Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja det må jeg si jeg undrer meg over. Hvorfor så høye summer?

Anonymkode: 10411...188

• Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en innmari høy sum mener du? 

Det er jo en subjektiv mening. 

AnonymBruker
Skrevet

Så noen som gav barnebarnet sitt 30.000 en dag. Det er sykt det. 

Anonymkode: 418f9...3a3

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke være det.

Det er bare å sette standaren selv. 
Selv innså jeg at mine ikke kom til å komme i nærheten av andre i klassen, og da er det mitt ansvar å sørge for at de er takknemlig for det de får.

Og mange av de som fikk mest gikk tomme fort, mens mine har alt sitt enda.

Anonymkode: 8b3c1...547

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, som ufør 100% alenemor kjenner veldig på det. Press.

Ungen forventer å få lettmotorsykkel… påstår at «alle andre» får det… nylig var det en gutt på 16 som gikk bort under kjøring av lettmotorsykkel… Jeg har ikke de pengene. Og har ikke lyst til at ungen skal kjøre omkring på en lettmotorsykkel… Og har foreslått moped istedet men det blir helt avvist. Det er så store forventninger og jeg har mistet nattesøvnen av det. Det er ett år til konfirmasjon og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre… Det er den «alle andre» som ødelegger…

Anonymkode: 725ea...c69

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle andre har ikke lappen på lettmotorsykkel. Det er de aller færreste som har denne, nettopp pga prisen.

Og jeg vet det er vondt å si nei. Men når det er eneste mulighet, så kan han velge da. Moped eller ingenting, så enkelt.

Anonymkode: 8b3c1...547

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo for å vise seg! Noen gir høye summer slik at de får vist hvor mye penger de har. Andre strever med å gi størst mulig gave slik at konfirmanten deres «ikke skal blir flau» eller få mindre enn andre. I alle fulle fall er begge tilfeller bare trist! 

Anonymkode: ddfd9...cb7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så noen som gav barnebarnet sitt 30.000 en dag. Det er sykt det. 

Anonymkode: 418f9...3a3

Hvorfor?

Anonymkode: f2dca...000

AnonymBruker
Skrevet

Det bestemmer man jo helt selv

Anonymkode: 6200a...75a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg, som ufør 100% alenemor kjenner veldig på det. Press.

Ungen forventer å få lettmotorsykkel… påstår at «alle andre» får det… nylig var det en gutt på 16 som gikk bort under kjøring av lettmotorsykkel… Jeg har ikke de pengene. Og har ikke lyst til at ungen skal kjøre omkring på en lettmotorsykkel… Og har foreslått moped istedet men det blir helt avvist. Det er så store forventninger og jeg har mistet nattesøvnen av det. Det er ett år til konfirmasjon og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre… Det er den «alle andre» som ødelegger…

Anonymkode: 725ea...c69

Tja. Ufør jeg også. Og når krav om lapper og mopeder osv kom. Sa heg enkelt og greit i fra at vi har spart opp til deler av bil lappen.  De går ikke til moped ol. Så ente må du bli uten eller tjene egne penger. Ga også beskjed om at jeg også betalte alt sånt selv  

Gutten måkte snø of fikk seg jobb i butikk i alder av 15år

Anonymkode: 8eea5...6bb

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor?

Anonymkode: f2dca...000

Lurer jeg også på. Mine foreldre har kun 2 barnebarn, og de ble konfirmert i fjor. Begge fikk 40 000kr; dette er penger de har satt av for lenge siden. Synes det var flott, og ikke noe som ble skrytt opp og utbasunert. Nå har de begge penger til å ta lappen. 

Anonymkode: f06e6...7af

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare her på KG jeg hører om kjempehøye summer eller hvor folk klager over at andre gir for lite. I virkeligheten har jeg sjelden gjort store øyne av gavesummene, selv i familier med mye penger.

