Aimabelle Skrevet 7. mai #1 Del Skrevet 7. mai Hei og velkommen til min dagbok som aller mest skal handle om livsstilsendring og vektnedgang ☺️ Jeg håper på å klare å gå ned i vekt de kommende månedene og håper på å komme i mål i løpet av de neste 2 årene. Jeg har ett problem med at jeg overspiser og også spiser mye usunt. Så målet de neste månedene er å forsøke gjøre vektnedgang reglene så enkle som mulig så jeg har større sjanse for å lykkes: Jeg skal spise normale porsjoner, mer proteiner og grønnsaker og holde meg til godteri en dag i uka 🙂 Jeg har faktisk gått opp mye i vekt siste to månedene så nå veier jeg 80 kg igjen. På mitt tyngste var jeg over 90 kg men klarte å gå ned 25 kg på 2 års tid i 2019-2021. Men fortsetter jeg sånn som jeg har gjort i det siste så er jeg nok snart tilbake der jeg begynte om ikke ennå verre. Så jeg har mye motivasjon til å klare å gå ned i vekt nå. For jeg mistrivdes veldig som overvektig. De siste 2-3 årene har jeg også forsøkt å gå ned i vekt på ulike måter, men jeg klarer sjeldent mer enn 4 kg ned før jeg lett legger dem på meg og slik fortsetter ‘den onde sirkelen’, Håper veldig på å klare å snu trenden nå da 🙈 Jeg er forresten 160 cm, så akkurat nå har jeg en BMI 31,2. Målet er nok å komme ned på BMI 21 i alle fall. Jeg satser på å spise i kaloriunderskudd og på å klare å gå ned ca 0,5 kg i uka. Håper at denne dagboken kan motivere meg til å klare å holde meg til “reglene” mine og til å klare å gå ned i vekt… Nå i starten skal jeg fokusere på kosthold så får vi se om det blir litt jogging og styrketrening etterhvert også… Jeg har nettopp tatt bilder og mål av de fleste punktene på kroppen for å måle vektnedgang, så nå er det bare å sette i gang! 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. mai #2 Del Skrevet 8. mai Velkommen hit og gratulerer med dagbok. Det er utrolig fint å ha et sted å skrive av seg. I en sånn her prosess er det jo som kjent både opp- og nedturer, så greit å ha "sitt eget sted" å ventilere ut da. Så utrolig flink du har vært som har gått ned så mye for noen år siden! Det er jo ingen tvil om at du kan Men forstår at det er kjempevanskelig å holde vekten. Du er i alle fall ikke alene her på underforumet om å slite litt, og erfare å gå de samme kiloene opp og ned, flere ganger. Vi er mange som har/har hatt det problemet. Så det gjelder å finne sin vei... hvilken metode som fungerer. Og forsøke å gjøre så mye som mulig av det til en livsstil, slik at man kan få varige endringer. Skritt for skritt. Veldig hyggelig at du er her inne for å gå de skrittene, alltid fint å være flere som går. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 8. mai #3 Del Skrevet 8. mai Så kjekt at vi er flere som starter dagbok nå samtidig. Jeg heier på deg! Det høres ut som at du har en god plan og hodet på rett plass. Jeg må også gjøre varige endringer i kostholdet så vekten ikke kommer krypende nå man er «ferdig» med diett. Foreløpig kan jeg ikke stole intuisjonen min for å gjøre valg i matveien for da blir det for mye mat (selv sunn mat) og litt for mye søtsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aimabelle Skrevet 28. juni Forfatter #4 Del Skrevet 28. juni Amatariel skrev (På 8.5.2024 den 9.06): Velkommen hit og gratulerer med dagbok. Det er utrolig fint å ha et sted å skrive av seg. I en sånn her prosess er det jo som kjent både opp- og nedturer, så greit å ha "sitt eget sted" å ventilere ut da. Så utrolig flink du har vært som har gått ned så mye for noen år siden! Det er jo ingen tvil om at du kan Men forstår at det er kjempevanskelig å holde vekten. Du er i alle fall ikke alene her på underforumet om å slite litt, og erfare å gå de samme kiloene opp og ned, flere ganger. Vi er mange som har/har hatt det problemet. Så det gjelder å finne sin vei... hvilken metode som fungerer. Og forsøke å gjøre så mye som mulig av det til en livsstil, slik at man kan få varige endringer. Skritt for skritt. Veldig hyggelig at du er her inne for å gå de skrittene, alltid fint å være flere som går. Lykke til! Takk for det ☺️ Du har helt rett i at det er veldig fint å ha ett sted å skrive av seg og gjerne også følge dagbøkene til andre i samme/lignende situasjon som en selv. Det er veldig motiverende synes jeg. Ja, det er ganske vanskelig å holde vekten, men jeg håper på at dette blir siste gang jeg går ned i vekt og at jeg når jeg når målvekten min klarer å fortsette å holde meg til gode rutiner og matvaner slik at jeg klarer å holde vekten. 