Gå til innhold

Kronesvekkelse kan gi heving allerede i juni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som ikke går?

Anonymkode: 45fbe...9eb

Skrevet

Ja, jeg skjønner at du gjerne vil ha lavere boligpriser. Men dette skjer ikke. Det er ekstremt mye «om og hvis».

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy inflasjon. Flott - om 10 år er boliglånet nedbetalt siden lønningene vil stige tilsvarende.

Anonymkode: b385d...b0e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, isw said:

Ja, jeg skjønner at du gjerne vil ha lavere boligpriser. 

Jeg skjønner du som andre spekulanter vil ha boligprisene så høye som mulig.

Anonymkode: 56705...b7b

• Nyttig 1
Skrevet

Norge er et u-land. I alle fall når det kommer til å ha styring på land og økonomi.

En del mennesker kjenner det på kroppen i tillegg.. Mange mennesker U-nder fattigdomsgrensen = U-land. Slik jeg ser det i alle fall.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt dumt å slenge ut 4 ord og henvise til en artikkel bak betalingsmur om du ønsker en diskusjon. Hva er det som ikke går? At renta potensielt settes opp, eller at kronekursen ikke er slik den engang var? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, newman01 said:

Litt dumt å slenge ut 4 ord og henvise til en artikkel bak betalingsmur om du ønsker en diskusjon. Hva er det som ikke går? At renta potensielt settes opp, eller at kronekursen ikke er slik den engang var? 

"Svakere krone og høy inflasjon kan få Norges Bank til å heve renten allerede i juni, uten først å heve rentebanen, tror Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken. Norges Bank trenger ikke først å heve rentebanen. Vi har hatt dobbelthevinger før som ikke var indikert i rentebanen, understreker Hov"

Skrevet

Ja? Og hva er det som ikke går? Verdien på valutaen vår eller rentenivået? 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, isw said:

Ja, jeg skjønner at du gjerne vil ha lavere boligpriser. Men dette skjer ikke. Det er ekstremt mye «om og hvis».

Det er da mange andre grunner til at folk ønsker sterkere krone enn "lavere boligpriser". Med svak krone blir ferier dyrere, å handle fra nettbutikker i utlandet blir dyrere, importvarer blir dyrere, osv.

Anonymkode: 39b20...996

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (16 minutter siden):

Ja? Og hva er det som ikke går? Verdien på valutaen vår eller rentenivået? 

Mitt svar på det spørsmålet er i alle fall den svake og ustabile valutaen. Hvis renta må opp for å hindre en ytterligere svekkelse av kronekursen, så er det renteøkning som må til. I historisk sammenheng er ikke renta spesielt høy nå. Den er bare ikke ekstremt lav, slik folk ble foruroligende fort vant til at den «skulle være». 

Anonymkode: 4df9d...049

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg skjønner du som andre spekulanter vil ha boligprisene så høye som mulig.

Er jeg spekulant også nå altså, fordi jeg eier min egen bolig?

Egentlig er jeg ganske likegyldig til boligpriser. Jeg kjøper evt. ny, og selger eksisterende bolig i samme marked. 

AnonymBruker
Skrevet

For at du skal få boliglån må du tåle en renteøkning på 3 prosentpoeng fra dagens nivå eller minst 7 prosent

Vi har da ennå litt å gå på så dette skal gå helt fint.

Anonymkode: 4cb6f...91d

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, isw said:

Er jeg spekulant også nå altså, fordi jeg eier min egen bolig?

Det var du som startet med den tendensiøse påstanden om at jeg ønsker lavere boligpriser. Hvorfor skulle jeg det, når jeg eier min egen bolig?

• Nyttig 1
Skrevet
PITTY skrev (1 time siden):

Norge er et u-land. I alle fall når det kommer til å ha styring på land og økonomi.

En del mennesker kjenner det på kroppen i tillegg.. Mange mennesker U-nder fattigdomsgrensen = U-land. Slik jeg ser det i alle fall.

Ja, et u-land som både har mye penger i fond og gode ordninger for innbyggerne sine🙄

Vi har forvaltet økonomien godt, men vi blir også påvirket av verdensøkonomien

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Svakere krone og høy inflasjon kan få Norges Bank til å heve renten allerede i juni, uten først å heve rentebanen, tror Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken. Norges Bank trenger ikke først å heve rentebanen. Vi har hatt dobbelthevinger før som ikke var indikert i rentebanen, understreker Hov"

Strengt tatt trenger de ikke å heve rentebanen først, men det er ekstraordinært, og jeg sliter med å se at NB er villig til å gjøre det nå, spesielt ettersom stort sett ALLE tall untatt valutaen og valutaprovosert prisøkning, tilsier stabil eller lavere rente. 

NB sitt mandat er å nå et inflasjonsmål, ikke styrke krona, så på et tidspunkt kan det bli nødvendig for NB å redefinere inflasjonen vekk fra valutaprovosert prisøkning. Det er ikke innen NB sitt mandat eller handlingsrom å temme utenlandsk inflasjon og rentenivå. OG det er det som Hov egentlig krever. 

Ida har vært ekstremt dyktig i å bruke NB sine rentebaner for å styre de langsiktige trendene. Istedet for å reelt øke renten, snakker hun opp risikoen for å øke renten, slik at hun får mange av de samme fordelene med økt rente, men slipper å faktisk piske markedet.  

Så ja, Ida KAN gjøre en monumental feil, men jeg tror ikke hun kommer til å gjøre det.

For øyeblikket har vi 5 % som er i alvorlig økonomisk skvis og 15% som er i risikosonen. Næringslivet har omfattende avskalling, og mange faller ut av arbeidslivet. Skaden en renteøkning kan påføre privatøkonomien, og indirekte næringslivet i Norge nå ,er alvorlig. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

For at du skal få boliglån må du tåle en renteøkning på 3 prosentpoeng fra dagens nivå eller minst 7 prosent

Men tenk på de som lånte når renta var lav, og skulle tåle en rente på inntil 5%.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men tenk på de som lånte når renta var lav, og skulle tåle en rente på inntil 5%.

Frem til januar 2023 var det krav om at man skulle tåle minst fem prosentpoeng økning i rentene, og ikke 3, som kravet er nå. Rentene fra bankene til oss låntakere var aldri 0. Dvs at de som fikk lån da rentene var på det laveste, uansett hadde krav om å tåle iallfall 6,5-7 prosent rente. Dvs fortsatt ingen stor fare på ferde, for de aller fleste av oss. 

Anonymkode: b150e...186

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du er litt akterutseilt:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/na-ma-du-tale-boliglansrente-pa-9-prosent/16619544/

Anonymkode: 45fbe...9eb

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Akterutseilt? Ikke bland en nyhetsartikkel med forskriftskrav (Utlånsforskriften).  Det står i forskriften at banken skal stressteste for en økning på 3 prosentpoeng, og med et minstenivå på 7%. Så om styringsrenta er 0% og DNB har huslån på 1,15% må fortsatt banken stressteste på 7%, selv om det er vesentlig mer enn minsteøkning på 3%. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...