litt guttebabyklær og en haug med babyklær til alle babyer. Nå er samtlige jentebabyer iført noe skittenrosa som gjør at de ser ut som et eller annet utvasket noe. Jeg skjønner ikke at jentebabyforeldre ikke gjør opprør men velger å pøse på med skittenrosatyll og fjas.

Hilsen sur kjerring på 50

Anonymkode: c6705...5a0

Helt enig. Jeg er veldig glad jeg hadde spart på masse klær fra mitt første barn til jeg fikk mitt siste barn, med 10 års mellomrom. Klesmoten for jentebarn er bare helt grusomt og ekstremt upraktisk. Det er ikke digg å sykle og klatre i trær med tyllkjoler. Det er uforståelig for meg at merket Newbie er så populært. 

Sønnen min hadde forresten langt hår med flotte krøller da han gikk i barnehagen, men valgte ellers klær som var typisk for gutter. Likevel var det oftere at folk som ikke kjente ham gjettet på at han var jente enn at han var gutt. Det gikk over med én gang han klippet det i 1. klasse, da han dessverre fikk kommentarer fra både andre barn og foreldre.

Anonymkode: 80e47...178

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...