Gå til innhold

Tannbehandling (regulering) unaturlig lang tid??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er "vanlig" og hva er ekstra lang tid?

Min datter hadde to hjørnetenner, som ikke hadde vanlige tenner under melketenner. Da hun skulle Få regulering, ble disse melketenner trekt ut hos tannlege slik at hun kunne få regulering og trekke tennene på hver side av disse hjørnetennene, gradvis sammen. 

Det er fire år siden, og disse tennene er fortsatt ikke sammen, og vet fortsatt ikke når hun blir ferdig. De har "forlenget" tiden (jeg spurte når de regnet med å være ferdig), fra over sommeren, over jul osv!!! Selv datteren føler at de ikke strammer "ordentlig", altså strammer lett hver gang. Jeg betaler jo for hver time og da blir det unødvendige flere timer.  

Så spørsmålet mitt er, dere som kanskje har mer kjennskap til sånt. Kan det virkelig ta nesten fire år, for å trekke to tenner helt sammen, og fortsatt ikke helt ferdig? 

Er det noen av dere/barna deres, som har gått ekstra lenge hos tannlegen? 

Anonymkode: a6263...dde

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til reguleringstannlegen i ti år🙈 Men jeg hadde stort overbitt og veldige mellomrom da. Har dere noen andre reguleringstannleger i nærheten? Kan du ta en telefon til de og høre? Det går jo an å få en second opinion!

Anonymkode: 16cbf...c8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, det hørtes lenge ut 🤯 Vår sønn hadde i 1,5 år. Oppe og nede. Håper dere blir ferdige snart ♥️

Anonymkode: d6cc0...d07

AnonymBruker
Skrevet

TS her 

Fikk telefon tilbake fra tannlegen. Hun sier at en av grunnene til at det er tatt lengre tid er at gjennom 2020-2021 så har det vært færre timer. Det har gått lang tid 2-3 mnd mellom hver time, sier de. Gr covid så har de hatt redusert mengde pasienter inne av gangen. 

Det høres jo noe logisk ut, men syns likevel 4 år er litt vel lenge. 

Anonymkode: a6263...dde

AnonymBruker
Skrevet

Hm, så rart at de trakk. Pappa på 75 har fremdeles melketann fordi det ikke kom voksentann bak, men de vet vel hva de gjør. Jeg ville kanskje vurdert second opinion hvis du ikke føler de har god nok kompetanse.

Anonymkode: 9d006...267

• Liker 1
Skrevet

Min sønn har agenesi på en jeksel (tann nr 5). Etter trekking av melketannen ble det satt på regulering for å dra de to bakerste jekslene én posisjon fram. Det ble estimert to-tre år. Men det tok ett år. Stramming ca hver 4-6 uke, husker ikke helt.

Det er mulig å fremskynde prosessen ved å bruke et slags forankringspunkt (som jeg ikke husker hva heter), der man fester en slags bolt i kjevebeinet og fester reguleringen i bolten i stedet for i nabotannen. Da kan man dra hardere i tannen som skal flyttes.

(Min sønn fikk valget mellom å trekke melketann og gå med relativt omfattende regulering nå, eller å beholde melketannen så lenge som mulig og eventuelt få implantat en gang i framtiden. )

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si hva som er "vanlig" i din datters tilfelle. Det handler jo om hvordan hjørnetennene lå i kjeven etter ekstraksjon av melketenner, din datters compliance (eller evne til samarbeid om du vil), og ikke minst hvordan hennes anatomi og fysiologi er. 

Det er ikke bare-bare å flytte tennene for fort heller. Du skal huske på at det er mye støttevev rundt som skal følge med; kjevebein og ikke minst tannkjøtt. Fryktelig kjedelig å stramme ekstra til for å komme litt fortere i mål, og deretter ende med resorpsjon av tannrøttene, tynnere kjevebein og i noen tilfeller retraksjoner, hvor tannkjøttet trekker seg, og man får lange, blottede røtter...

Kjeveortopedene har 8 års utdanning, de (aller fleste i alle fall) vet hva de gjør.

Anonymkode: 2d404...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Min datter har hatt noenlunde samme som din. Hun har sin regulering nå på 4 året. Skal ta den av i juni. Så litt over 4 år. 

Anonymkode: 0a50d...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...