Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 47 fikk barn ved 17,18,20,25,26 jeg har aldri jobbet mannen min (52) har jobbet helt siden første barnet kom, vi har sammenlignet oss med Homer og Marge (the simpsons) vi har et hus som vi har pusset opp litt og litt om gangen, vi har alltid fått hjulet til og gå rundt takket være og spare her og der vi har hatt ekstra jævlige perioder økonomiskt, hvor vi levde på havregrøt og loff utenom middag vinteren var det og kle på seg ekstra inne, og bruke ullskjerf for og spare på strøm jeg syns det er latterlig hvordan dagens unge foreldre klager, på det ene og det andre det virker som at de ikke klarer noenting tåler lite motgang, jeg sier ikke alle men det er så mange som klager på økonomi, fritid, mental helse osv hva forventer dem når de får barn?, dette må de tenke på før de blir foreldre jeg har levd et budsjett liv helt siden jeg var 17, jeg var nesten aldri sammen med venner jeg har aldri kunne unnet meg noe dyrt (akkurat som Marge), alltid levd på billig mat og kjøpte billig klær når det var absolutt nødvendig mannen min og jeg har hatt perioder, hvor vi har kranglet men aldri foran barna var alltid snakk om hvordan vi kunne spare mer, feks at vi måtte kutte litt ned på kjøtt og fisk inntaket en periode og at vi måtte kjøre mindre med bilen, det betydde at da måtte jeg bruke bena og han ta bussen til og fra jobb jeg brukte ikke sminke og kremer for det kostet penger, så de få gangene jeg brukte det så gikk jeg til moren min og lånte av henne, idag bruker unge mødre sminke daglig og shopper ting både her og der nei jeg er ikke bitter, jeg vil bare påpeke at jeg forstår ikke hvordan dagens unge generasjon er så hjelpeløse på flere områder, har dem ikke lært noe av sine foreldre? jeg lærte mye av mine foreldre det var sånn jeg klarte meg når jeg var 17 og flyttet hjemmefra, jeg har vært veldig streng og nøye med alle mine barn for jeg ønsker helst, at de skal slippe og leve med så mye stress og bekymringer som jeg har gjort i 30 år men jeg har holdt meg på bena, takket være at hver gang jeg har slitt så har jeg snakket med mannen min og han har snakket med meg, så til unge foreldre der ute det er mye penger og spare hvis dere klarer og ha orden på matbudsjettet og strømforbruket, det er der mesteparten av pengene går kjøp mye kjøtt og fisk som er nedsatt i pris, og kan dere dra til sverige så er det fryktelig mye penger og spare uten sverige så hadde vi slitt veldig mye mer...

Anonymkode: 8194c...b33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:applaus:

Så fint for deg, 1. plassen er fortjent! Godt å kunne rakke ned på den yngre generasjonen av og til? 😉

Anonymkode: 8d333...cf8

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som et kjekt liv, not... 😅

Anonymkode: 3f05e...21e

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig med ts at mange unge krever vel mye, men det finnes en gylden middelvei.

• Liker 8
Skrevet

Dette er noe av det mest latterlige jeg noen gang har lest. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt at dere fikk så mange barn når dere stengt tatt ikke hadde råd til det. Jeg vokste selv opp som fattig på 90-tallet og det var veldig isolerende. Jeg visste godt at jeg ikke burde ta med venner hjem fordi vi knapt nok hadde mat til oss selv. Jeg ble heller ikke med venner hjem fordi det var så dyrt med bensin. 

Anonymkode: 575a6...b2c

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Supert at det fungerte for dere.

Jeg er mor med to barn, fikk ungene tidlig så har vært mamma fra jeg var 20 år.

Vi bruker aldri masse penger på kos, vi planlegger, storhandler og prøver å spare så godt vi kan. Vi kjøper ting på tilbud men noen anger må man faktisk leve litt. Hjelper jo ikke å jobbe ræva av oss også sitte hjemme i stua etter 7,5 timers arbeidsdag med skjerf og masse klær. Hos oss kaster vi av oss fintøyet, dusjer og tar på pysj når vi kommer hjem. Setter på varmen, ordner middag av det vi har eller har handlet og faktisk koser oss til tider med god mat og god selskap.

Vi unge per nå er vant til flere fasiliteter jaa, men sånn har det blitt. Vi prøver og jobber for å skape en bedre fremtid. 

Vi klager på høye renter og utgifter fordi da må vi offre tid med barna og skaffe oss ekstra jobb, vi kan ikke leve av barnetrygd. Barnetrygden rekker så vidt til et par sko. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden har du aldri jobbet? Hvis du hadde jobbet, hadde du jo tjent penger og økonomien hadde vært bedre. Jobber du fortsatt ikke nå når du har voksne barn? 

Anonymkode: aa9c6...30f

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Punktum har du ikke lært deg på alle disse årene ihvertfall.

Anonymkode: 37d5e...8e9

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I dag er som regel både mor og far i 100% jobb, og mange lever allikevel slik du beskriver. Da er det faktisk lov å klage. Om det var så ille for deg kunne du vel jobbet.

Anonymkode: 10021...5df

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skaffet du ikke jobb? 

Anonymkode: bbf13...f31

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere måtte i perioder spiste veldig billig og ha lav innetemperatur for å spare strøm. Likevell valgte du å få fem barn, tre i ung alder, og har aldri jobbet. Greit nok, man velger selv hvordan man lever livet. Men jeg tenker du ikke har så mye grunnlag for å kritisere andre foreldre bare fordi de syter litt... 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Et liv jeg aldri hadde valgt. Vi lever en gang, og den ene gangen kan man ikke engang unne seg fisk til middag. Og barn som måtte ha yttertøy på seg inne for å spare strøm, det er ikke greit og ikke slik barn skal vokse opp. For meg høres ut som du levde på 1930 tallet... 
Du burde fått deg jobb slik at dere kunne gitt barna deres en bedre oppvekst, med gode middager og varmt hus. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 47 fikk barn ved 17,18,20,25,26 jeg har aldri jobbet mannen min (52) har jobbet helt siden første barnet kom, vi har sammenlignet oss med Homer og Marge (the simpsons) vi har et hus som vi har pusset opp litt og litt om gangen, vi har alltid fått hjulet til og gå rundt takket være og spare her og der vi har hatt ekstra jævlige perioder økonomiskt, hvor vi levde på havregrøt og loff utenom middag vinteren var det og kle på seg ekstra inne, og bruke ullskjerf for og spare på strøm jeg syns det er latterlig hvordan dagens unge foreldre klager, på det ene og det andre det virker som at de ikke klarer noenting tåler lite motgang, jeg sier ikke alle men det er så mange som klager på økonomi, fritid, mental helse osv hva forventer dem når de får barn?, dette må de tenke på før de blir foreldre jeg har levd et budsjett liv helt siden jeg var 17, jeg var nesten aldri sammen med venner jeg har aldri kunne unnet meg noe dyrt (akkurat som Marge), alltid levd på billig mat og kjøpte billig klær når det var absolutt nødvendig mannen min og jeg har hatt perioder, hvor vi har kranglet men aldri foran barna var alltid snakk om hvordan vi kunne spare mer, feks at vi måtte kutte litt ned på kjøtt og fisk inntaket en periode og at vi måtte kjøre mindre med bilen, det betydde at da måtte jeg bruke bena og han ta bussen til og fra jobb jeg brukte ikke sminke og kremer for det kostet penger, så de få gangene jeg brukte det så gikk jeg til moren min og lånte av henne, idag bruker unge mødre sminke daglig og shopper ting både her og der nei jeg er ikke bitter, jeg vil bare påpeke at jeg forstår ikke hvordan dagens unge generasjon er så hjelpeløse på flere områder, har dem ikke lært noe av sine foreldre? jeg lærte mye av mine foreldre det var sånn jeg klarte meg når jeg var 17 og flyttet hjemmefra, jeg har vært veldig streng og nøye med alle mine barn for jeg ønsker helst, at de skal slippe og leve med så mye stress og bekymringer som jeg har gjort i 30 år men jeg har holdt meg på bena, takket være at hver gang jeg har slitt så har jeg snakket med mannen min og han har snakket med meg, så til unge foreldre der ute det er mye penger og spare hvis dere klarer og ha orden på matbudsjettet og strømforbruket, det er der mesteparten av pengene går kjøp mye kjøtt og fisk som er nedsatt i pris, og kan dere dra til sverige så er det fryktelig mye penger og spare uten sverige så hadde vi slitt veldig mye mer...

Du har aldri jobbet? Da har dere kanskje nedbetalt hus? Håper det, ellers blir det jo trangere når pensjonsalderen kommer.

Skal jeg som kvinne ha noen som helst sjanse for pensjon, eller klare meg hvis min samboer dør/forlater meg etc, må jeg faktisk jobbe. 

Anonymkode: 3180f...337

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slitsomt å lese uten punktum, komma og avsnitt. Bare et tips. 

Anonymkode: a7d02...25b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har aldri jobbet? Kanskje fordi du aldri fullførte VGS eller grunnskole? Måten du skriver på antyder at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen og mangler skolegang. 

det virker heller ikke videre smart å formere seg som kaniner når barna verken får skikkelig mat eller varme hjemme. Dere hadde helt tydelig ikke råd til å få så mange barn, og du var helt tydelig ikke klar for ansvaret ved å få barn.

jeg er enig i budskapet om at mange unge foreldre må prioritere bedre, men du er på ingen måte et godt forbilde.

Anonymkode: 5a824...2b9

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror det er få av dagens unge som kan leve på en inntekt, forsørge fem barn og samtidig ha råd til eget hus. I alle fall om en ønsker å bo noenlunde sentralt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette var det minst reflekterte innlegget jeg har lest i dag, så gratulerer med den. 😆

Det du beskriver er så langt unna dagens virkelighet at det ikke en gang er sammenlignbart. Tror du virkelig at man får lån til et hus i dag på en inntekt og med fem barn ?!? :ler: 

Dersom kona ikke gidder å jobbe i dag, og man får fem barn, så er realiteten en bitteliten leilighet og null sjans til å klare seg uten sosialstønad og matutdeling fra Frelsesarmeen. Dersom begge foreldrene var i full jobb ville man nok fortsatt ikke hatt råd til noe hus med fem barn, så økonomien ville for veldig mange blitt noe lignende din situasjon, bare med full jobb på begge (og ingen mulighet til å kjøpe «billig fisk og kjøtt» siden halvprisdisken blir tømt på dagtid av de som ikke er på jobb…) 

Fem barn er en luksus de færreste har råd til i dag. Dere klarte det på en inntekt. Kanskje det er du som burde slutte å klage? 🙄

Anonymkode: fe437...064

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Synd det ikke var hverken punktum eller avsnitt i HI, så kanskje jeg hadde lest det.

Anonymkode: ee0e8...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir imponert av unge foreldre idag. De fleste står på, de utdanner seg, de jobber, og de tar vare på barna sine. Samtidig som desverre må bruke mye av lønnen sin på ett lite krypinn med skyhøye renter. De fleste unge idag forstår viktigheten  av utdanning og jobb. Virkelig imponerende! 

Jeg blir skremt av deg TS, du er "bare" 47 år, og du mangler fullstendig evnen til å se lengre enn nesa..  Du kunne fint ha jobbet og tatt utdanning for å gi barna dine bedre levevilkår! Det er ikke noe å være stolt over at du aldri klagde selv om dere hadde det tøft. Du kunne lett ha gitt barna ett bedre liv, med å ta utdanning, og fått deg en jobb. Ikke rart at dere kranglet om økonomien. 

Anonymkode: e0bac...d17

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...