Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utvidet barnetrygd pluss barnebidrag faller bort når barnet fyller 18 år pluss at skattetrekket blir hardere når man ikke lenger har et barn. Samtidig har man forsørgerplikt til barnet er ferdig på vgs. Jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg skal klare meg med 10000,- mindre pr mnd med min lavtlønnsjobb og de samme utgiftene. Tenåringer er jo de desidert dyreste barna å forsørge. Jo, hun kan jobbe litt ved siden av skolen og på den måten holde seg med litt lommepenger selv, men jeg er jo faktisk forpliktet til å forsørge henne til hun er 19 og ferdig på vgs. Må jo være en totalsvikt i systemet her, når det ikke gjelder t o m vgs-alder?!

Anonymkode: 7e0b5...573

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan selv søke og motta barnebidrag ut vgs. Vet at mange da får større ansvar for å betale diverse de trenger (klær, buss, utstyr, mobilabonnementet og lignende) selv. Så er det som du skriver at tenåringene da ofte må begynne å jobbe litt ved siden av skolen. 

Her mistet jeg 7000 kr fra barna fylte 18 (tvillinger), nøyaktig på samme tid som strømpriser gikk i været, og så renter. Det merkes godt, men vi måtte bare omstille oss en tid. Heldigvis fikk begge to etterhvert inntekter selv. Her var det ikke noe barnebidrag å hente, men barnetrygd og barnetillegg uføretrygd som utgjorde nedgangen. 

Ja dette er litt merkelig, men i deres tilfelle, der du har mottatt barnebidrag, kan iallefall barnet søke og motta barnebidrag så lenge barnet går på vgs. Dette går da direkte til barnet, ikke til deg lenger. 

Anonymkode: 46db9...60c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare du som skal forsørge, jenta kan søke om bidrag fra far så lenge hun går på vgs.

Dessutten er det bra på flere måter hvis hun får  en ekstra jobb. Nå som hun er 18 er det mye enklere å finne.

Anonymkode: 9077c...f4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Få 18-åringen til å søke om barnebidrag selv. Da får h*n inn litt der og kan dermed dekke noen av sine egne kostnader selv. 

Anonymkode: 20b0d...ce5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo reglene slik da at støtteordninger for barn (dvs under 18 år) ikke gjelder for de over 18 år. Men dette kan jo ikke komme som en stor overraskelse? Man har jo visst i de 17 årene man har hatt barn at stønadene tar slutt ved 18 år, så det er jo høyst uklokt å ikke rigge økonomien deretter. Hadde man satt av f.eks 300 kr mnd så ville det ikke vært noe problem nå. 

Anonymkode: b99f2...7b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt må søke bidrag av far. Jeg er i samme situasjon, og her får min 18 åring 7000 kr i bidrag i måneden, da betaler 18 åringen alt han trenger selv. Jeg betaler for mat, og sted og bo. 

Anonymkode: 0e3fc...ee4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nå er jo reglene slik da at støtteordninger for barn (dvs under 18 år) ikke gjelder for de over 18 år. Men dette kan jo ikke komme som en stor overraskelse? Man har jo visst i de 17 årene man har hatt barn at stønadene tar slutt ved 18 år, så det er jo høyst uklokt å ikke rigge økonomien deretter. Hadde man satt av f.eks 300 kr mnd så ville det ikke vært noe problem nå. 

Det er så nyttig med denne typen svar… hva er poenget? Ts kan ikke snu tiden, så jeg ser ingen annen grunn til dette ganske ufyselige svaret at du ønsker å fremheve deg selv på en annens bekostning. Sjarmerende.

Anonymkode: 39158...760

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Be barnet søke stipend.

min mor var 100% alene med oss barn og hadde ikke særlig høy lønn, tror jeg fikk 1800,- mnd i stipend da jeg gikk på VGS som jeg tror var max på den tiden, dette var riktignok 20år siden så har sikker økt siden da

Anonymkode: a6058...55d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Be barnet søke stipend.

min mor var 100% alene med oss barn og hadde ikke særlig høy lønn, tror jeg fikk 1800,- mnd i stipend da jeg gikk på VGS som jeg tror var max på den tiden, dette var riktignok 20år siden så har sikker økt siden da

Systemet er ikke slik i dag, de får kun en engangssum til utstyr.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet hvilke regler som gjelder, kommentaren min er frustrasjon over et system som er noe pussig konstruert. Og vet du hva? Jeg har vært alene med tre barn i 17 år og selv i full jobb har jeg ikke klart å spare. Mulig det var feil av meg å la ungene holde på med en fritidsaktivitet hver og bruke nærmere 100000 totalt på tannregulering, men jeg har gjort det jeg har ment har vært til barnas beste hele veien. 

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer vel å ta deg av ungen din i ETT år uten stønader? Hvordan blir det når hen er ferdig på vgs da, blir hen kastet ut hjemmefra uansett situasjon?

Anonymkode: 00f3e...e78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Be barnet søke stipend.

Siden faren og jeg tjener mer enn ca 535000,- tilsammen, blir det null i stønad fra Lånekassen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du klarer vel å ta deg av ungen din i ETT år uten stønader? Hvordan blir det når hen er ferdig på vgs da, blir hen kastet ut hjemmefra uansett situasjon?

Anonymkode: 00f3e...e78

Det kommer selvfølgelig til å bli svært mye tøffere økonomisk når den kun er en lønn (lav) inn i husholdningen og resten faller bort pluss at skattetrekket blir hardere. Det er jo en grunn til at man de 18 første årene av barnets liv får bidrag og barnetrygd (evt andre støtteordningerom man ikke jobber), det er nær ikke mulig å forsørge en familie i Norge i dag på bare en lavtlønnsinntekt, det er hele grunnen til at støtteordninger finnes og at det også er lovfestet at begge foreldre er forpliktet til å bidra til å forsørge barna sine. Det er derfor det er rart at vi blir pålagt å forsørge et barn etter fylte 18 år, når barnet pr definisjon er myndig og ansvarlig for seg selv, og det økonomiske systemet "henger med" i denne forpliktelsen.

Hun har planer om å studere og vil da flytte hjemmefra. Om hun skulle blitt boende måtte hun i en eller annen grad bidratt økonomisk ja, uaktuelt at et voksent barn skal bo med helt fri kost og losji hos meg når jeg har stram økonomi selv. Det er ikke sånn at jeg kaster henne ut. Men når hin flytter, kommer jeg til å selge boligen og flytte til noe mindre og rimeligere, jeg trenger ikke like mye plass når jeg er alene som da alle tre barna bodde hjemme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Systemet er ikke slik i dag, de får kun en engangssum til utstyr.

Det er ikke riktig. Om foreldrene tjener lite nok, får man månedsstipend.

Anonymkode: 07eef...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du uroer deg. Min yngste fyller 18 i sommer, og jeg har vært alene med barna i mange år. Jeg _aner_ ikke hvordan vi skal få det til å gå rundt når bidrag og barnetrygd forsvinner! Hun skal søke om å få bidrag fra far ut videregående, men dette vil jo da gå til henne, og ikke meg. Vi har allerede avtalt at ting som månedskort på buss, telefon og trening må dekkes av henne selv. Vi dropper ferie (i år og), slik at jeg kan bruke feriepengene til å spe på litt her og der. Så får vi bare forsøke å spare inn overalt vi kan, og krysse fingre for at rentene vil gå litt nedover igjen etterhvert.

Anonymkode: 9d01f...1ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke riktig. Om foreldrene tjener lite nok, får man månedsstipend.

Som jeg skrev over; siden faren ig jeg tjener mer enn 535000 pr år tilsammen,  faller hun utenom. Er vel nesten bare i tilfeller der en forelder er død man kommer under dette i inntekt på to personer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som jeg skrev over; siden faren ig jeg tjener mer enn 535000 pr år tilsammen,  faller hun utenom. Er vel nesten bare i tilfeller der en forelder er død man kommer under dette i inntekt på to personer. 

Ja, det så jeg. Men det du skriver som svar til Anonymkode: a6058...55d er jo feil, så jeg rettet det opp.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Inntektsgrensene er forresten høyere enn 535 000 i manges tilfelle, det avhenger om man har mindre søsken og om foreldrene har nye partnere. Så alle som er i en lignende situasjon bør sjekke hva som gjelder deres faktiske situasjon.

Har man for eksempel 3 yngre søsken og foreldrene ikke har nye partnere, får man støtte opp til 806 903 i samlet årsinntekt.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon i fjor høst. Barnet får bidrag fra far ut videregående, i tillegg har hun jobb. Hun betaler ikke for seg hjemme, men fyller diesel på bilen, handler inn litt mat og bidrar der det er naturlig. Hun betaler eget mobilabonnement og kjøper klær selv. 

Jeg har forholdsvis god inntekt da, så det fungerer for oss å gjøre det på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...