Gå til innhold

Gjenopprette mage/tarmhelse etter flere antibiotika-kurer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har av ulike årsaker hatt behov for fire antibiotika-kurer de siste 7-8 månedene, den ene sterkere enn den andre. Jeg har alltid slitt med magen, men det siste året synes jeg det har blitt ille. Lurer på om det har noen sammenheng med antibiotikaen (og stress). Det hadde ikke overrasket meg i alle fall. Føler magen min har gått i dvale, og jobber veldig ineffektivt. Er ofte forstoppet, og føler sjeldent på avføringstrang lenger. 

Hva er ditt beste tips for å gjenopprette tarmhelsen? Føler meg "sterilisert" innvendig (og utvendig, for den sakens skyld). 

Jeg har begynt å spise fermentert surkål de siste ukene, og føler det har hjulpet litt hittil. Lurer på å legge til kimchi også, men kanskje det blir litt smør på flesk. 

Jeg har virkelig tro på at god tarmhelse er essensielt for et godt liv, men har ikke helt anledning til å sette meg inn i dette i dybden for øyeblikket. Dette er en helt annen problematikk enn jeg har slitt med resten av livet, så føler meg litt grønn.

Anonymkode: 86d1a...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkedykker

Apropos grønn.. grønnkål smoothie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

Apropos grønn.. grønnkål smoothie!

Utdyp gjerne! Jeg er veldig glad i grønnkål og pleier å ha det i både gryter, supper osv. Men smoothie? :) Slik jeg "alltid" har tenkt det er det best å spise grønnsaken i sin originale form. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika tar gjerne livet av bakteriene i tarmene, også de gode. 

Her må du bare bygge opp bakteriebestanden din igjen over tid. Fermentert mat er flott. Få inn så mye varierte grønnsaker og planter over uka som mulig. Få i deg så mye fiber som mulig (eksperter sier minst 50g fiber om dagen). Om du blir dårlig/oppblåst, ta det litt saktere og legg til mer og mer for hver uke. Unngå sukker og mye mettet fett (fast food, godis og ultra-prosessert mat). Fokuser på råvarer. Lag fra bunnen av 🙂

Du kan sjekke ut hack your gut på Netflix. Det er en fin liten dokumentar om akkurat dette. 

Anonymkode: 2feba...15e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger probiotika tabletter på apoteket. Det er anbefalt å spise dem når du går på antibiotika. 

Anonymkode: b499c...5fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å få inn flere kilder av pro- og prebiotika.  F.eks kimchi, surkål, kombucha, surdeigsbrød og mørkegrønnebladgrønnsaker og grønnsaker generelt.

Rene råvarer bra for tarmhelsen, det gir fordøyelsen mer å jobbe med i form av fordøyelsesvæsker og fiber. 

Anonymkode: 7e3de...760

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS, så leit at du sliter med magen. Jeg også, så jeg anbefaler noe av dette:

- melkesyrebakterier enten fra helsekost el apotek (viktig når man tar antibiotika)

- evt drikke Biola/Kefir i tillegg

- fermentert mat er bra

- kåljuice er bra, men smaker grusomt synes jeg

- kamillete er betennelsesdempende og lindrende for magen

- sellerijuice (dette har jeg selv ikke fått til å lage ordentlig, men det skal visst være supert både for magen og resten av kroppen! Foreløpig knasker jeg stangselleri til noen av måltidene eller putter det f.eks i salat )

- aloe vera-juice fra helsekost. Jeg prøver med 2 ss morgen og kveld 

- rødalmbark (Slippery Elm) lindrende for magen, særlig om den kjennes betent/kvalm el lignende 

- hvis for lite magesyre og problemer med sure oppstøt: Aciglumin fra apoteket 

- eplesidereddik (Google effektene på magen, støtter også produksjonen av magesyre som må til for å fordøye maten godt)

- psylliumfrø (bra mot forstoppelse)

- puste! (Her må jeg bli flinkere selv)

- evt alternative behandlingsformer for å styrke kroppens selvhelbredende evner, som akupunktur el soneterapi, i tillegg 

Anonymkode: 402f0...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psyllium husk kan kanskje hjelpe! Men jeg vet ikke nok om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kimchi og kambucha reddet meg etter en heftig kur. Kambucha er lett å ta med seg overalt, og kimchi kan man flekke på som tilbehør til de fleste måltider. I tillegg til mat med masse fiber og rene råvarer. Å holde fordøyelsen og systemet i gang er viktig, så beveg deg en del også. 

