AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #1 Skrevet 7. mai 2024 I mnd netto på konto? Hva har dere andre som har minstesats utbetalt i mnd i uføretrygd? Anonymkode: 7ce6e...a6e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #3 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ca. 21000,- netto Anonymkode: 6a01b...cb9 Hvordan klarer du å overleve på det hvis du er alene om alle utgifter? Anonymkode: 7ce6e...a6e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #4 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ca. 21000,- netto Anonymkode: 6a01b...cb9 Hadde god jobb før jeg ble alvorlig syk. Ville selvfølgelig valgt å gå tilbake til drømmejobben min om kroppen tillot det. Føler meg heldig som bor i Norge, og blir ivaretatt, selv om jeg ikke bidrar til fellespotten lenger. Anonymkode: 6a01b...cb9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #5 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde god jobb før jeg ble alvorlig syk. Ville selvfølgelig valgt å gå tilbake til drømmejobben min om kroppen tillot det. Føler meg heldig som bor i Norge, og blir ivaretatt, selv om jeg ikke bidrar til fellespotten lenger. Anonymkode: 6a01b...cb9 Hvis du hadde god jobb før du ble syk så hadde du ikke endt opp med minstesats. Jeg har bittelitt mer enn en som er ung uføre enslig på minstesats, og jobben jeg hadde før jeg ble syk var ikke spesielt godt betalt. Dog enig med deg at vi er heldige som bor i Norge, jeg ble yrkesskadet og har en total utbetaling fra nav og klp på 27.200 netto. Og ville mye heller, akkurat som deg vært frisk og rask og i jobb. Anonymkode: 95368...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #6 Skrevet 7. mai 2024 Ca 21.500. Skjønner godt folk som er misunnelige på uføre, de lever jo et herlig liv i sus og dus 🤮 Anonymkode: 5d2d9...896 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #7 Skrevet 7. mai 2024 Ufør jeg kjenner har brutto 42 000 og netto 28 900 kr. Jeg jobber fullt og har etter skatt 27 000. ........ Anonymkode: c1aa1...024 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #8 Skrevet 7. mai 2024 Dere kan jo prøve å leve på 19.500 i mnd. Men ja, så klart alle har mulighet til å leve et godt liv i Norge og ikke minst spare seg opp en solid buffer. For noe jævla tull. Anonymkode: 97451...6c0 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #9 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ufør jeg kjenner har brutto 42 000 og netto 28 900 kr. Jeg jobber fullt og har etter skatt 27 000. ........ Anonymkode: c1aa1...024 Det er vesentlig å vite om dette er før eller etter barnetillegg f eks. Barnetilleggene man får i tillegg til uføretrygden er ganske romslige. Hadde selv rundt 10.000 ekstra utbetalt i måneden mens barna (3 stk) var under 18 år. Hvis du jobber fullt og har utbetalt 27.000, så ville du ha havnet på minstesats om du skulle være så uheldig å bli så syk eller skadet at du ikke kan jobbe. Altså utbetalt under 20.000 i måneden. Kanskje du likevel skal være glad for at du har mulighet til å jobbe... Anonymkode: 95368...dc4 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #10 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ufør jeg kjenner har brutto 42 000 og netto 28 900 kr. Jeg jobber fullt og har etter skatt 27 000. ........ Anonymkode: c1aa1...024 Forresten, regnet på det nå, det er ingen uføretrygd fra NAV som er så høy som 42.000 brutto, så hvis det du sier stemmer, så er det snakk om barnetillegg eller at personen du kjenner har utbetalinger fra forsikring el.l. Anonymkode: 95368...dc4 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #11 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ufør jeg kjenner har brutto 42 000 og netto 28 900 kr. Jeg jobber fullt og har etter skatt 27 000. ........ Anonymkode: c1aa1...024 Du ville jo ikke fått 42 000 kr som ufør når du tjener så lite som du gjør nå. Da ville du fått minstesats, som er veldig mye mindre. Anonymkode: 998c1...4d5 4
Sander33 Skrevet 7. mai 2024 #12 Skrevet 7. mai 2024 Rundt 29-30 etter skatt er maks sats. Om du har årslønn på 650k lønn er ca 41k (gjeldfri) utbetalt, blir du ufør da er det maks sats og da ned på ca 31k. 10k ned. 400.- mer utbetalt pr dag. Veldig lite forskjell egentlig.. Og av de sparer man mye på redusert pendling (pendlerfrafraget nå er latterlig dårlig).
