Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det trygt å bytte til at far samsover med babyen?

Jeg lurer fordi jeg mener å ha lest at det er trygt at ammende mor samsover med babyen fordi hun ammer og fordi hun har samsovet siden fødselen, så hun er obs på hvor babyen er og hvordan hun må ligge i forhold til babyen. Noe sånt.

Mens hvis far begynner med det etter noen måneder så har han kanskje ikke den samme ubevisste oppmerksomheten på hvor babyen er? Eller vil man tilpasse seg?

(Forutsetter at ingen av de snuser/røyker eller har drukket alkohol).

Anonymkode: be30e...e4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det trygt å bytte til at far samsover med babyen?

Jeg lurer fordi jeg mener å ha lest at det er trygt at ammende mor samsover med babyen fordi hun ammer og fordi hun har samsovet siden fødselen, så hun er obs på hvor babyen er og hvordan hun må ligge i forhold til babyen. Noe sånt.

Mens hvis far begynner med det etter noen måneder så har han kanskje ikke den samme ubevisste oppmerksomheten på hvor babyen er? Eller vil man tilpasse seg?

(Forutsetter at ingen av de snuser/røyker eller har drukket alkohol).

Nei det er dessverre ikke trygt. Far har ikke de instinkter som mor har, og sover betydelig tyngre. Mor kommer knapt i de dype søvnfasene det første leveåret og vil derfor være i lett søvn og oppmerksom på barnets behov. 

Jeg har 3 barn med 2 ulike fedre. De fikk ikke sove ved siden av sin far før de var godt over 1 år. 

Anonymkode: 876c8...8fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke like trygt med far nei. Men det kommer nok litt an på personen og. Noen menn sover lettere, noen tyngre. Noen veier mer osv. Hvordan er sovemiljøet ellers, er det hard madrass og er det god plass så baby har egen dyne? Isåfall er det jo tryggere enn om det er trang seng, myk madrass osv.

Vet ikke helt hvilken alder man tenker det blir tryggere da men kanskje rundt 8-12 mnd en gang gitt at barnet har nok plass i sengen, ikke deler dyne osv. Rundt den alder lot iallfall vi vår ligge i midten en del istedet for at jeg lå i midten. Far kan også gjøre som mange samsovende mødre, sove med langermet genser og bare ha dyne opp til livet slik at dynen ikke kan komme over barnet :)

Min mann samsov dupper med baby fra rundt 7 mnd + iblant på kvelden om han la seg før meg. Men da delte de en 180-seng så baby sov på min plass og han på sin, så det var god plass. Det var jo og bare 1-2 timer ikke fulle netter.

Anonymkode: d0846...8a0

AnonymBruker
Skrevet

Min mann sover svært tungt. 

Dette gjorde han ikke da vi samsov, da var han svært vár på babyen. 

Vi har instinkter når vi sover (Hvis ikke ville vi falt ut av senga hver bidige natt).

Anonymkode: 25f9f...6e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi samsov alle tre med baby i midten i en tre-måneders periode da babyen var mellom 5 og 8 mnd. Tenkte aldri på at det kunne være risikabelt, men nå har jeg ikke satt meg så mye inn i samsoving fordi vi gjorde det helt i mot hva vi hadde tenkt. Det bare funka ikke med noe annet i den perioden 😅 mannen min sover veldig stille og lå helt, helt inne ved veggen. Jeg lå og vippa på den andre kanten. Babyen hadde mest plass av oss alle i den 180-senga. 

Både jeg og far gikk jo fra å ikke ha babyen i senga til å ha det, så for oss var det begge nytt. 

Anonymkode: 2e5fa...55f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi samsov alle tre med baby i midten i en tre-måneders periode da babyen var mellom 5 og 8 mnd. Tenkte aldri på at det kunne være risikabelt, men nå har jeg ikke satt meg så mye inn i samsoving fordi vi gjorde det helt i mot hva vi hadde tenkt. Det bare funka ikke med noe annet i den perioden 😅 mannen min sover veldig stille og lå helt, helt inne ved veggen. Jeg lå og vippa på den andre kanten. Babyen hadde mest plass av oss alle i den 180-senga. 

Både jeg og far gikk jo fra å ikke ha babyen i senga til å ha det, så for oss var det begge nytt. 

Vi samsov også sammen alle tre. Baby lå inni en c-form i armen min, som anbefalt, og far var aldri i nærheten. Vi hadde stor nok seng til at det føltes ganske adskilt på den måten.

Anonymkode: dde0e...0c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei det er dessverre ikke trygt. Far har ikke de instinkter som mor har, og sover betydelig tyngre. Mor kommer knapt i de dype søvnfasene det første leveåret og vil derfor være i lett søvn og oppmerksom på barnets behov. 

Jeg har 3 barn med 2 ulike fedre. De fikk ikke sove ved siden av sin far før de var godt over 1 år. 

Æsj. Skulle gjerne gitt stafettpinnen til han når det gjelder nettene 😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du noe kilder til dette eller er det bare dine ubrukelige menn du snakker om?

Anonymkode: 16d68...062

• Liker 1
Skrevet

Mannen her har lyst, men får ikke lov. Sover altfor tungt og våkner ikke av alt bråket vi lager på nattan engang.. Så enig i at (noen) menn må mangle noen instinkter ellerno

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har du noe kilder til dette eller er det bare dine ubrukelige menn du snakker om?

Det har jo ikke noe med at menn er ubrukelige eller at det er nytt med baby... Det er hormoner spesielt for ammende kvinner som gjør at man sover mye lettere enn vanlig når baby er liten og er veldig mye mer var på babyen sin. Disse hormonene får såklart ikke menn selv om de er fantastiske fedre og personer! Det er tryggere for ammende kvinner enn flaskematende kvinner å samsove også. Det gjør dem ikke til bedre foreldre det bare er sånn fra naturens side.

Generelt anbefales det også at baby sover på mor sin side av sengen ikke i midten, det er et av punktene for trygg samsoving. Det er jo en grunn til at det er tatt med råd fra LUB og i brosjyren man får fra helsestasjonen/sykehuset.

Anonymkode: d0846...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Generelt anbefales det også at baby sover på mor sin side av sengen ikke i midten, det er et av punktene for trygg samsoving. Det er jo en grunn til at det er tatt med råd fra LUB og i brosjyren man får fra helsestasjonen/sykehuset.

Nei, det er det ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...