Bland sammen chiafrø i et glass vann og tilsett eplecidereddikk når frøene har svellet i minimum et kvarter. Bank nedpå. Kan love deg at det setter ting i gang, spesielt hvis du har spist mye fiber i forveien 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Antibiotika tar gjerne livet av bakteriene i tarmene, også de gode. 

Her må du bare bygge opp bakteriebestanden din igjen over tid. Fermentert mat er flott. Få inn så mye varierte grønnsaker og planter over uka som mulig. Få i deg så mye fiber som mulig (eksperter sier minst 50g fiber om dagen). Om du blir dårlig/oppblåst, ta det litt saktere og legg til mer og mer for hver uke. Unngå sukker og mye mettet fett (fast food, godis og ultra-prosessert mat). Fokuser på råvarer. Lag fra bunnen av 🙂

Du kan sjekke ut hack your gut på Netflix. Det er en fin liten dokumentar om akkurat dette. 

Den dokumentaren så jeg faktisk for en ukes tid siden! Veldig søt. Jeg er sykepleier i bunnen, så har jo grunnkunnskapene om mage/tarm-systemet, men vet jo det er mye mer enn hva jeg har lært på studiet! 

Tror jeg skal begynne å spise havregrøt annenhver dag til frokost i alle fall, det virker lurt. Mye kostfiber.

Spiser heldigvis ikke mye fastfood, sukker eller annen usunn mat i utgangspunktet. Har alltid laget mye mat fra bunnen av, men det går jo i perioder hvor det er litt mer enkle løsninger.

Takk for gode tips!

Mvh TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lurt å få inn flere kilder av pro- og prebiotika.  F.eks kimchi, surkål, kombucha, surdeigsbrød og mørkegrønnebladgrønnsaker og grønnsaker generelt.

Rene råvarer bra for tarmhelsen, det gir fordøyelsen mer å jobbe med i form av fordøyelsesvæsker og fiber. 

Anonymkode: 7e3de...760

Takk for tips. Spiser mye grønnsaker, men kan nok legge til et enda større utvalg - spesielt innen grønne bladgrønnsaker :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (15 minutter siden):

Kimchi og kambucha reddet meg etter en heftig kur. Kambucha er lett å ta med seg overalt, og kimchi kan man flekke på som tilbehør til de fleste måltider. I tillegg til mat med masse fiber og rene råvarer. Å holde fordøyelsen og systemet i gang er viktig, så beveg deg en del også. 

Bland sammen chiafrø i et glass vann og tilsett eplecidereddikk når frøene har svellet i minimum et kvarter. Bank nedpå. Kan love deg at det setter ting i gang, spesielt hvis du har spist mye fiber i forveien 😂

Takk! Kombucha er jeg ikke så glad i - har aldri vært så glad i annen drikke enn vann. Men kimchi liker jeg godt! Har kjøpt det en del på innvandrerbutikker, men er usikker på om det er pasteurisert eller ikke. Forstår jo ikke etiketten. Hadde vært morsomt å forsøke å lage selv en gang :)

Chiafrø og eplecidereddik skal jeg forsøke :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei TS, så leit at du sliter med magen. Jeg også, så jeg anbefaler noe av dette:

- melkesyrebakterier enten fra helsekost el apotek (viktig når man tar antibiotika)

- evt drikke Biola/Kefir i tillegg

- fermentert mat er bra

- kåljuice er bra, men smaker grusomt synes jeg

- kamillete er betennelsesdempende og lindrende for magen

- sellerijuice (dette har jeg selv ikke fått til å lage ordentlig, men det skal visst være supert både for magen og resten av kroppen! Foreløpig knasker jeg stangselleri til noen av måltidene eller putter det f.eks i salat )

- aloe vera-juice fra helsekost. Jeg prøver med 2 ss morgen og kveld 

- rødalmbark (Slippery Elm) lindrende for magen, særlig om den kjennes betent/kvalm el lignende 

- hvis for lite magesyre og problemer med sure oppstøt: Aciglumin fra apoteket 

- eplesidereddik (Google effektene på magen, støtter også produksjonen av magesyre som må til for å fordøye maten godt)