Sluttca Skrevet 7. mai 2024 #13 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du hadde god jobb før du ble syk så hadde du ikke endt opp med minstesats. Jeg har bittelitt mer enn en som er ung uføre enslig på minstesats, og jobben jeg hadde før jeg ble syk var ikke spesielt godt betalt. Dog enig med deg at vi er heldige som bor i Norge, jeg ble yrkesskadet og har en total utbetaling fra nav og klp på 27.200 netto. Og ville mye heller, akkurat som deg vært frisk og rask og i jobb. Anonymkode: 95368...dc4 En god jobb er jo ikke ensbetydende med god lønn. Vil tørre å påstå at en har en god job hvis en rett og slett gleder seg til arbeidsdagen og trives med det arbeidet en utfører. Godt arbeidsmiljø osv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #14 Skrevet 7. mai 2024 Sluttca skrev (19 minutter siden): En god jobb er jo ikke ensbetydende med god lønn. Vil tørre å påstå at en har en god job hvis en rett og slett gleder seg til arbeidsdagen og trives med det arbeidet en utfører. Godt arbeidsmiljø osv. Vi snakker om utbetalinger her. Da er det selvsagt god inntekt man snakker om når det er snakk om god jobb. Noe annet ville være litt merkelig. Anonymkode: 95368...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #15 Skrevet 7. mai 2024 Sander33 skrev (26 minutter siden): Rundt 29-30 etter skatt er maks sats. Om du har årslønn på 650k lønn er ca 41k (gjeldfri) utbetalt, blir du ufør da er det maks sats og da ned på ca 31k. 10k ned. 400.- mer utbetalt pr dag. Veldig lite forskjell egentlig.. Og av de sparer man mye på redusert pendling (pendlerfrafraget nå er latterlig dårlig). Man sparer kanskje endel på pendling hvis man ikke bor i nærheten av jobben, men andre kostnader kan øke på, som medisinutgifter, bilutgifter fordi man er for syk til å reise kollektivt o.l. Anonymkode: 95368...dc4 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #16 Skrevet 7. mai 2024 Jeg får utbetalt 18.350 kr på minstesats med UU-tillegget. Jeg betaler mer skatt enn mange andre uføre fordi jeg har eierskap i en liten bedrift. Anonymkode: ba9fd...b92
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #17 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ufør jeg kjenner har brutto 42 000 og netto 28 900 kr. Jeg jobber fullt og har etter skatt 27 000. ........ Anonymkode: c1aa1...024 Og poenget ditt er? Vedkommende hadde en jobb med langt bedre lønn enn deg når han ble uføretrygdet ergo er trygden også høyere enn din lønn. Anonymkode: f1925...cec 4
Sluttca Skrevet 7. mai 2024 #18 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi snakker om utbetalinger her. Da er det selvsagt god inntekt man snakker om når det er snakk om god jobb. Noe annet ville være litt merkelig. Anonymkode: 95368...dc4 Kanskje merkelig for noen. Men her var det altså snakk om minstesats, så da tolker jeg det slik at personen likte arbeidet selv om det kanskje ikke var så godt betalt. En kan jo faktisk ikke bestemme over denne personens meninger, er jo noe denne personen selv må vurdere. Verken du, jeg eller andre kan avgjøre hva personen trives med.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #19 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og poenget ditt er? Vedkommende hadde en jobb med langt bedre lønn enn deg når han ble uføretrygdet ergo er trygden også høyere enn din lønn. Anonymkode: f1925...cec Kan helt ærlig ikke forstå dette. Skjønner jo at folk blir litt furt over at det er sånn. Får en et arbeid med mindre utbetalt så er en jo nødt til å omstille seg til det. Blir en syk så blir en jo syk og det er jo synd det. Men da må en jo omstille seg til det også. Kan gjerne motta litt høyere uføretrygd i en overgangsfase (eller tilvenningsfase om en vil) og deretter motta samme sum som alle andre. At uføretrygd blir kun en fast sats. Den «bonusen» som en da har er den formuen en har opparbeidet seg i løpet av livet. At en skal ha noe mer ser ikke jeg på som rettferdig. Det er mange som kun kjører oppinntekten sin på papiret rett før en blir ufør, kun for å motta høyere uføretrygd. Nei, det systemet der hadde trengt en skikkelig overhaling. Det er mye der som ikke er som det burde ha vært. Anonymkode: a4a60...0fc 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #20 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan helt ærlig ikke forstå dette. Skjønner jo at folk blir litt furt over at det er sånn. Får en et arbeid med mindre utbetalt så er en jo nødt til å omstille seg til det. Blir en syk så blir en jo syk og det er jo synd det. Men da må en jo omstille seg til det også. Kan gjerne motta litt høyere uføretrygd i en overgangsfase (eller tilvenningsfase om en vil) og deretter motta samme sum som alle andre. At uføretrygd blir kun en fast sats. Den «bonusen» som en da har er den formuen en har opparbeidet seg i løpet av livet. At en skal ha noe mer ser ikke jeg på som rettferdig. Det er mange som kun kjører oppinntekten sin på papiret rett før en blir ufør, kun for å motta høyere uføretrygd. Nei, det systemet der hadde trengt en skikkelig overhaling. Det er mye der som ikke er som det burde ha vært. Anonymkode: a4a60...0fc Virker som du mangler forståelse om hvorfor man får en uføretrygd i utgangspunktet. Det er en erstatning av det inntektstapet man hadde på tidspunktet man ble syk. Det skal selvsagt ikke være en fast sats på dette. Man skal bare være glad for at vi faktisk har et system med minstesats for de som ikke hadde inntekt å tape i utgangspunktet. Ung uføretillegget bør bort da. Så der kan systemet godt endres. Anonymkode: 95368...dc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå