Gå til innhold

Kan apotek forlenge resept på p-piller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan apotek forlenge/utskrive resept på p-piller?

Anonymkode: b4c15...0e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,bare leger kan gi resepter. 

AnonymBruker
Skrevet

Nopp. Men det holder å bare ringe til legen eller bestille nye en på min helse hvis legen din er åpen der. 

Anonymkode: 6c7ed...875

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (3 minutter siden):

Nei,bare leger kan gi resepter. 

Så de kan ikke gi ut for en måned hvis man ser det har ligget en resept der hele tiden? 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nopp. Men det holder å bare ringe til legen eller bestille nye en på min helse hvis legen din er åpen der. 

Vet jeg kan be om forlengelse, men er usikkert på om jeg rekker å få den i tide og jeg så nå at resepten var utgått. 🥲 

Skrevet

Så de kan ikke gi ut for en måned hvis man ser det har ligget en resept der hele tiden? 😅

Nei, de kan ikke skrive ut resepter uansett. Men ta kontakt med med legen, de kan noen ganger skrive ut resept uten legetime. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet jeg kan be om forlengelse, men er usikkert på om jeg rekker å få den i tide og jeg så nå at resepten var utgått. 🥲 

Ny resept kan du vel få i morgen?

Anonymkode: e4200...575

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

du stilte et spørsmål du fikk nei til svar så hvorfor tror du at du skal få et annet svar om du spør en gang til?

Anonymkode: 45923...d09

• Liker 7
Skrevet

Eventuelt må du gå for kondom i en kort periode til du får ordnet resept.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 minutt siden):

Nei, de kan ikke skrive ut resepter uansett. Men ta kontakt med med legen, de kan noen ganger skrive ut resept uten legetime. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ny resept kan du vel få i morgen?

Får det vanligvis via web, men ikke alltid på dagen. Det kommer an på om legen har tid til å skrive den. Var derfor jeg håpa apotek hadde lov å forlenge p-piller en gang hvis de så den lå der.

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 minutt siden):

Eventuelt må du gå for kondom i en kort periode til du får ordnet resept.

Var bare et håp om å ikke forstyrre opp syklusen. Får bare leve med det og håpe legen rekker fornye.

AnonymBruker
Skrevet

du stilte et spørsmål du fikk nei til svar så hvorfor tror du at du skal få et annet svar om du spør en gang til?

Anonymkode: 45923...d09

Unnskyld at jeg såret deg med mine spørsmål. Kunne du ikke bare la tråden være hvis det plaget deg at jeg stilte et ekstra spørsmål i tråden jeg opprettet? Jeg kunne også ringt apoteket i morgne tidlig istedenfor å høre om noen hadde svaret her. Kunne sikkert Googlet meg til det også og lett gjennom andre tråder på flere forum.

Her ga jeg deg noen ekstra ting så du kan irritere deg litt ekstra over meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får det vanligvis via web, men ikke alltid på dagen. Det kommer an på om legen har tid til å skrive den. Var derfor jeg håpa apotek hadde lov å forlenge p-piller en gang hvis de så den lå der.

Legg til en mld om at det haster eller ring å si fra👌

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg til en mld om at det haster eller ring å si fra👌

Får forsøke. Det er jo ikke verdens undergang, men irriterende å tulle opp syklusen over en slurvefeil hvis det ikke går. 

Skrevet

Om det er helt krise for deg og du har ok råd kan du jo booke en privat legetime på dagen på Dr.Dropin f eks

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen min bruker hvert fall å skrive ut i løpet av dagen   Altså innen 24 timer. Så hvis du bestiller nå på weben så ser dem det når dem kommer på jobb i morgen. Så er det kanskje et lite håp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et vagt minne fra min tid i apotek at farmasøytene kunne foreskrive en slags krise-resept på p-piller og/eller angrepille. Dette gjaldt dog bare hvis det var fare for graviditet da, altså at man hadde hatt samleie en gitt tid i forveien og dermed måtte få tatt ny pille i tide for å opprettholde beskyttelsen.

Så hvis konsekvensen av å bli for sent ute "bare" er forstyrrelser i syklusen/blødningene, vil de sannsynligvis ikke kunne gjøre det.

Men det skal sies at dette er 12-15 år siden da, jeg vet ikke om det er andre regler på det nå.

Anonymkode: 44146...66a

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, men du kan kan gå inn på HelseNorge og be om forlengelse der, så får du i morgen.  

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan apotek forlenge/utskrive resept på p-piller?

Skrevet

Jeg har et vagt minne fra min tid i apotek at farmasøytene kunne foreskrive en slags krise-resept på p-piller og/eller angrepille. Dette gjaldt dog bare hvis det var fare for graviditet da, altså at man hadde hatt samleie en gitt tid i forveien og dermed måtte få tatt ny pille i tide for å opprettholde beskyttelsen.

Så hvis konsekvensen av å bli for sent ute "bare" er forstyrrelser i syklusen/blødningene, vil de sannsynligvis ikke kunne gjøre det.

Men det skal sies at dette er 12-15 år siden da, jeg vet ikke om det er andre regler på det nå.

Anonymkode: 44146...66a

Nei, farmasøyter kan ikke det, og ikke kunne de det da heller. Angrepiller er reseptfritt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Var bare et håp om å ikke forstyrre opp syklusen. Får bare leve med det og håpe legen rekker fornye.

Herregud. Da er det da virkelig ingen krise hvis den eneste konsekvensen er at du ikke kan hoppe over mensen! Ærlig talt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...