- psylliumfrø (bra mot forstoppelse)

- puste! (Her må jeg bli flinkere selv)

- evt alternative behandlingsformer for å styrke kroppens selvhelbredende evner, som akupunktur el soneterapi, i tillegg 

Anonymkode: 402f0...42c

Jeg har egentlig mest tro på å spise grønnsakene i sin rene form, så jeg tror du gjør lurt i å spise selleri! Tror jeg skal en tur på matbutikken senere i dag og handle litt :) 

Jeg har også hatt en del problemer med sure oppstøt og kvalme, men det synes jeg har roet seg litt den siste tiden. Føler det kan ses i sammenheng med at jeg stresser mindre og sover mer. Og muligens også at fordøyelsen har fått litt fart på seg. Har mange ganger følt at jeg bruker evigheter på å fordøye et lite måltid. F.eks for litt siden hadde jeg "fastet" 16t, spist et knøttlite måltid i 12-tiden på dagen (som inneholdt gulrot), og kl 18 samme dag gulpet jeg opp gulrot. Uvirkelig, når systemet i utgangspunktet skulle vært tomt. Spesiell den kroppen altså.

Hvordan fungerer kåljuice? Det hørtes forferdelig ut. Er det noe man lager selv? Kjøper?

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den dokumentaren så jeg faktisk for en ukes tid siden! Veldig søt. Jeg er sykepleier i bunnen, så har jo grunnkunnskapene om mage/tarm-systemet, men vet jo det er mye mer enn hva jeg har lært på studiet! 

Tror jeg skal begynne å spise havregrøt annenhver dag til frokost i alle fall, det virker lurt. Mye kostfiber.

Spiser heldigvis ikke mye fastfood, sukker eller annen usunn mat i utgangspunktet. Har alltid laget mye mat fra bunnen av, men det går jo i perioder hvor det er litt mer enkle løsninger.

Takk for gode tips!

Mvh TS

Chia frø har masse fiber i seg og er ypperlig i havregryn. Her slenger jeg frosne skogsbær og banan i en smoothiemaskin, også tømmer jeg det over en skål med ukokte havregryn og chia frø. Perfekt frokost, spesielt på sommeren 😊

Høres ut som om du spiser fint, så det er nok bare snakk om å ta tiden til bruk og få i deg litt mer variasjon av grønt for å få bygget opp bakteriebestanden igjen. Bønner og linser er også flott for tarmene. Linser passer perfekt i så og si alle typer gryter, og sorte bønner er flott på pizza, som taco, i salater etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh! Føler med deg.  Jeg har bare hatt en kort kur tidligere i år, men synes det har tatt tid før ting stabiliserte seg igjen. Jeg hadde motsatt problem av deg, og ble veldig løs i magen. Jeg er vandt til å ikke gå på do så ofte, så likte veldig lite at jeg ofte måtte på do og det ikke var fast.

Jeg gjorde vel egentlig ingen store grep for å rette opp i dette, men forsøkte å drikke ekstra med biola. Det ordnet seg til slutt, men det kan faktisk ta veldig lang tid. Har ikke erfart dette før, så håper inderlig jeg slipper flere slike kurer fremover for det satte virkelig magen min ut av spill, og jeg er genrelt ikke spesielt sensitiv på mat.

Anonymkode: cae6f...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LanoAltforstor

.

Endret av LanoAltforstor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og drikk beinkraft!

Anonymkode: a905c...e09

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LanoAltforstor skrev (1 time siden):

For en samling med udugelige kjærringråd.

Du kan ikke spise deg frisk eller innføre positive bakterier via munnen, grunnen er at magen fungerer som et desinfiserende syrebad for hva nå enn folk propper i seg.

Det eneste som funker mot dette, kalles fekaltransplantasjon (du kan jo google det), som rett og slett er et klyster der man sprøyter inn donorbakterier inn i tarmsystemet via baken.

Alt annet er noe forbannet oppspinn og tullete kjærringtøv.

Flinke gutten som nettopp har sett Netflix nyest dokumentar om magehelse og nå er blitt ekspert. 👶 🥰

Anonymkode: cae6f...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanoAltforstor

.

Endret av LanoAltforstor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...