Gå til innhold

Blir ikke tatt seriøst av helsevesenet (vann i kroppen)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med helsa de siste årene. Er 30 år og kvinne. Har ptsd og utmattelse syndrom. Mine fysiske plager blir lagt under at det er psykisk og nå sier legen at det er sånn det er å bli eldre.

Da jeg var 25 så fikk jeg veldig mye vann i kroppen. Det ble så ille at en gang jeg måtte stå over å bli med i slalombakken. Jeg fikk ikke igjen spennene på slalomskoa på ytterste hakk (tidligere vært på innerste). Jeg dro til bakken for å leie andre sko, men ingen passet rundt leggen min. Jeg sliter mye med i perioder at jeg svetter helt sinnsykt om natten, jeg kan vri opp t-skjorten jeg sover i. 

Jeg har prøvet ta opp dette med 3 leger. Blodprøver sier alt er fint, og de sier jeg er innenfor normal bmi og henviser meg til psykolog for spiseforstyrrelser. Jeg ble med på å snakke med en ernæringsfysiolog, for jeg har jo blitt redd for å spise fordi jeg forstår ikke hva som skjer med kroppen. Det hjalp lite, ble bedt om å ta vitamin tilskudd. 

Men jeg syntes ikke jeg er for stor. Jeg kan forstå at legene ikke ser problemet mitt, men problemet mitt er alt vannet i kroppen, nattesvette og at jeg er helt utslitt. Vondt i ledd har jeg om morning og kveld, jeg er så hoven på fingre at jeg klarer ikke bruke tlf eller kjøre bil den første timen. Jeg veide før 50 kg, nå er jeg på 75 (er 155 høy). Jeg står helt uten råd og vet ikke hvor jeg kan henvende meg. 

Noen som har opplevd noe lignende? Eller har noen tips om hvor jeg kan henvende meg?

Anonymkode: 4f1e0...b78

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer vannet i fra? Drikker du mye væske?   Sjelden at et menneske er vannproduserende.

Nesten på linje med Selvbryggersyndrom. Selvvanningssyndrom kanskje, et helt unikt tilfelle...

Drikk kaffe,sprit,spis agurk. Det er vanndrivende.  

De fleste mennesker på kloden er dehydrert,rart noen av oss evner å lage vann??

Anonymkode: 55c1a...1ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor kommer vannet i fra? Drikker du mye væske?   Sjelden at et menneske er vannproduserende.

Nesten på linje med Selvbryggersyndrom. Selvvanningssyndrom kanskje, et helt unikt tilfelle...

Drikk kaffe,sprit,spis agurk. Det er vanndrivende.  

De fleste mennesker på kloden er dehydrert,rart noen av oss evner å lage vann??

Drikker normalt, for det meste vann + 1 glass brus til middag. Jeg forstår ikke hvor vannet kommer fra… tenkt at det er kalorier inn og ut, men problemet er ikke at jeg er overvektig. Jeg er så hoven, spesielt på ben, rumpe og hofte, mens armene mine er tynne. Jeg finner sjeldent armbånd, for de fleste faller av meg. Kan ikke bruke ringer, for fingrene mine endrer så mye størrelse ila dagen. Er så frustrerende å ikke få hjelp noen steder. Savner å føle at det er lett å gå og bevege meg som før, nå er alt tyngre med denne kroppen

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke innenfor normal bmi?? 75kg på 155 er bmi 31,2 og kategorien fedme. Ikke rart kroppen er stor da? 

Anonymkode: ea635...6cf

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg sliter også med mye vann i kroppen. Bruker Furix som er vanndrivende.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er jo ikke innenfor normal bmi?? 75kg på 155 er bmi 31,2 og kategorien fedme. Ikke rart kroppen er stor da? 

Anonymkode: ea635...6cf

Tull. Fedme er når vekten er 300Kg+ på 1.55.

Slutt å bruke slike ord.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Drikker normalt, for det meste vann + 1 glass brus til middag. Jeg forstår ikke hvor vannet kommer fra… tenkt at det er kalorier inn og ut, men problemet er ikke at jeg er overvektig. Jeg er så hoven, spesielt på ben, rumpe og hofte, mens armene mine er tynne. Jeg finner sjeldent armbånd, for de fleste faller av meg. Kan ikke bruke ringer, for fingrene mine endrer så mye størrelse ila dagen. Er så frustrerende å ikke få hjelp noen steder. Savner å føle at det er lett å gå og bevege meg som før, nå er alt tyngre med denne kroppen

ts

Sikker på at det ikke er muskler og ikke vann?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
kaiturid skrev (47 minutter siden):

Jeg sliter også med mye vann i kroppen. Bruker Furix som er vanndrivende.

Er det på resept eller kan jeg bare kjøpe det på apoteket? Skal på apoteket i morgen:)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Kan årsaken være psykisk siden blodprøver er helt fine? Hva om det hjelper med psykolog eller terapaut, i o m du har ptsd og utmattelse som er knyttet til traumer? Går det an be om henvisning til psykolog? Nå aner jeg ikke om du allerede har det siden ptsd. 

Et annet tips, Skriv dagbok og få ut tanker og følelser. Da har du å en oversikt og kan se tilbake i dagbøkene og se hele prosessen. Ikke bry deg om at du skriver noe dumt, for boken er hovedsakelig for deg selv og tanker og følelser kan alltids forandre seg 

Vann er knyttet opp mot følelser og om følelser kke gies slipp på og heales, men du på en måte holder på følelser og tanker og ikke gir slipp på det, kan det muligens som et speil samle seg vann i kroppen. 

Anonymkode: 36218...853

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sikker på at det ikke er muskler og ikke vann?

Jeg har veldig lite muskler, armene og skuldre er beinete. Folk pleier spørre «hva er det der?» til det ene benet på skulderen min…

ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det på resept eller kan jeg bare kjøpe det på apoteket? Skal på apoteket i morgen:)

ts

Ja, du må ha resept. Skulle ikke være noe problem å snakke med legen og få prøve det .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan årsaken være psykisk siden blodprøver er helt fine? Hva om det hjelper med psykolog eller terapaut, i o m du har ptsd og utmattelse som er knyttet til traumer? Går det an be om henvisning til psykolog? Nå aner jeg ikke om du allerede har det siden ptsd. 

Et annet tips, Skriv dagbok og få ut tanker og følelser. Da har du å en oversikt og kan se tilbake i dagbøkene og se hele prosessen. Ikke bry deg om at du skriver noe dumt, for boken er hovedsakelig for deg selv og tanker og følelser kan alltids forandre seg 

Vann er knyttet opp mot følelser og om følelser kke gies slipp på og heales, men du på en måte holder på følelser og tanker og ikke gir slipp på det, kan det muligens som et speil samle seg vann i kroppen. 

Det er ikke psykisk. Har gått mye til psykolog, og det er i sjakk. Har ganske god kontroll på den delen. Tanker, følelser og frustrasjon over dette er konstant likt. Skrevet en del på notater. Jeg tror ikke tanker/følelser kan styre vannet i kroppen.

ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
kaiturid skrev (1 minutt siden):

Ja, du må ha resept. Skulle ikke være noe problem å snakke med legen og få prøve det .

Har du noen bivirkninger? Trenger ikke svare på det om det blir for privat 😅 skrevet legemiddelet ned:)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noen bivirkninger? Trenger ikke svare på det om det blir for privat 😅 skrevet legemiddelet ned:)

ts

Nei,jeg merker ikke noe. Bare ta det når du er hjemme. For har du mye vann,kommer det mye ut for å si det slik 😉

• Liker 1
Skrevet

Hadde mye av det samme, slitenhet, og væske i kroppen. Alle blodprøver var fine, fin ekg, men generelt litt høy puls. Måtte til slutt ta ulstralyd av hjertet. Oppdaget da hjertesvikt og lekkasje på en klaff. Ingen anna måte å oppdage det på. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Går du på noen blodtrykksmedisiner? De gir mye vann i kroppen. Gikk på dette selv og sluttet, ned 10 kg på 1 mnd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull. Fedme er når vekten er 300Kg+ på 1.55.

Slutt å bruke slike ord.

Vedkommende har jo rett.

https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/overvekt-og-fedme

«KMI 30,0 til 34,9 defineres som fedme grad I»

Anonymkode: 304a5...ef7

• Liker 5
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Fedme vil ikke være relevant i denne situasjonen hvor vekt i kroppen er vann som ikke skal være der...

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Neteas skrev (4 minutter siden):

Hadde mye av det samme, slitenhet, og væske i kroppen. Alle blodprøver var fine, fin ekg, men generelt litt høy puls. Måtte til slutt ta ulstralyd av hjertet. Oppdaget da hjertesvikt og lekkasje på en klaff. Ingen anna måte å oppdage det på. 

Oj, min far og tante hadde to hjerte operasjoner før 50, farfar og oldefar gikk bort av hjertesvikt selv med peacemaker. Jeg vil også ha ultralyd av hjertet! 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pæddan skrev (4 minutter siden):

Går du på noen blodtrykksmedisiner? De gir mye vann i kroppen. Gikk på dette selv og sluttet, ned 10 kg på 1 mnd

Går ikke på noe blodtrykk medisiner

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...