Gå til innhold

Gamle folk som sier frekke ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min gamle bestemor på 86 år prestere å si til min bror som har et "annerledes" barn at det var synd dere fikk en sånn unge. Hun sier slikt også foran barnet. Sammenligner han med de andre oldebarna så han kommer til kort.

Hun er også rasistisk og misliker at et av hennes barnebarn er sammen med en utenlandsk mann. Ellers er det upassende kommentarer på utseende og vekt blant annet. Hun har alltid vært litt sær og opptatt av fasade, men hadde mer filter før.

Hvordan forholder en seg til dette?

Anonymkode: a5aa1...b42

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Gentleman59
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min gamle bestemor på 86 år prestere å si til min bror som har et "annerledes" barn at det var synd dere fikk en sånn unge. Hun sier slikt også foran barnet. Sammenligner han med de andre oldebarna så han kommer til kort.

Hun er også rasistisk og misliker at et av hennes barnebarn er sammen med en utenlandsk mann. Ellers er det upassende kommentarer på utseende og vekt blant annet. Hun har alltid vært litt sær og opptatt av fasade, men hadde mer filter før.

Du overser det og respekterer et menneske som har levd i en tid du ikke kjenner, et menneske som har bygget landet vi bor i. 
Ærlighet kommer fra hjernen. Woke kommer fra historieløshet. 

*Glis* dette kommer til å ta fyr. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der kan være vanskelig. Vær obs på at det kan være et tegn på begynnende demens. Ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta en prat og prøve å få bestemor til å forstå at hun ikke skal si sånne ting høyt. 

Anonymkode: b50aa...afe

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Hun er gammel og sikkert kognitivt svekket. Drit i det.

Går det ut over noen som ikke tåler å høre på en gammel skrullete rasist så er det bare å melde seg helt ut. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være hennes personlighet. Hun nærmer seg 90, husk at da hun var ung var fasade viktigere og språket styggere. La merke til dette da jeg jobbet på sykehjem. Noen av pasientene oppførte seg som 3- åringer i trass/ opprør. Sier aldri unnskyld eller spør om det går bra? Det kan være tøft for alle i en familie når oldemor virkelig ikke henger med. Samtidig bør man de siste årene ta det opp på tomannshånd, eventuelt reise hjem hvis hun tråkker over grenser til barnas barnebarn.

Anonymkode: 1b6eb...c48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der er kulturforskjeller mellom generasjonene og hun var ung på 50-tallet som var en hard tid. Hun er nok tøft oppdratt av egne foreldre og har opplevd mye. Det er vanlig at folk i den generasjonen kommenterer utseende og ikke liker innvandring. Du må bare leve med det for det er forseint å endre henne. Hun er for gammel. Prøv å se det positive ved henne for hun er sikkert en koselig gammel dame mesteparten av tiden. 

Anonymkode: 0bdc9...576

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kognitive har blitt svekket.  Eller dårlig oppdragelse. 

Bestemor 1908 og bestefar 1905 la aldri en hånd på noen eller sa et sygt ord om noen eller til oss barnebarn, dette har vi lært videre til våre barn og barnebarn. 

Anonymkode: 836d3...734

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (17 minutter siden):

Du overser det og respekterer et menneske som har levd i en tid du ikke kjenner, et menneske som har bygget landet vi bor i. 
Ærlighet kommer fra hjernen. Woke kommer fra historieløshet. 

*Glis* dette kommer til å ta fyr. 

Er man woke når man ikke får inn for å såre sine nærmeste? Okey, herr kranglefant. Skulle likt å se noen slenge dritt om barnet ditt FORAN barnet.

Dersom man godtar det er man ikke antiwoke, man er en dritt.

Anonymkode: ebaff...536

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere utelater vedkommende.

Si at "siden du har så store problemer med a, b og c, har jeg konkludert med at du burde slippe å bli utsatt for ting du ikke liker på dine siste dager"..  Hvorfor omgås et sånt troll? 

Når noen viser deg hvem de er, tro på dem.

Anonymkode: ebaff...536

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Da hadde jeg svart henne og sett om det hadde gått inn! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personligheten blir ikke nødvendigvis mildere med årene. Ikke bare "snille" gamle folk der ute nei. Uff. Ikke enkelt.  Vanskelig å få slike til å innse hvor sårende det oppleves for andre når de snakker slik. At det ikke er greit. 

Anonymkode: 73633...eb6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan overse og overhøre mye fra gamle til til de dør, men slikt snakk om barn i familien hadde jeg ikke giddet. Hadde støttet fremtiden, ikke fortiden. Det er ungen som lever lengst med følgene.

Endret av Macro
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den generasjonen der kan være litt "rett fram". Akkurat som det mangler noen sosiale antenner. At du sier at hun hadde mer filter før, begynnende demens kan faktisk være en årsak til at filteret forsvinner litt ekstra...

Hun må bare bli fortalt at slikt ikke er greit å si. Vet ikke hvor mye det evt vil nytte, men hvis hun aldri får beskjed, så kan dere ikke forvente at hun endrer atferd.

Skrevet

Dere kan da ikke godta at hun snakker slikt foran barnet?!?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Har selv en eldre slektning og hun ville ikke drømt å si noe sånt, hverken rasisme eller i hvertfall ikke kommentere dette barnet på en slik måte. Hennes grandnevø har diagnose…

Det er heller det at hun ikke tror på diagnosen, men heller til at han er litt «spesiell» og at sånn er det bare 😅❤️

Dette er en dame som følger med, er på nett og interessert i hvordan samfunnet utvikler seg. 

Det å være dannet og sensitiv har ikke noe med alder eller Woke å gjøre, det har med personlighet å gjøre. 
Din bestemor har sikkert vært litt kvass hele livet, og så forsterker det seg bare.

»Nå er jeg så gammel at jeg kan si hva jeg vil»

Eller så er det begynnende demens. 

Er over 50 selv, og merker at jeg har mindre tålmodighet med tullball. Og så blir man mindre opptatt av å bli likt, man har lite til ingenting å tape på å si sin ærlige mening.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sagt ifra før men det er glemt til neste gang..  det går mye på repeat det hun snakker om. 

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har sagt ifra før men det er glemt til neste gang..  det går mye på repeat det hun snakker om. 

TS

Da skjermer dere barnet. Så får de godt voksne besøke henne.

Endret av Macro
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Folk over 80 år har lov til å si akkurat hva de vil

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går inn et øre og ut det andre, ikke noe å bry seg om. Min mor hadde aldri med meg og søsken til senil oldemor fordi hun sa slemme ting. Barn skal jo ikke høre på sånt, men som voksen hadde det ikke påvirket meg.

Anonymkode: dedc9...4c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ærlighet er ikke bra i 2024. De som er ærlige kansellerer man. 

Beste er å ikke si noe, late som alt er bra. 2024 er det å være spesiell bra. Normal er ut. 

Anonymkode: 5d19d...ef1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...