Anonymkode: 95217...4a4

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at konfirmasjonen bare er blitt en ren pengeinnsamling. Jeg synes det er mye bedre å gi bort gaver som varer. Noe som konfirmanten kan peke på for barna sine om 25 år og fortelle at "denne fikk jeg av den og den til min konfirmasjon". Jeg mener at det trenger ikke å være pengeverdien på det man gir bort, som er det viktigste, men at gaven har andre verdier som varer. En bibel, et fint smykke, et håndarbeid av noe slag osv.. 

Anonymkode: 2a10d...3c9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en liste over gjennomsnitt summer man gir til en konfirmant som notis i tønsbergaavisen, 10.000 fra foreldre, 6000 besteforeldre, 1400 fra fadder, 700 fra venner og 400 fra folk som ikke en gang kommer på festen. Det siste synes jeg var veldig drøyt. 

Anonymkode: 178f0...886

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kom vel antagelig fra at dette skulle være en hjelp til ungdommen på vei ut i voksenlivet. Men samfunnet har endret seg en del, så situasjonen er ikke helt den samme lenger som før.

Anonymkode: 97a70...805

Skrevet

Sparte 200kr i mnd til hver av mine unger siden de ble født, frem til de var 14år.

Vips, så fikk jeg råd til å gi dem 30k til dem hver.

Handler om prioritering og selvkontroll på hva man velger å bruke pengene sine på.

Har ikke allverden med lønn heller(320k ca)

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Man gir jo etter lommeboka. Noen har råd til 100.000, noen 30.000, noen 10.000 og noen 1000 kr. Verden er, og har alltid vært, slik at noen har mer penger enn deg selv. Istedenfor å gå rundt å være bitter og misunnelig på hva/hvor mye andre har, bør man heller lære seg å være takknemlig og glad for hva man selv har og hva man selv kan gi 😊😊  Dette er generelt ment, ikke spesifikt til TS 😊

Anonymkode: d24b2...e79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie får ikke barna bursdagsgaver/julegaver lenger etter at de er konfirmerte (av tanter og onkler som bort et stykke unna, i alle fall), derfor river man i litt ekstra i konfirmasjonsgave.

Anonymkode: 05e44...095

AnonymBruker
Skrevet

Beviser igjen hvor saueflokk menneskeheten er. Vi klarer ikke å stå opp for oss selv, men må følge med på det alle andre gjør. Selv om vi vil gjøre ting for oss selv, så er ingen sterke nok til å stå opp for seg selv. 

Ingen må ha feiring lik som et bryllup. Ingen må forvente av å få flere tusen kr i gaver. Lær unger at verden er forskjellig og ingenting er rettferdig. Ta klima, strøm, pandemi og matbløffen nå. Det sitter menn der ute som blir rikere og rikere for hver dag som går, mens de snakker om kriser så fornekter de seg ikke i rikdommen sin. 

Anonymkode: a56da...5bf

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Lurer på om det fremdeles er vanlig å snakke ungdommene mellom hva de fikk til konfirmasjonen? Det husker jeg fra min egen konfirmasjonstid. "Alle" visste hva de andre hadde fått, og det var helt innafor å spørre hvor mye man fikk. Dette var på 90-tallet. Begge våre er konfirmert, og jeg spurte dem begge om det var sånn man snakket om på skolen og mellom venner, hva man fikk i konfirmasjonsgave? Da så de bare rart på meg, og lurte på hvorfor i all verden man skulle spørre om, eller snakke om det? Fikk ikke inntrykk av at dette er noe ungdommene her snakker om og har fokus på i hvert fall - så er det foreldrene som henger seg opp i dette, eller er vi bare unntaket her vi bor?

Her sparte vi opp og ga begge to generøse pengegaver til konfen, men det er jo for å gi dem en booster som de kan ha stående til senere i livet - til studier, bolig ol. De fikk ikke bruke fritt av konfepengene, verken fra vår gave eller de andre. Alt - bortsett fra en liten sum de fikk på brukskonto - gikk på en egen konto. Ingen av de har rørt denne - og eldste er snart 20 år, så for han er det fritt frem. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...