AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #1 Skrevet 7. mai 2024 Jeg er 100% ufør og har hovedomsorgen for et barn med diagnoser. Jeg tenkte å søke Startlån med tilskudd og vet jeg mest sannsynlig vil få dette. Men pga livssituasjon som den er nå trives jeg med å leie der jeg er nå. Jeg har fått kjæreste og vi har pratet om å flytte sammen på sikt(2-3 år da han skal flytte til min kommune da) Han eier egen leilighet og tjener nærmere 2 mill i året. Spørsmålet mitt er. Hvordan fungerer det med Husbanken da? Jeg vil jo gjerne eie en del av en leilighet vi kjøper sammen. Vil jeg kunne få startlån opp til en viss kjøpesum om vi vil kjøpe sammen? Jeg vet tilskudd mest sannsynlig går ut. Anonymkode: 47696...090
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #2 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han eier egen leilighet og tjener nærmere 2 mill i året. Spørsmålet mitt er. Hvordan fungerer det med Husbanken da? Jeg vil jo gjerne eie en del av en leilighet vi kjøper sammen. Vil jeg kunne få startlån opp til en viss kjøpesum om vi vil kjøpe sammen? Jeg vet tilskudd mest sannsynlig går ut. Anonymkode: 47696...090 Nei, dere sammen vil ikke få startlån, til det tjener han for mye. Du må søke og kjøpe alene for å være kvalifisert for startlån. Anonymkode: 7ba57...143 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #3 Skrevet 7. mai 2024 Begge må være i målgruppen hvis dere skal kjøpe sammen. Anonymkode: 100b1...400 1 1
Million Skrevet 7. mai 2024 #4 Skrevet 7. mai 2024 Han får ikke lån i Husbanken/startlån fordi han har for høy inntekt, og derfor ikke er i deres målgruppe. Du kan kjøpe på egenhånd nå, og så heller selge og bruke det som forhåpentligvis er overskudd/fortjeneste til egenkapital når du kjøper noe med han om noen år. Dere ønsker sikkert å prøvebo med hverandre en stund før dere faktisk kjøper noe sammen, så da kan han vel bo hos deg i din leilighet ett år eller to før dere selger din,og kjøper noe større sammen? 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #5 Skrevet 7. mai 2024 Tenkte mer på at jeg får et eget lån til å kjøpe meg inn sammen med han. Han vil uansett eie større prosentandel og vi vil fordele utgifter etter prosent. Jeg vil jo være ansvarlig for min del av lånesummen(?) Anonymkode: 47696...090
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #6 Skrevet 7. mai 2024 3 hours ago, Million said: Han får ikke lån i Husbanken/startlån fordi han har for høy inntekt, og derfor ikke er i deres målgruppe. Du kan kjøpe på egenhånd nå, og så heller selge og bruke det som forhåpentligvis er overskudd/fortjeneste til egenkapital når du kjøper noe med han om noen år. Dere ønsker sikkert å prøvebo med hverandre en stund før dere faktisk kjøper noe sammen, så da kan han vel bo hos deg i din leilighet ett år eller to før dere selger din,og kjøper noe større sammen? Men det er jo urettferdig når jeg skal være ansvarlig for min del av lånet alene på min inntekt🧐 Anonymkode: 47696...090
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #7 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Tenkte mer på at jeg får et eget lån til å kjøpe meg inn sammen med han. Han vil uansett eie større prosentandel og vi vil fordele utgifter etter prosent. Jeg vil jo være ansvarlig for min del av lånesummen(?) Anonymkode: 47696...090 Du kan ikke kjøpe noe sammen med han ved hjelp av startlån, da vil ikke du kvalifisere for startlån. Anonymkode: 7ba57...143 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #8 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men det er jo urettferdig når jeg skal være ansvarlig for min del av lånet alene på min inntekt🧐 Anonymkode: 47696...090 Du må gjøre slik Million skrev. Søke og kjøpe bolig på egenhånd, og så selge den og bruke ev egenkapital fra den til å kjøpe med han senere. Anonymkode: 7ba57...143
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #9 Skrevet 7. mai 2024 Oj, gratulerer med nu kjæreste. Trenger du råd og tips til å fange han inn i mannefella så er det bare å si ifra, Anonymkode: 21a48...724