123qwe skrev (På 8.5.2024 den 11.48): Så kjekt at vi er flere som starter dagbok nå samtidig. Jeg heier på deg! Det høres ut som at du har en god plan og hodet på rett plass. Jeg må også gjøre varige endringer i kostholdet så vekten ikke kommer krypende nå man er «ferdig» med diett. Foreløpig kan jeg ikke stole intuisjonen min for å gjøre valg i matveien for da blir det for mye mat (selv sunn mat) og litt for mye søtsaker. Ja, det er veldig kjekt at vi er flere ☺️ Det er noe med det å klare å få til varige endringer som gjelder ja. Også er det jo dette med å få til en livsstilendring og ikke bare gå på en tidsbegrenset diett som de fleste mener er så viktig. Og det er det jo, i alle fall for meg for diett fungerer ikke for meg for det har jeg jo allerede forsøkt og feilet på så mange ganger før. __ Jeg har ikke oppdatert på en stund, og grunnen til det er at det egentlig har gått ganske dårlig dessverre. Jeg har gått opp enda 5 kg og har gått opp til BMI på 33 🫤 Jeg brukte medium i uniform på jobb før jeg gikk opp 15 kg. Jeg kunne til og med klare å få på meg small, men det var ikke komfortabelt nok til å bruke den da siden det ikke er noe stretch i stoffet, men jeg så jo frem til å klare å gå ned i vekt så jeg kunne begynne å bruke small - Og nå passer jeg akkurat så vidt inn i large og må egentlig bruke xtra large hvis det skal være komfortabelt å gå med buksen en hel dag. Så det er jo også motivasjon for å klare å gå ned i vekt. Jeg må virkelig gå all in for å snu dette nå før det bare blir verre og enda vanskeligere å få gjort noe med tenker jeg. Andre grunner til at jeg ønsker å gå ned i vekt er jo at jeg ikke trives i en så overvektig kropp også at det gjør alt tyngre når man har noen kilo ekstra, som å gå i trapper og fjellet osv. Så målet nå er å virkelig forsøke å finne noe som fungerer for meg slik at jeg kan begynne å gå nedover i vekt. Jeg tenker alltid at: “Jeg skal bare spise usunt EN siste dag/helg også begynner jeg å spise sunt og telle kalorier ordentlig og gå ned i vekt på mandag”. Men klarer jeg det? Nei, dessverre ikke. Jeg klarer stort sett på det meste å holde meg til en sunn livsstil i 2-3 dager før jeg havner tilbake i de gamle, dårlige vanene med dårlig/usunn mat. I går spiste jeg en hel plate sjokolade, ganske mye smågodt, en hel pose potetgull og en hel boks med dip til. Til vanlig nå så hadde jeg nok tenkt: “Jeg skal bare kjøpe usunt, sjokolade og potetgull og spise det EN siste dag i dag også fordi det er jo helg!” MEN jeg har bestemt meg for å bryte dårlige vaner fra i dag av 🙂 Jeg skal vekk i helgen på besøk så på mandag så tenker jeg å skrive handleliste med bare sunne ting som en del forskjellige grønnsaker, karbonadedeig og kyllingfilet osv også skal jeg holde meg til den og bare den, ingenting usunt skal oppi handlevognen. Og denne regelen skal jeg (forsøke) holde meg til hver gang jeg handler på butikken. Jeg skal forsøke å bare holde meg til usunn mat på lørdager også ser jeg etterhvert om jeg kutter ut godteri og sukker helt til slutt, eller om det ikke vil funke for meg. Jeg har nå også tatt nye bilder i bikini og cm mål som motivasjon til vektnedgang. Jeg synes det er veldig kjekt å følge med på på både bilder og cm mål i tillegg til vekten, siden det hender jo noen ganger at man ser tydeligere forskjell dersom man har ett gammelt bilde man kan sammenligne med hvordan man ser ut nå, og at man har gått ned i centimeter uten at vekten har gått ned. Planen når jeg begynner å få kontroll på kostholdet er også å begynne litt forsiktig med trening, da styrketrening hjemme fra yotutube, også jogging og vanlige turer og fjellturer. I forhold til jogging så har jeg en app der man skal gå fra helt nybegynner til å klare å jogge 5 km sammenhengende uten pause til slutt etter en del uker. Jeg synes egentlig det er ganske kjekt å være aktiv og jeg tenker at det å trene også vil motivere meg til å spise sunt også, siden man vil jo ikke ødelegge treningen man har gjort med å spise usunt. Det er i alle fall sånn jeg har tenkt på det før. Så nå håper jeg at neste gang jeg oppdaterer her så har jeg gått ned i alle fall 1 kg. Jeg har satt meg som mål og i det minste oppdatere dagboken en gang i måneden. Jeg tenker det kan være en bra motivasjon for meg for jeg ønsker jo gjerne komme med en positiv oppdatering der jeg kan fortelle om at jeg har lykkes (og forhåpentligvis gått ned i vekt) ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 28. juni #5 Del Skrevet 28. juni Stor klem til deg All forståelse for at alt føles dritt akkurat nå og at det var nedtur med vektoppgang før sommeren. Men jeg syns du skal gi deg selv skikkelig ros for at du ER her igjen. Mange starter en dagbok, og så hører man aldri noe mer... men du er tilbake, og du er innforstått at du må gjøre en endring For mange er det virkelig det største hinderet. Masse lykke til med både kostholdet og trimmen i sommer! Håper du kommer inn hit og forteller litt hvordan det går til oss andre som henger rundt her 😊 Og får du tid er det veldig motiverende å lese litt i andres dagbøker og se hva som er mulig å få til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aimabelle Skrevet 8. august Forfatter #6 Del Skrevet 8. august Amatariel skrev (På 28.6.2024 den 11.25): Stor klem til deg All forståelse for at alt føles dritt akkurat nå og at det var nedtur med vektoppgang før sommeren. Men jeg syns du skal gi deg selv skikkelig ros for at du ER her igjen. Mange starter en dagbok, og så hører man aldri noe mer... men du er tilbake, og du er innforstått at du må gjøre en endring For mange er det virkelig det største hinderet. Masse lykke til med både kostholdet og trimmen i sommer! Håper du kommer inn hit og forteller litt hvordan det går til oss andre som henger rundt her 😊 Og får du tid er det veldig motiverende å lese litt i andres dagbøker og se hva som er mulig å få til. Takk ☺️ Jeg la ikke merke til at du hadde skrevet her før nå når jeg skulle inn her for å oppdatere, så ble litt sent svar fra meg. Nå har det jo gått mange uker uten oppdatering fra meg og jeg kan vel bare være ærlig på at det ikke har gått så bra nå heller. Jeg strever fortsatt med at jeg spiser mye og ikke klarer verken holde meg til normale porsjoner eller spise sunt. Så jeg tror kanskje jeg må virkelig forsøke finne ut hvorfor dette skjer hele tiden og hvorfor det blir så veldig vanskelig for meg… Men det er vel bare å hoppe på hesten igjen og fortsette nå da. Jeg skal i alle fall ikke gi opp, så det gjelder vel bare å fortsette videre og reise seg hver gang man feiler. Jeg skal bli flinkere til å lese (og kanskje kommentere litt) i andres dagbøker også tenker jeg. For det kan være mye nytte i å lese andres reise 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aimabelle Skrevet 8. oktober Forfatter #7 Del Skrevet 8. oktober Jeg sliter fortsatt med å holde meg til normale porsjoner og å spise sunt. Jeg tenkte at jeg skulle ha lykkes med å snu det før jeg oppdaterte her igjen, men jeg tenker jeg får heller skrive her og bruke det som motivasjon i stedet. Vekten i dag tidlig viste 83,4 kg, så har heldigvis klart å ungå å gå videre opp i vekt i det minste. Jeg mistet den gode matlysten min for en måneds tid av uviss grunn så… I dag spiste jeg normalt helt til kvelden og da ble det plutselig to ekstra polarbrød med brunost også en hel pose popcorn. Og nå sitter jeg her da og får ikke sove heller. Jeg forsøker å legge en helt konkret plan, at jeg skal skrive handeliste og holde meg til den (dvs ingen utskeielser) og at jeg alltid skal ha sunn mat lett tilgjengelig i kjøleskapet slik at det blir lettere å ta gode, sunne valg. Vurderer også å begynne å mealpreppe så det blir enda lettere… I morgen skal jeg handle på butikken og komme hjem med bare sunt også skal jeg holde meg til kostholdsplanen som jeg har laget til neste tirsdag. Krysser fingrene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. oktober #8 Del Skrevet 8. oktober Det hjelper veldig å ha sunn og god mat tilgjengelig i huset ja! I overganger når jeg har det vanskelig er en konkret plan alfa omega Da planlegger jeg hvert måltid til punkt og prikke, og viker ikke fra den. Da kommer man inn i en flyt, og man får på sikt mindre lyst på snacks og annet usunt på kveldene. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå