Gå til innhold

Kjøpe enda en barnevogn til voksne barn som venter nytt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot meg overtale til å kjøpe barnevogn til min voksne sønn og svigerdatter da de ventet sitt første barn for litt over 4 år siden. De insisterte på en dyr vogn til nesten 13000kr, inkludert litt ekstra utstyr som stelleveske og regntrekk. Svigerdatter insisterte på den vogna fordi den var så solid og skulle vare så lenge, hun hadde sagt at venninner skryter av at de har brukt den på både 2 og 3 unger. Personlig synes det er en uting å gi så dyre gaver, hovedsaklig fordi jeg må gi det samme til alle fremtidige barnebarn, det er slettes ikke sikkert jeg kan siden jeg er alene. Jeg lot meg overtale fordi det var veldig vanlig at alle fikk vogn av besteforeldre. Jeg har også venninner som fortalte at det var greit å kjøpe en solid vogn som kunne arves videre til eventuelle nye barnebarn. Tenkte derfor på vogna som en investering, og at den skulle brukes av flere barnebarn. Jeg prøvde å få svigerdatters foreldre til å spleise, men de ville ikke være med på det. 

Nå venter svigerdatter nummer 2 og vogna jeg kjøpte til dem for 4 år tilbake er helt utslitt og ubrukelig i følge sønn og svigerdatter. Hjulene er ødelagt, bremsen er slitt, skjermen er løs og det har kommet en del flekker og solbleking. De kan ikke vaskes vekk i følge sønn og svigerdatter, og delene kunne ikke byttes ut fordi modellen ikke produseres lenger. Jeg har sett vogna selv og den ser ikke ut. Det henger sammen med at den har blitt brukt mye de siste 4 årene, både til eget bruk og soving i barnehagen. Jeg tenker det er fint at de har brukt den godt, vogn er en bruksting og lagd for å brukes. 

Nå ønsker svigerdatter seg ny vogn. Hun har sendt meldinger der hun linker til vogner som koster 13000-14000kr. 

Og nå vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg ønsker ikke å legge ut nye 14000kr for enda en ny vogn. Men tenker samtidig at de kanskje kan ha en forventning om at jeg gjør det, siden jeg gjorde der sist. Saken er at det var litt i overkant av det jeg hadde tenkt å gi første gangen, men lot meg overtale, hadde også i bakhodet at jeg MÅ få ett godt forhold til svigerdatter, da jeg bare har to sønner. 

Jeg må og legge til at både helse og økonomi har forandret seg veldig de siste 4 årene. Jeg måtte pensjonere meg mye tidligere enn planlagt pga helsen. Jeg greier meg fint i hverdagen, men jeg har ikke like mye rutte med. Bruker en del penger på privat behandling som hjelper veldig på helsen, og jeg tilbringer også en del måneder i utlandet hvert år, pga leddgikt. Det kan virke som jeg lever ett veldig luksuriøst liv med utenlandsturer hver vinter og dyre massasjer, men det er nødvendig for  å ha det ok i hverdagen. Jeg får ofte kommentarer fra sønnen min om at jeg «koser» meg med pengene mine. 

Jeg er derfor litt redd for at jeg kan fremstå veldig egoistisk hvis jeg «bare» gir dem noen tusenlapper og sangbok til dåpen. Og en blomst og noen klesplagg til fødsel. De har forventninger om mye mer. Jeg vet også at det er meg det faller på, svigerdatters foreldre er yngre enn meg og har enda barn som bor hjemme, de har vært åpne om trang økonomi og dårlig råd. 

Anonymkode: ecac2...83b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpten en pent brukt vogn på finn.no til 500 kr, den hadde vært brukt til 3 barn allerede, og ble brukt til alle mine 3 også og ser fremdeles bortimot ny ut. Får følelsen av at de har ødelsgt vogna litt med vilje for å være sikre på å få ny.

Men altså, tilby dem 2-3000 kr til å kjøpe en pent brukt vogn på finn.no og understrek at du ikke gidder å bruke masse penger på noe de ikke gidder å ivareta på en fornuftig måte.

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ærlig talt! Ingen kan forvente to vogner! Også til den prisen.. 

Si til sønnen din at du ikke kan bruke 26 tiden på vogner for dem. 

Anonymkode: 5c4e3...a82

• Liker 31
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her må du ta en prat med din sønn og si at du ikke har råd til en så dyr gave. Blir flau på vegne av svigerdatter som så åpenlyst hinter om ny og dyr vogn! 

Selv forventet jeg overhodet ikke at noen andre enn meg selv skulle betale for vogn. Kjøpte en god vogn brukt til en brøkdel av prisen for den fancy vognen din svigerdatter ønsker seg og den har gjort sin nytte for mitt barn. 

Anonymkode: 5f9da...9a8

• Liker 28
  • Nyttig 2
Skrevet

Fyfaen jeg hadde aldri forventet så mye av besteforeldre. 

Kjip situasjon du står i, men tror jeg hadde rett og slett argumentert imot en så dyr vogn når alle argumentene de brukte for den første dyre vognen gikk helt vest. 

Billig vogn. Take it or leave it. 

Men utrolig kjipt for deg å være i situasjonen din. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk vi vogn av svigers ved første barnebarn. Veldig koselig og noe vi satt pris på! Ved neste barn fikk vi ikke vogn. Og det sa de klart ifra om. (På en høflig og fin måte selvsagt, og det var heller ikke noe vi forventet). Her fikk de andre barna vogn ved første barn, men ikke senere. Mange besteforeldre kjøper første vogn for det er stas, men har aldri hørt om noen som kjøper vogn nr to og tre... Det er lov å si at det er kun første vognen du ville kjøpe.

Anonymkode: 83dc5...20e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lot meg overtale til å kjøpe barnevogn til min voksne sønn og svigerdatter da de ventet sitt første barn for litt over 4 år siden. De insisterte på en dyr vogn til nesten 13000kr, inkludert litt ekstra utstyr som stelleveske og regntrekk. Svigerdatter insisterte på den vogna fordi den var så solid og skulle vare så lenge, hun hadde sagt at venninner skryter av at de har brukt den på både 2 og 3 unger. Personlig synes det er en uting å gi så dyre gaver, hovedsaklig fordi jeg må gi det samme til alle fremtidige barnebarn, det er slettes ikke sikkert jeg kan siden jeg er alene. Jeg lot meg overtale fordi det var veldig vanlig at alle fikk vogn av besteforeldre. Jeg har også venninner som fortalte at det var greit å kjøpe en solid vogn som kunne arves videre til eventuelle nye barnebarn. Tenkte derfor på vogna som en investering, og at den skulle brukes av flere barnebarn. Jeg prøvde å få svigerdatters foreldre til å spleise, men de ville ikke være med på det. 

Nå venter svigerdatter nummer 2 og vogna jeg kjøpte til dem for 4 år tilbake er helt utslitt og ubrukelig i følge sønn og svigerdatter. Hjulene er ødelagt, bremsen er slitt, skjermen er løs og det har kommet en del flekker og solbleking. De kan ikke vaskes vekk i følge sønn og svigerdatter, og delene kunne ikke byttes ut fordi modellen ikke produseres lenger. Jeg har sett vogna selv og den ser ikke ut. Det henger sammen med at den har blitt brukt mye de siste 4 årene, både til eget bruk og soving i barnehagen. Jeg tenker det er fint at de har brukt den godt, vogn er en bruksting og lagd for å brukes. 

Nå ønsker svigerdatter seg ny vogn. Hun har sendt meldinger der hun linker til vogner som koster 13000-14000kr. 

Og nå vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg ønsker ikke å legge ut nye 14000kr for enda en ny vogn. Men tenker samtidig at de kanskje kan ha en forventning om at jeg gjør det, siden jeg gjorde der sist. Saken er at det var litt i overkant av det jeg hadde tenkt å gi første gangen, men lot meg overtale, hadde også i bakhodet at jeg MÅ få ett godt forhold til svigerdatter, da jeg bare har to sønner. 

Jeg må og legge til at både helse og økonomi har forandret seg veldig de siste 4 årene. Jeg måtte pensjonere meg mye tidligere enn planlagt pga helsen. Jeg greier meg fint i hverdagen, men jeg har ikke like mye rutte med. Bruker en del penger på privat behandling som hjelper veldig på helsen, og jeg tilbringer også en del måneder i utlandet hvert år, pga leddgikt. Det kan virke som jeg lever ett veldig luksuriøst liv med utenlandsturer hver vinter og dyre massasjer, men det er nødvendig for  å ha det ok i hverdagen. Jeg får ofte kommentarer fra sønnen min om at jeg «koser» meg med pengene mine. 

Jeg er derfor litt redd for at jeg kan fremstå veldig egoistisk hvis jeg «bare» gir dem noen tusenlapper og sangbok til dåpen. Og en blomst og noen klesplagg til fødsel. De har forventninger om mye mer. Jeg vet også at det er meg det faller på, svigerdatters foreldre er yngre enn meg og har enda barn som bor hjemme, de har vært åpne om trang økonomi og dårlig råd. 

Nei absolutt ikke! Det er ikke du som skal ha barn! Og bare ved at hun forventer ny vogn så er det No go for min del. 

Du er bestemor. Ikke personlig minibank for hennes lyster og ønsker. 

Si nei. 

Anonymkode: 34ce9...e9b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nå må du altså sette foten ned! Kraftig! mine foreldre har god råd, men jeg har måtte kjøpe alle vogner og dyrt utstyr selv. I min vennekrets er det også vanlig at mange får vogn, men like mange får det ikke. 

Anonymkode: 78bf1...300

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager har de klart å ødelegge vognen etter kun et barn? dette er gjort med vilje eller så tar de ekstremt dårlig vare på tingene sine. 

Vi fikk vogn av mine foreldre da første ble født. Det var en hyggelig overraskelse men overhodet ikke noe vi forventet. Det har ikke vært i mine tanker at de skal kjøpe en ny vogn for hvert barn vi får. Det er jo galskap. Vi bruker vognen MYE og den holder fint til lillebror også. 

Her bør de enten klage til leverandør av vognen eller så har de ødelagt den med vilje. 

Anonymkode: da90c...67c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

1/10

Anonymkode: a0c53...0b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt hinsides. Ville aldri forventet det første gang heller. Si at du gir vogn til første barnebarn for hver av dine to sønner. Men etter det er det mer vanlig gave. På en hyggelig måte og så vet de hva de kan forvente. Om de blir sure kan du forklare det du sa her ang. at du er pensjonert tidlig og sykdom osv. dette må de jo virkelig skjønne. Og det er uansett du som bestemmer hva du bruker dine penger på.

Anonymkode: e7883...063

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tar du en prat med sønnen din og sier ifra at du egentlig ikke hadde råd til den første vognen. Men fa den fordi en skulle være solid og holde til nr 2. Nå er det enda trangere og du må ta vare på helsa di og følge opp disse behandlingene. Så det å kjøpe enda en vogn til den prisen. Det går ikke. Men at du kan bidra med litt penger til den

Anonymkode: 4f21d...322

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er imponerende at de har klart å herpe første vogna. Hvordan har de brukt den?! Særlig når de vet at det mest sannsynlig blir et  barn til. 

Jeg fikk en at på klatt for noen mnd siden. Alt utstyr måtte kjøpes på nytt. Fant en pent brukt vogn på finn, brukt av 2 barn. med masse ekstra utstyr til 6000 kr. 2 vognposer, lammeskinn, stellebag mm. Nytt koster det sikkert rundt 20 k. Veldig fornøyd med bruktkjøpet. Det ser også ut som folk sliter med å selge vogner, så de kan gjøre et skikkelig kup hvis de bare leter litt. 

• Liker 8
Skrevet

Hvis de ikke kan kjøpe vogna selv så kan jo svigerdatter spørre sine foreldre. 

Eller så er det mange fine brukte vogner på finn.no.

Jeg hadde aldri forventet noe slikt av svigermor.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kjøpte første så da får hennes foreldre kjøpe neste når de ikke klarer å ta vare på så dyre ting. Strengt tatt kan de kjøpe selv.

Anonymkode: 99c0f...144

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Virker som hun svigerdatteren din har deg rundt lillefingeren. Hun e jo så frekk at det ikke finnes ord. Samtidig virker jo sønnen din litt tafatt som lar henne ta tigginga.

Selvfølgelig skal de fikse vogn selv. Avtalen var at de skulle få ny og dyr vogn fordi den skulle holde til de evt neste barna. Dette har de ikke klart og da får de ordne opp selv.

De aller fleste tar vare på sin første nye vogn. Lar den stå inne når de kan og de færreste bruker samme vogn som sovevogn i bhg. Her gjør en rimelig vogn til 500 kr på Finn samme gode jobben. I det samme man bruker vogn som barnehage- sovevogn er den så og si brukt på kort tid mtp slitasjen den utsettes for i vær og vind. Dette burde de ha skjønt.

Vet ikke om svigerdatter har fått inntrykk av at dere har mye penger, ihvertfall mer enn fra hennes familie siden hun ikke tigger der. Men du må bare si nei. Ferdig med den saken. De kan kjøpe ny på Finn.

Anonymkode: 950bf...de1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De fikk til nr 1, og det er nok.

Kjøper til mine sitt første barn, med en max på 10k. Noen vil ha pengene og ikke vogn og andre vil ha vogn +evt utstyr.

Min siste vogn for 1 barn kostet 4500 i 2015 (helt ny) artig nok kostet den mindre enn den jeg kjøpte i 1994, men ga likevel 10k i vogn til min eldste sønn i 2013

• Liker 1
Skrevet

:hakeslepp:

AnonymBruker
Skrevet

Håper dette er en trolletråd for å høste sympati.

Du skriver at svigerdatteren din venter barn?? Med hvem liksom? Barnet ditt skal få et barn til.

Hvis ikke troll: Du vet godt selv at du ikke trenger å gjøre en dritt. Kommunisér åpent med sønnen din om kapasiteten din. 

Anonymkode: fbbe7...753

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...