Million Skrevet 7. mai 2024 #10 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men det er jo urettferdig når jeg skal være ansvarlig for min del av lånet alene på min inntekt🧐 Anonymkode: 47696...090 Nei, det er ikke urettferdig. Dette er lån til en spesiell kundegruppe og det kommer klart frem. Startlån er tiltenkt og gis til "varig vanskeligstilte" iflg retningslinjene på Husbankens hjemmesider. Sånne som uføretrygdede, for eksempel. Da kan ikke folk med oppimot 2 millioner i inntekt komme og be om gunstig lån der, når de fint kan få lån i vanlige banker på lik linje med alle andre kunder. Husbanken/Startlån er ikke for "alle kunder", det er for de som ikke har mulighet til å få lån i vanlig bank. Hvem får ikke startlån? Hvis du får lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier som bor i en uegnet bolig og som trenger en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare. Kan jeg få startlån og tilskudd? - Husbanken 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #11 Skrevet 7. mai 2024 4 hours ago, Million said: Nei, det er ikke urettferdig. Dette er lån til en spesiell kundegruppe og det kommer klart frem. Startlån er tiltenkt og gis til "varig vanskeligstilte" iflg retningslinjene på Husbankens hjemmesider. Sånne som uføretrygdede, for eksempel. Da kan ikke folk med oppimot 2 millioner i inntekt komme og be om gunstig lån der, når de fint kan få lån i vanlige banker på lik linje med alle andre kunder. Husbanken/Startlån er ikke for "alle kunder", det er for de som ikke har mulighet til å få lån i vanlig bank. Hvem får ikke startlån? Hvis du får lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier som bor i en uegnet bolig og som trenger en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare. Kan jeg få startlån og tilskudd? - Husbanken Jeg tenker ikke at han skal få lån der. Men jeg for MIN del av eierprosent. Jeg får ikke vanlig lån. Han trenger faktisk ikke å låne noe særlig om i det hele tatt. Jeg vil bare eie en del som bare er min i tilfelle det skulle bli brudd, så jeg da ikke står på bar bakke. Anonymkode: 47696...090
Million Skrevet 8. mai 2024 #12 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker ikke at han skal få lån der. Men jeg for MIN del av eierprosent. Jeg får ikke vanlig lån. Han trenger faktisk ikke å låne noe særlig om i det hele tatt. Jeg vil bare eie en del som bare er min i tilfelle det skulle bli brudd, så jeg da ikke står på bar bakke. Anonymkode: 47696...090 Jeg tror nesten du må snakke med kommunen som utsteder Startlån der du bor. Det du spør om er om du kan få et halvt startlån, så du kan kjøpe en halv leilighet, der samboeren din skal betale og eie den andre halvdelen, uten lån. Stemmer det? Jeg vet ikke om Husbanken/kommunene gjør dette, da det påvirker deres kontroll med det de har lånt ut. Hvis du ikke betaler for deg, er det vanskelig for dem å tvangsselge en halv leilighet, fordi din samboer eier den andre halvdelen uten gjeld og ingen vil kjøpe en halv bolig. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #13 Skrevet 8. mai 2024 8 minutter siden, Million said: Jeg tror nesten du må snakke med kommunen som utsteder Startlån der du bor. Det du spør om er om du kan få et halvt startlån, så du kan kjøpe en halv leilighet, der samboeren din skal betale og eie den andre halvdelen, uten lån. Stemmer det? Jeg vet ikke om Husbanken/kommunene gjør dette, da det påvirker deres kontroll med det de har lånt ut. Hvis du ikke betaler for deg, er det vanskelig for dem å tvangsselge en halv leilighet, fordi din samboer eier den andre halvdelen uten gjeld og ingen vil kjøpe en halv bolig. Hmmm. Ja, ser den. Jeg vil jo bare ikke havne i kvinnefellen og stå uten noe ved et evt brudd. Er litt trist at en ikke skal kunne eie sammen med noen fordi en er i en vanskelig situasjon, men alene så vil det gå fint når jeg uansett vil stå for lånet alene😑 Jeg kan selvfølgelig kjøpe alene, men da er jeg avhengig av tilskudd og da er det vel krav om å bo lengre før en kan selge. Vil jo gjerne bo med partner før om 10 år liksom🫣 Anonymkode: 47696...090
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #14 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker ikke at han skal få lån der. Men jeg for MIN del av eierprosent. Jeg får ikke vanlig lån. Han trenger faktisk ikke å låne noe særlig om i det hele tatt. Jeg vil bare eie en del som bare er min i tilfelle det skulle bli brudd, så jeg da ikke står på bar bakke. Anonymkode: 47696...090 Banken vurder husstanden i sin helhet når de ser på hvem som er vanskeligstilt. En husstand med godt over to millioner i inntekt er veldig veldig langt i fra å være vanskeligstilt... Hadde kommunen brukt midlene sine til å gi startlån til husstander med helt sinnsykt høy inntekt, så hadde det ikke vært noe igjen til de husstandene som faktisk har problemer med å kjøpe bolig... Og du skal få en samboer med nesten 2 mill i inntekt, og veldig høy egenkapital, og likevel mener du at kommunen skulle betalt din egenkapital i tillegg? Du må enten søke nå og kjøpe egen bolig, og satse på en verdistigning som gir deg egenkapital ved salg. Eller så kjøper dere sammen med de betingelsene dere får sammen (eller han alene) i vanlig bank, og betale han slik at du kjøper deg gradvis mer inn i boligen. Du er muligens en vanskeligstilt husstand nå, men i det dere blir samboere så vil du skifte til å være i en ekstremt godt bemidlet husstand, og det ville vært GRÅDIG urettferdig om en svært godt bemidlet husstand skulle få tilskudd og startlån... Anonymkode: 100b1...400 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #15 Skrevet 8. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Banken vurder husstanden i sin helhet når de ser på hvem som er vanskeligstilt. En husstand med godt over to millioner i inntekt er veldig veldig langt i fra å være vanskeligstilt... Hadde kommunen brukt midlene sine til å gi startlån til husstander med helt sinnsykt høy inntekt, så hadde det ikke vært noe igjen til de husstandene som faktisk har problemer med å kjøpe bolig... Og du skal få en samboer med nesten 2 mill i inntekt, og veldig høy egenkapital, og likevel mener du at kommunen skulle betalt din egenkapital i tillegg? Du må enten søke nå og kjøpe egen bolig, og satse på en verdistigning som gir deg egenkapital ved salg. Eller så kjøper dere sammen med de betingelsene dere får sammen (eller han alene) i vanlig bank, og betale han slik at du kjøper deg gradvis mer inn i boligen. Du er muligens en vanskeligstilt husstand nå, men i det dere blir samboere så vil du skifte til å være i en ekstremt godt bemidlet husstand, og det ville vært GRÅDIG urettferdig om en svært godt bemidlet husstand skulle få tilskudd og startlån... Anonymkode: 100b1...400 Jeg ser logikken, men også ikke. For jeg har min inntekt og mitt barn, og han har sin med 2 egne barn. Jeg har ingen planer om å leve på han. Jeg vil bare at vi skal bo sammen som en familie. I tillegg straffes jeg jo litt ekstra med å miste mye bidrag som samboer 🧐 Anonymkode: 47696...090
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #16 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser logikken, men også ikke. For jeg har min inntekt og mitt barn, og han har sin med 2 egne barn. Jeg har ingen planer om å leve på han. Jeg vil bare at vi skal bo sammen som en familie. I tillegg straffes jeg jo litt ekstra med å miste mye bidrag som samboer 🧐 Anonymkode: 47696...090 Dere kan fint bo sammen som en familie... Det er ikke eierskap av bolig som definerer om dere er en familie eller ikke. Men det er ingen som hindrer deg i å søke startlån med tilskudd nå, og så selge og se hva du sitter igjen med av egenkapital ved salg, og eventuelt tilbakebetaling av tilskudd. Dere vil også kunne få lån sammen i en vanlig bank. Anonymkode: 100b1...400 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #17 Skrevet 8. mai 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Dere kan fint bo sammen som en familie... Det er ikke eierskap av bolig som definerer om dere er en familie eller ikke. Men det er ingen som hindrer deg i å søke startlån med tilskudd nå, og så selge og se hva du sitter igjen med av egenkapital ved salg, og eventuelt tilbakebetaling av tilskudd. Dere vil også kunne få lån sammen i en vanlig bank. Anonymkode: 100b1...400 Det vet jeg, men jeg vil jo gjerne sikre meg og mitt barn i tilfelle det skulle gå til helvete liksom. Og kjøper jeg gjennom Husbanken vil jeg ikke kunne selge på minst 5 år. Anonymkode: 47696...090
jane78 Skrevet 8. mai 2024 #18 Skrevet 8. mai 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Og kjøper jeg gjennom Husbanken vil jeg ikke kunne selge på minst 5 år. Anonymkode: 47696...090 Det stemmer ikke 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #19 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vet jeg, men jeg vil jo gjerne sikre meg og mitt barn i tilfelle det skulle gå til helvete liksom. Og kjøper jeg gjennom Husbanken vil jeg ikke kunne selge på minst 5 år. Anonymkode: 47696...090 Du står helt fritt til å selge tidligere... Og dere kan som sagt få lån sammen i vanlig bank... Anonymkode: 100b1...400 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #20 Skrevet 8. mai 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Du står helt fritt til å selge tidligere... Og dere kan som sagt få lån sammen i vanlig bank... Anonymkode: 100b1...400 Trodde det var andre regler om en får tilskudd i tillegg? Anonymkode: 47696...090 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå