Gå til innhold

Fjerne sting etter kjønnsleppereduksjon og vond lukt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har tatt kjønnsleppereduksjon for 3 uker siden idag. Det var en avgjørelse jeg bestemte meg for og er glad for (av helsemessige årsaker). Trenger derfor ingen negative kommentarer på det.

Men håper det er noen her som kan svare på deres erfaringer med dette.

Stingene skulle oppløse seg selv etter ca 2-3 uker men de sitter like godt. Har lest på nett at man kan fjerne slike sting selv om de ikke har oppløst seg enda. Noen som har gjort det? Eller er det best å vente?

Har også en «sur» og «vond» lukt fra underlivet og lurer på om dette er normalt eller om det kan være en infeksjon? (Ser greit ut der nede)

Har lest at man kan ha samleie etter 3 uker om man er klar for det. Jeg kjenner selv at det fortsatt er ømt der nede, men lurer på om noen har hatt samleie etter en slik operasjon og om det var vondt eller kunne ødelegge resultatet? Gjerne del erfaringer om når du gjenopptok seksuell aktivitet og erfaringen din med det. 

Ble operert med «Wedge» metoden om det skal ha noen betydning. (At de har sydd sammen på midten).

Anonymkode: fa6f4...629

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt kontakt med kirurgen/gynekologen og spurt angående stingene før du vurderer å fjerne de selv. Det kan potensielt skli opp om det ikke har grodd ordentlig. 

Det lukter generelt litt rart av sår, sårvæske og sannsynligvis har du litt annen hygiene også når du er nyoperert (klapper etter dobesøk mer enn tørker, osv.) Jeg satte meg i en balje med medisinsk grønnsåpe, det renser en eventuell betennelse og mykgjør sting, samt rengjør godt. 

Jeg husker ikke når vi hadde samleie etter inngrep, men ikke så lenge det var ømt. Du bør nok vente til det er ordentlig grodd og stingene er i orden, tenker jeg. 

Anonymkode: d781f...d9f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ingen anelse om hva du spør om. Det eneste jeg tenkte på er om den vonde lukta kan være stingene som begynner å gå i oppløsning?

AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (2 minutter siden):

Jeg har ingen anelse om hva du spør om. Det eneste jeg tenkte på er om den vonde lukta kan være stingene som begynner å gå i oppløsning?

Hvorfor svarer du da?? 🤣

Anonymkode: 0e975...040

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville tatt kontakt med kirurgen/gynekologen og spurt angående stingene før du vurderer å fjerne de selv. Det kan potensielt skli opp om det ikke har grodd ordentlig. 

Det lukter generelt litt rart av sår, sårvæske og sannsynligvis har du litt annen hygiene også når du er nyoperert (klapper etter dobesøk mer enn tørker, osv.) Jeg satte meg i en balje med medisinsk grønnsåpe, det renser en eventuell betennelse og mykgjør sting, samt rengjør godt. 

Jeg husker ikke når vi hadde samleie etter inngrep, men ikke så lenge det var ømt. Du bør nok vente til det er ordentlig grodd og stingene er i orden, tenker jeg. 

Hvilken medisinsk grønnsåpe var dette? Har hørt og lest at man ikke skal «vaske» seg for mye der nede for å unngå forverring. Har likevel prøvd å vaske meg med vann og klut forsiktig hver dag + litt intimsåpe i dusj. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken medisinsk grønnsåpe var dette? Har hørt og lest at man ikke skal «vaske» seg for mye der nede for å unngå forverring. Har likevel prøvd å vaske meg med vann og klut forsiktig hver dag + litt intimsåpe i dusj. 

https://www.apotek1.no/produkter/barnengens-flytende-saape-300ml-907327p?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIxcbX6YT6hQMVQGWRBR3juwWqEAQYBiABEgIzo_D_BwE

Du skal være forsiktig med friksjon, men denne er veldig bra, har brukt etter fødsler og når jeg har sydd. Fyll en balje og sitt med rumpa oppi noen minutter, da får du både myket opp sting og renset såret, så gror det raskere og du slipper betennelse. 

God bedring! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det høres ut som en infeksjon, bakteriell eller sopp. Gå til legen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor svarer du da?? 🤣

Anonymkode: 0e975...040

Jeg stilte spørsmål...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en tlf til gynekologen og spør. Tror ikke de fjerner sting som skal løse seg opp selv. 
lukten er nok stingene. 
Jeg ble sydd etter fødsel og det gjorde vondt og jeg var øm lenge 

Anonymkode: f80b2...cd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! Har tatt kjønnsleppereduksjon for 3 uker siden idag. Det var en avgjørelse jeg bestemte meg for og er glad for (av helsemessige årsaker). Trenger derfor ingen negative kommentarer på det.

Men håper det er noen her som kan svare på deres erfaringer med dette.

Stingene skulle oppløse seg selv etter ca 2-3 uker men de sitter like godt. Har lest på nett at man kan fjerne slike sting selv om de ikke har oppløst seg enda. Noen som har gjort det? Eller er det best å vente?

Har også en «sur» og «vond» lukt fra underlivet og lurer på om dette er normalt eller om det kan være en infeksjon? (Ser greit ut der nede)

Har lest at man kan ha samleie etter 3 uker om man er klar for det. Jeg kjenner selv at det fortsatt er ømt der nede, men lurer på om noen har hatt samleie etter en slik operasjon og om det var vondt eller kunne ødelegge resultatet? Gjerne del erfaringer om når du gjenopptok seksuell aktivitet og erfaringen din med det. 

Ble operert med «Wedge» metoden om det skal ha noen betydning. (At de har sydd sammen på midten).

Litt usikker på om det er relaterbart, men etter at jeg tok vasektomien kom det også en vond lukt fra sårstedet. Byttet bandasje daglig og tok den antibiotikaen jeg var foreskrevet. Ringte til kirurgen og de ba meg komme ned. Forklarte der at kropper er forskjellige og noen reagerer på de stingene (som skulle løses opp av seg selv). De tok stingene og lukten/infeksjonen opphørte etter noen dager.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke spør Kvinneguiden om slikt din dette, spør lege eller gynekolog. De har faktisk peiling på hva de snakker om.

Anonymkode: 90fdf...53e

• Nyttig 1
Skrevet

Det aller, aller, aller, aller beste for deg og underlivet ditt er at du kontakter de som opererte deg og stiller disse spørsmålene, det er de som sitter på kunnskapen og kompetansen til å svare på spørsmål relatert til operasjonen du har gjennomgått og som kan komme med spesifikke råd.

• Nyttig 2
Skrevet

Da jeg fikk noen sting etter første fødsel skulle de også løsne etter 2-3 uker. Det tok 5 uker. 

Når jeg tenker meg om har alltid sting sittet 1-2 uker lengre på meg ved alle operasjoner/inngrep. Mulig det bare er sånn for enkelte. Men ta en telefon til der du gjorde inngrepet, så kan de gjøre en vurdering. 

Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Mine sting etter fødsel satt i minst 8 uker! Etter rundt 4-5 uker kunne jeg iblant finne løse tråder (ikke helt i oppløsning, men nok til å gå ut av huden), men det tok laaaang tid før alt var borte. Jeg er litt usikker på lukt, da ja, etter fødsel kan det være mye blod og gørr som skal ut ei stund (var ikke noe gørr etter noen dagers tid, så egentlig tilsynelatende kun blod)... Det var generelt ikke parfymeduft derfra, men en litt underlig odør som forsvant litt og litt. Det kan tenkes at noe var blod og noe var den tråden. 

Jeg ville fulgt rådene til så mange over her har skrevet: ring gynekolog eller lignende. De kan gi deg svar, eventuelt ta deg inn for sjekk. Er det infeksjon, må denne behandles. Uten behandling kan sannsynligvis en infeksjon forringe resultatet, eventuelt også gi andre plager, varig eller midlertidig.

Anonymkode: d992c...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde litt lukt etter reduksjon selv. Jeg hadde også ett sting som ikke kom ut av seg selv, det fikk jeg fjernet på legekontoret. Når det var ute forsvant lukta. 

Anonymkode: 77acc...859

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...