Gå til innhold

Hyperhidrose. Økt svette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Har slitt med økt svette siden jeg var 14 år. Er nå 22. Jeg svetter stort sett over hele kroppen. Men verst er armhuler, rygg og ansikt. Har tidligere tatt Botox under armene. Har resept på Dridase som jeg bruker før jeg skal noe spesielt eller viktig. Har prøvd alt mulig og er så lei nå. Det går ut over selvtillit og mitt sosiale liv. Vurderer å prøve Dridase fast en periode (i samråd med lege) men leser om tilknyting til utvikling av demens. Men går det ann å bruke det fast i et halvt år eller et år f.eks? Vurderer også å be lege om å søke om refusjon for botoxbehandling. Sånn at jeg kan det i ansiket og få det litt bedre. Noen som har erfaringer å dele? Er det andre behandlinger som funker? Noen som har tatt botox på rygg eller i ansikt? 

Setter pris på alle svar

Anonymkode: 76898...aec

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har også hyperhidrose, så jeg vet hvor grusomt det er! Jeg har det i hender, føtter og skritt. Jeg har forsøkt iontoforese, men synes det var så nedverdigende og sitte der hver gang, og merket ikke noe raske resultater, så det sluttet jeg med. Prøvde botox i hendene noen ganger. Det er skikkelig vondt, og jeg mistet pinsettgrepet i et par uker. Også gikk virkningen ut veldig fort. Varte kanskje fire uker. Da var det å leve med svetten igjen i to mnd til neste smertefulle behandling. Så det kom ikke mye positivt ut av det heller. Mulig det fungerer bedre på ryggen. Det er jo verdt et forsøk? 
Jeg har ikke prøvd Dridase, men om du prøver det, post gjerne her hvordan det går. 

Ellers er tips mørke klær, skygge istf. stekende sol, vann istf. kaffe, kjøre istf. å gå til sosiale events. Har du forsøkt aluminiumsklorid? 

Håper du finner noe som fungerer❤️

Anonymkode: 2d759...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg en iontoforese-boks på Hidroxa, mot håndsvette. Måtte bruke det daglig en stund(20 min) men det fungerer kjempebra. Nå bruker jeg det kun noen ganger i mnd og er mye sjeldnere svett og klam på hendene. 

Jeg mener å ha lest at man kan bruke den på andre steder på kroppen, men er ikke sikker. Du kan jo Google Hidroxa. Er litt dyrt, men etter mange år med svette hender var det verdt det. Turte aldri Botox 😂

Anonymkode: 381a9...a76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme, bare i hender, armhuler og føtter. Bruker Botox under armene som jeg betaler selv. Hjelper ikke 100%, men nok til at jeg kan bruke samme t skjorte i flere dager på rad på vinteren og høsten. Av de behandlingene som finnes anser jeg Botox som det tryggeste. Noen som vet om fastlege kan diagnostisere dette og om det er enkelt å få Botox dekket? 

Forferdelig skamfullt er det :(  Så pinlig å måtte si at jeg ikke kan håndhilse når jeg møter nye mennesker.

Anonymkode: df913...6cb

Skrevet

Jeg tenker dessverre at det er adrenalinet i kroppen som fører til dette. Selv har jeg hatt god erfaring med ikke-selektive betablokkere, men er vel ikke lov å si preparatnavn her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...